کشف سیاره جدید

ناسا از کشف 17 سیاره جدید با قابلیت سکونت انسان‌ها خبر داد

ناسا از کشف 17 سیاره فراخورشیدی جدید با قابلیت سکونت انسان‌ها خبر داد. این سیارات احتمالا در زیر سطح خود دارای اقیانوس‌هایی پر از آب هستند.

بشر برای زندگی به آب نیاز دارد. با توجه به همین حقیقت ساده، ستاره‌شناسان و اخترزیست‌شناسان به‌طور جدی در تلاش هستند تا سیارات فراخورشیدی را کشف کنند که می‌توانند اقیانوس‌های پر از آب را در خود جای دهند. آب به شکل مایع خود می‌تواند روی سطح سیاره وجود داشته باشد؛ جایی که گرمای ستاره میزبان آن می‌تواند مانع از یخ‌زدگی این مایع حیات شود. اما حتی در زیر سطح سیاره هم می‌توانیم آب را پیدا کنیم؛ جایی که منابع گرمای داخلی می‌توانند اقیانوس‌های زیرسطحی را حفظ کنند.

کشف 17 سیاره فراخورشیدی با اقیانوس‌های زیرسطحی

در یک پژوهش جدید، ناسا فاش کرده است که 17 سیاره فراخورشیدی را کشف کرده که ممکن است اقیانوس‌های زیرسطحی مدفون در زیر صفحه‌های ضخیم یخی را در خود جای داده باشند. بنابراین این سیاره های جدید مانند قمرهای یخی مشتری، می‌توانند مکان‌های امیدوار کننده‌ای برای جست‌وجوی نشانه‌های زیستی و نشانه‌های شیمیایی حیات باشند و به سیاره هایی با قابلیت سکونت انسان‌ها تبدیل شوند.

فعلا ترکیب دقیق این سیاره های جدید کشف شده مشخص نیست؛ اما تخمین دمای سطح آنها از مطالعات قبلی نشان می‌دهد که آنها به‌طور قابل توجهی سردتر از زمین هستند. همچنین این سیاره‌ها با وجود این‌که تقریبا به اندازه زمین هستند، اما چگالی کمتری نسبت به سیاره خاکی ما دارند.

لین کوئیک از مرکز پروازهای فضایی گودارد ناسا با انتشار یک بیانیه گفت:

تحلیل‌های ما حاکی از آن است که این 17 سیاره جدیدا کشف شده، ممکن است سطوح پوشیده از یخ داشته باشند؛ اما گرمای داخلی کافی از فروپاشی عناصر رادیواکتیو و نیروهای جزر و مدی از ستارگان میزبان خود دریافت می‌کنند و می‌توانند اقیانوس‌های زیر سطح خود را حفظ کنند.

به بیان دیگر، در حالی که ستارگان میزبان این سیارات ممکن است شرایط کافی برای حفظ آب به‌صورت مایع را روی سطوح خود فراهم نکنند، اما این سیاره‌ها فرایندهایی را نشان داده‌اند که می‌تواند باعث شود گرما را در زیر سطح خود ایجاد کنند. برای مثال، کشش و فشرده شدن سنگ در داخل یک سیاره، در حالی که به‌طور گرانشی با خورشید خود در تعامل است، می‌تواند مقادیر قابل توجهی گرمای داخلی را به‌وجود بیاورد و این میزان گرما برای حفظ یک اقیانوس زیرسطحی کافی است. فروپاشی رادیواکتیو عناصر سنگین در داخل هسته یک سیاره نیز می‌تواند گرمای زیادی را به‌وجود بیاورد.

کشف سیاره جدید

لین کوئیک در این رابطه گفت به‌لطف میزان گرمایش داخلی، همه سیاره های مورد مطالعه ما می‌توانند فوران‌ها و فعالیت‌های کریو ولکانیک را به‌شکل توده‌های آبفشان‌مانند نشان دهند. این نتیجه‌گیری حاصل مطالعاتی است که درباره فعالیت آبفشان دو قمر مشتری، یعنی قمرهای اروپا و انسلادوس انجام شد. دو سیاره فراخورشیدی که در این تحقیق نام‌گذاری شده‌اند، پروکسیما قنطورس بی و LHS1140 b هستند و سیاره های امیدوارکننده‌ای برای داشتن اقیانوس‌های نسبتا نزدیک به سطح محسوب می‌شوند.

لین کوئیک اضافه کرد مدل‌های ما پیش‌بینی می‌کنند که می‌توانیم اقیانوس‌ها نسبتا نزدیک به سطح سیاره های فراخورشیدی پروکسیما قنطورس بی و LHS1140 b را پیدا کنیم. همچنین سرعت فعالیت آبفشان‌ها در این سیارات می‌تواند صدها تا هزاران برابر از قمر اروپا بیشتر باشد. بنابراین تلسکوپ‌ها به‌احتمال زیاد قادر هستند فعالیت‌های زمین‌شناسی را در سطح این سیاره‌ها شناسایی کنند.

احتمالا در مرحله بعدی، اخترشناسان طیف‌های تابشی نوری که در اتمسفر این سیارات حرکت می‌کنند را ثبت خواهند کرد. مواد شیمیایی و مولکول‌هایی که از فعالیت‌های آتشفشانی منجمد به اتمسفر فوران می‌کنند، می‌توانند سرنخ‌های جدیدی درباره وجود حیات در اعماق تاریک و سرد این جهان‌های بیگانه به ما بدهند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*