کوتاه ترین جنگ ها

کوتاه ترین جنگ های بشر در طول تاریخ؛ از داستان جنگ 40 دقیقه‌ای تا چند روزه

تعدادی از جنگ‌ها در تاریخ ثبت شده که ماه‌ها و چه بسی سال‌ها طول کشیده‌اند؛ اما جنگ‌هایی نیز رقم خورده که در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پایان رسیده‌اند. در اینجا با کوتاه ترین جنگ ها در طول تاریخ آشنا شوید.

بدون شک یکی از دلخراش‌ترین اتفاقات جهان جنگ است و همیشه در تاریخ و یا حتی اخبار به طور مدام شنیده‌ایم که چه جنگ‌های ترسناک و خونینی رقم خورده یا درحال اتفاق افتادن است. اکثر این درگیری‌ها بیشتر بر سر منافع مشخصی صورت گرفته‌اند که فقط برای عده‌ای خاصی به سود بخشی رسیده است. همچنین کوتاه‌ترین جنگ‌ها در طول تاریخ ثابت کرده‌اند که به راحتی هرچه تمام‌تر می‌شود این اتفاق را قبل از تلفات بیشتر خیلی زود به پایان رساند.

کوتاه ترین جنگ های جهان

در این مطلب به 10 مورد از کوتاه ترین جنگ های  عجیب در سراسر جهان پرداخته‌ایم.

42 روز جنگ دوم بالکان طول کشید

کوتاه ترین جنگ ها

یک ماه بعد از پایان جنگ اول بالکان با کمک عهدنامه‌ی لندن، جنگ دوم بالکان در 10 بهمن 1291 آغاز شد. این جنگ و درگیری توسط بلغارستان و اتحادی از صربستان، یونان و رومانی بود که بیشتر درباره‌ی اختلافاتی بر سر تقسیم کردن مقدونیه در جنگ قبلی شکل گرفت.

دستور حمله به نیروهای صرب و یونان را پادشاه فردیناند بلغارستان صادر کرد و در نهایت این جنگ با یک درگیری وحشتناک، جنایات علیه غیرنظامیان و سربازان از هر طرف به خصوص اسیران جنگی پایان یافت.کشور رومانی به دلیل دشمنی‌های شکل گرفته بین کشورهای دیگر و همچنین ترس از تسلط بلغارستان بر بالکان به این کشور شروع کننده‌ی جنگ پیوست.

مانند تمام جنگ‌ها که اکثز کشورها خود را درگیر آن می‌کنند در یک بازه‌ی مشخصی امپراتوری عثمانی هم وارد این درگیری شد و کنترل آدریانوپل را کاملا پس از شکست آن در جنگ اول، دوباره پس گرفت.

مورخین تخمین زده‌اند که این درگیری باعث کشته شدن بیش از 70000 انسان از هر طرف شد که کشور بلغارستان و امپراتوری عثمانی بیشترین خسارت وارده را تجربه کردنند. در هر صورت این جنگ تقریبا کوتاه مدت بود؛ زیرا پیمان صلح فقط 42 روز پس از شکل‌گیری آن یعنی 10 اوت همان سال در بخارست امضا شد.

یک جنگ 29 روزه بین چین و ویتنام

کوتاه ترین جنگ ها

یک درگیری کوتاه و در عین حال بسیار خونین بین ویتنام و چین در سال 1357 شکل گرفت. جنگ دو متحد سابق سوسیالیست در 17 فوریه آغاز و با آتش بس یک‌ جانبه‌ی کشور چین در 16 مارس پایان یافت.

در این تهاجم بیش از 220000 سرباز PLA شرکت داشتند که تعداد نیروهای چینی بسیار بیشتر از ویتنام بود. دلایل زیادی شکل‌‌گیری این درگیری را نشان می‌دهد؛ اما مهم‌ترین آن حمله‌ی ویتنام و تصرف کامبوج در سال 1356 بود که پایانی برای حکومت خمرهای سرخ مورد حمایت چین بود. پس از مدتی کشور چین در پاسخ به این اتفاق، یک حمله‌ی غافلگیرانه‌ آغاز کرد که خیلی سریع نیز شهرهای مرزی را به تصرف خود درآورد و توانست در همان روزهای اول بر نیروهای ویتنامی غلبه کند.

برای هردو طرف تا پایان این حملات، چیزی حدود 30000 کشته و 35000 زخمی گزارش شد و تعداد دقیق آن هنوز هم در هاله‌ای از ابهام است. چین گفته بود هدفش اولیه‌اش از این جنگ توجه به تهدید بزرگتر شوروی در شمال بوده است و قصد داشته که از تبدیل شدن اتحاد اخیر ویتنام با اتحاد جماهیر شوروی جلوی یک جنگ دو جبهه بگیرد.

تهاجم ترکیه به قبرس 27 روز زمان برد

کوتاه ترین جنگ ها

تهاجمی که در سال 1352 از سوی ترکیه به قبرس صورت گرفت، درواقع یک کودتای سازماندهی شده توسط یونانی‌های قبرس علیه رئیس‌جمهور ماکاریوس سوم بود که قصد الحاق کردن این جزیره به یونان را داشت. ترکیه علت حضور و دخالت خود را متهعد بودن به امری تحت عنوان، پیمان ضمانت 1338 معرفی کرد.

نیروهای ترکیه به راحتی توانستند در حملات پیشروی کنند و در نهایت 37 درصد از خاک جزیره در قسمت شمال شرقی را به تصرف خود دربیاورند.جنگ تا مدتی طولانی‌ای ادامه داشت، زیرا درگیری‌ها بین یونانی‌های قبرس و ترک‌های قبرس از زمان شکست قانون اساسی در سال 1963 همچنان وجود داشت.

تهاجم ترکیه عواقب ناخوشایندی بر جوامع قومی قبرس و مرزهای این سرزمین گذاشت؛ زیرا باعث جابجایی‌های دسته جمعی این اقوام و همچنین تقسیم جزیره بین قبرس ترکی شمال و قبرس یونانی در جنوب شد.

پس از رقم خوردن تمام این وقایع، ترک‌های قبرس موفق شدند که یک نهاد سیاسی جداگانه با نام دولت فدراتیو ترک قبرس تأسیس کنند و سرانجام در سال 1361 به استقلالی تحت عنوان جمهوری ترک قبرس شمالی دست یافتند. امروزه تقریباً به آن سرزمین اشغالی می‌گویند.

جنگ استقلال اسلوونی 10 روز بود

کوتاه ترین جنگ ها

جنگ استقال اسلوونی تنها 10 روز به طول انجامید و بین نیروهای دفاع سرزمینی اسلوونی و ارتش خلق یوگسلاوی (JNA) شکل گرفت. این جنگ کوتاه و عجیب با اعلام جدایی و استقلال اسلوونی در 6 تیر 1370 شروع و سپس در 16 تیر به پایان رسید؛ زیرا بیشتر تمرکز نیروهای یوگسلاوی روی جنگ و درگیری بزرگتر در کرواسی بود.

سرانجام در 16 تیر همان سال، قرارداد بریونی امضا شد که در آن استقلال کامل اسلوونی به رسمیت شناخته می‌شود و همین امر علتی بر پایان درگیری شد. این درگیری هم جز یکی از کوتاه ترین جنگ های تاریخ به شمار می‌رود.

جنگ 10 روزه‌ی سگ ولگرد، عجیب‌ترین جنگ جهان است

کوتاه ترین جنگ ها

جالب توجه‌ترین و مورد بحث‌ترین جنگ‌ جهان، مربوط به جنگ سگ ولگرد است که همچنان هیچ اسناد و دلایل قابل فهم و منطقی‌ای درباره‌ی آن ارائه‌ نشده است. اما در مهم‌ترین سند موجود، درباره‌ی یک سرباز یونانی گفته شده که در یکشنبه 26 مهر 1304 به دنبال سگ خود می‌رود که درنهایت کاملا تصادفی از مرز بلغارستان عبور می‌کند.

گارد مرزی بلغارستان با اسلحه سرباز را می‌کشد و سپس درگیری کوتاه مدتی بین دو کشور همسایه شکل گرفت که سرعت هم بالا گرفت و کشور یونان غرامت، عذرخواهی رسمی و اولتیماتوم 48 ساعته برای بلغارستان را خواستار شد.

اما از آنجایی که کشور یونان هیچ پاسخ مناسبی را درقبال درخواست خود دریافت نکرد، بلافاصله نیروهای خود را به سمت خاک بلغارستان فرستاد و به مناطق مقدونیه در داخل بلغارستان حمله کرد تا با این کار جنبش جدایی طلبانه را تضعیف کند. بالاخره خستگی و مسائل پیش‌رو آن‌ها را مجبور کرد که از کشورهایی مانند صربستان حمایت کنند.

جنگی که فقط طی 6 روز رقم خورد

کوتاه ترین جنگ ها

درگیری‌های کوچک و اختلافات مرزی‌ای که از مدت‌ها قبل بین اسرائیل و ائتلاف مصر، سوریه و اردن بود که نهایتا در 15 دی 1345 به یک جنگ کوتاه مدت، اما کاملا جدی بدل شد که به عنوان یکی از کوتاه ترین جنگ ها می‌توان به آن اشاره کرد.

حمله‌ی هوایی اسرائیل در روزهای اول، منجر به انهدام تقریباً کامل نیروهای هوایی مصر و سوریه شد و بعد از آن یک حمله‌ی زمینی موفقیت‌آمیز هم صورت گرفت که باعث شد شبه جزیره سینا، نوار غزه، کرانه باختری، بیت المقدس شرقی و بلندی های جولان تا پایان این درگیری به تصرف دربیاید.

در نتیجه اسرائیل توانست سرزمین‌های بسیار زیادی را به دست آورد. تعداد کشته‌ شدگان در این درگیری بیش از 20000 عرب و 800 اسرائیلی بودند و متاسفانه وضعیت مناطق تصرف شده، هنوز هم منبع تنش در منطقه حتی تا به امروز است.

چند روز بعد با دخالت سازمان ملل، جنگ با فرمان آتش بس به پایان رسید. پس از این اتفاق، کشورهای عربی که در جنگ شکست خورده بودند در خارطوم کشور سودان نشستی را برگزار کردند و قطعنامه‌ای مبنی بر، عدم صلح بدون به رسمیت شناختن و بدون مذاکره با اسرائیل را وصف کردند.

جنگ روسیه و گرجستان 5 روز طول کشید

کوتاه ترین جنگ ها

در اوایل مرداد 1387 یک جنگ پنج روزه بر سر مناطق جدا شده‌ی اوستیای جنوبی و آبخازیا، توسط روسیه و گرجستان شکل گرفت. این جنگ هنگامی آغاز شد که میخائیل ساکاشویلی، رئیس جمهور گرجستان نیروهای خود را به منطقه‌ی اوستیای جنوبی فرستاد و همین امر باعث ترغیب روسیه در دخالت برای حمایت از مناطق جدایی طلب شد.

ریشه‌ی این درگیری به تنش‌های سال‌ 1360 و تقریبا تا پایان همان مقطع تاریخی باز می‌گردد. در آن زمان درخواست‌هایی برای استقلال و جدایی این مناطق وجود داشت که منجر به یک جنگ کوچک و همچنین آتش‌بس در سال 1373 شد. در نهایت این درگیری‌ها باعث تهاجم ارتش روسیه با حملات هوایی و پیشروی زمینی به سمت تفلیس، پایتخت گرجستان شد.

پس از رقم خوردن این جنگ، روسیه اوستیای جنوبی و آبخازیا را جز کشورهای کاملا مستقل به حساب آورد، اما این مناطق توسط اکثر کشورهای جهان به رسمیت شناخته نشدند. تلفات این درگیری در حدود 850 نفر بود و تقریبا تا پایان آن 35000 گرجی بی‌خانمان شدند.

مدت جنگ فوتبال 4 روز بود

کوتاه ترین جنگ ها

یکی از عجیب‌ترین و کوتاه ترین جنگ های جهان متعلق به یک مسابقه‌ی فوتبال، بین السالوادور و هندوراس در سال1347 است. این درگیری پس از بازی تعیین کننده برای راهیابی به جام جهانی 1970 (سال 1348) آغاز شد که با پیروزی السالوادوری به پایان رسید.

این مسابقه فقط شروع ماجرا بود؛ زیرا دلایل مهم دیگری مانند اختلافات مرزی، ریشه‌ی اصلی شکل‌گیری این کشمکش و ناسازگاری‌ها بود. امری که موجب این درگیری شد به اتفاق سیاسی 24 خرداد 1348 باز می‌گردد. زمانی که دولت نزدیک به هزاران نفر از ساکنان سالوادور که فعالیتی داشتند در بخش کشاورزی و همچنین با شرکت‌های فروش میوه مستقر در ایالت متحده را اخراج کرد.

با توجه به اینکه این درگیری خونین تنها 100 ساعت به طول انجامید، اما هزاران کشته برجای گذاشت که اکثرا غیرنظامی بودند و درنهایت نیز تحت فشارهای بین‌المللی به پایان رسید. همچنین تا چند دهه مرز بین السالوادور و هندوراس با توقف تجارت بسته شد.

تهاجم 10 ساعته‌ی آنژوان

کوتاه ترین جنگ ها

در 6 فروردین 1387 یک حمله توسط نیروهای کشور آفریقایی کومور به منطقه‌ی آنژوان که تحت کنترل شورشیان بود با حمایت همه جانبه از سوی آفریقا و فرانسه صورت گرفت و درواقع این جنگ نیز از کوتاه ترین جنگ های بسیار عجیب جهان به شمار می‌رود که از لحاظ سیاسی هم مورد بحث‌های زیادی قرار گرفته است.

هدف مهم این عملیات، بیرون راندن سرهنگ محمد باکار از آنژوان بود که توانست در خرداد 1386 کنترل آن را کاملا به دست گیرد. درواقع این عملیات مهم‌ترین بخش تنش‌های سیاسی کشور کومور در سال 1354 و استقلال‌اش از فرانسه تاکنون بود. ضمن اینکه آمار دقیقی از تلفات وجود ندارد، اما این اتفاق با حداقل مرگ و میر برای هردو طرف پایان یافت.

انتخاب دوباره‌ی باکار به عنوان رئیس‌جمهور آنژوان در 4 تیر 1386 شدت تنش‌ها را نیز در این کشور و همچنین سرتاسر جهان بیشتر کرد؛ زیرا این حمله توسط فرانسه‌ حمایت شد که یک تناقض بزرگ سیاسی محسوب می‌شد.

جنگ انگلیس و زنگبار در سال 1275، حدود 40 دقیقه بود

کوتاه ترین جنگ ها

در سال 1275 جنگی بین انگلیس و زنگبار رقم خورد که به یکی از متمایزترین جنگ‌های پیش آمده در تاریخ بدل شد؛ زیرا فقط 38 دقیقه طول کشید و یکی از کوتاه ترین جنگ های ثبت شده در تاریخ است. بعد از مرگ ناگهانی سلطان حمد بن ثوینی در 4 شهریور همان سال قدرت زنگبار بدون تأیید بریتانیا به دست پسر عموی او یعنی خالد بن برقش افتاد.

با وجود همه‌ی هشدارها خالد توانست نیرویی متشکل از 3000 نفر و یک توپخانه را تشکیل دهد. او به این صورت موقعیت خود را تثبیت کرد و کنترل نیروی دریایی زنگبار را به دست گرفت.

پس از آغاز درگیری کاخ خالد به آتش کشیده شد و بسیاری از نقاط توسط گلوله‌های نیروی دریایی بریتانیا آسیب دید. زمان این جنگ فقط 38 دقیقه بود که بیش از 500 تلفات برای مدافعان خالد به جای گذاشت و فقط یک سرباز در طرف بریتانیا مجروح شد. نهایتا سلطان حمود بن محمد، نامزد تایید شده‌ی بریتانیایی‌ها، حاکم زنگبار شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*