افزایش سرعت شارژ گوشی اندرویدی

افزایش سرعت شارژ گوشی های اندرویدی با چند ترفند ساده و کاربردی

اگر دنبال افزایش سرعت شارژ گوشی اندرویدی خود هستید، راهکارهای ساده ارائه شده در ادامه این متن را از دست ندهید!

مطمئن باشید که شما تنها کسی نیستید که ناچار شده‌اید در زمان‌های حساس کار خود با گوشی موبایلتان را رها کرده و آن را به شارژر وصل کنید! مساله شارژ گوشی‌های اندرویدی و سرعت آن یکی از چالش‌های ثابت گوشی‌سازان به شمار می‌رود و علیرغم پیشرفت‌های بزرگی که در این زمینه حاصل شده، هنوز هم نمی‌توان سرعت شارژ میانگین گوشی های اندرویدی را رضایت‌بخش دانست!

البته در کنار استفاده از شارژهای سریع با توان نزدیک به صد وات یا حتی بیشتر، راهکارهای دیگری هم وجود دارد که می‌توان از طریق آن‌ها سرعت شارژ گوشی های اندرویدی را افزایش داد. حتما تا کنون شما هم روش‌های مختلفی را برای ارتقای سرعت امتحان کرده‌اید. با این وجود، ممکن است از نتیجه کار خود راضی نبوده باشید. در ادامه این متن سعی داریم به معرفی روش‌هایی برای افزایش سرعت شارژ گوشی اندرویدی شما بپردازیم تا بتوانید بدون نیاز به هیچ گجت یا ابزار اضافی، گوشی موبایلتان را شارژ کنید.

شارژ سریع موبایل

برای افزایش سرعت شارژ گوشی اندرویدی، حتما آن را از طریق کابل شارژ کنید

به‌طور کلی شارژرهای سیمی گوشی های موبایل را سریعتر از شارژرهای وایرلس شارژ می‌کنند و بیشترین سرعت شارژ در گوشی‌های اندرویدی از طریق کابل USB-C حاصل می‌شود. این توان گاهی به 20 وات هم می‌رسد. از طرف دیگر، توان شارژرهای بیسیم عموما در محدوده بین 10 تا 15 وات است. به‌عنوان مثال حتی استند پیکسل گوگل که به‌طور اختصاصی برای شارژ کردن دستگاه‌های پیکسل طراحی شده هم حداکثر خروجی 23 واتی دارد. این در حالیست که شارژ سیمی گوشی‌های پرچمدار سامسونگ به 45 وات رسیده و برخی محصولات چینی هم توان‌های باورنکردنی مثل 240 وات را برای شارژ ارائه می‌کنند! این شارژرها قادرند صفر تا صد باتری گوشی را ظرف تنها 10 دقیقه شارژ کنند!

در گجت نیوز بخوانید:

چینی ها در سرعت شارژ گوشی ها طوفان به پا کردند؛ گوشی جدید اینفینیکس با شارژ ۲۶۰ واتی در راه است

از سوی دیگر، USB-C به‌طور کلی روش مطمئن‌تری برای شارژ کردن دستگاه‌ها الکترونیکی به شمار می‌رود؛ چرا که شارژرهای بیسیم نیازمند قرار گرفتن دقیق سیم‌پیچ‌های شارژر و دستگاه روی هم هستند و به همین جهت یک جابجایی ساده دستگاه در حین شارژ می‌تواند باعث کند یا حتی متوقف شدن فرآیند شارژ شود. البته فناوری‌هایی مانند Qi2 قرار است این دسته مشکلات را رفع کنند. با این وجود همچنان شارژ از طریق کابل USB-C مطمئن‌ترین و سریعترین روش شارژ کردن گوشی های اندرویدی است.

گوشی را حین شارژ شدن خاموش کنید

افزایش سرعت شارژ گوشی اندرویدی

یکی دیگر از راه‌هایی که می‌توان از طریق آن باعث کاهش مصرف انرژی دستگاه هنگام شارژ و در نتیجه شارژ شدن سریعتر آن شد، خاموش کردن کامل گوشی است. دقت کنید که حتی زمانی که گوشی خاموش باشد قادر است با حداکثر سرعت ممکن شارژ شود. به همین جهت با خاموش کردن گوشی می‌توانید انتظار داشته باشید گوشی‌تان در سریعترین زمان ممکن شارژ شود.

البته ایراد مهم این روش آن است که با خاموش کردن گوشی امکان مشاهده پیشرفت فرآیند شارژ و دسترسی به اعلان‌ها یا اپلیکیشن‌ها را از دست داده و قادر به استفاده از گوشی نخواهید بود.‌ همین مساله باعث می‌شود بسیاری افراد قید خاموش کردن گوشی حین شارژ را بزنند! البته ما هم به‌طور جدی توصیه می‌کنیم که اگر منتظر تماس یا پیام مهمی هستید، گوشی خود را حین شارژ خاموش نکنید!

به جای کامپیوتر و پاور بانک از آداپتور اصلی دستگاه استفاده کنید

با وجود اینکه از لحاظ تئوریک با تنها یک کابل USB-C می‌توان گوشی موبایل را از طریق پاوربانک، کامپیوتر یا دیگر دستگاه‌ها شارژ کرد، اما اگر قصد افزایش سرعت شارژ گوشی اندرویدی خود را داشته باشید باید حتما آن را از طریق آداپتور اصلی به برق وصل کنید. دلایل عمده این مساله به صورت زیر هستند:

شارژ سریع تنها از طریق آداپتورهای اصلی دستگاه امکان‌پذیر است

خالی شدن باتری گوشی اندرویدی

با وجود این که درگاه‌های USB 3.x و USB 4.x دارای استاندارد USB Power Delivery از لحاظ تئوری قادر به پشتیبانی از شارژ فوق سریع (تا سقف 240 وات) هستند، اما این سرعت به‌ندرت حاصل می‌شود! اکثر پورت‌های USB-C کامپیوترها و پاوربانک‌ها، حتی گران‌ترین مدل‌های آن‌ها، معمولا سرعت شارژ بسیار پایین‌تری نسبت به توان اسمی کابل‌های USB ارائه می‌دهند. دلیل این امر، عمدتا توان خروجی کمتر این پورت‌ها در مقایسه با آداپتورهای اصلی گوشی‌های موبایل است.

شارژرهای اصلی، مطمئن‌تر بوده و با گوشی شما سازگارتر هستند

اگر از استثناهایی مثل Anker Prime فاکتور بگیریم، استفاده از اکثر شارژرها و پاوربانک‌های شخصی ثالث گوشی‌های موبایل اندکی ریسک برای گوشی شما به همراه خواهد داشت. بنابراین صاحب‌نظران توصیه می‌کنند که همواره از شارژرهای اوریجینال گوشی خود یا محصولات شخص ثالث با بهترین کیفیت استفاده کنید تا ضمن برخورداری از حداکثر سرعت ممکن، فشار وارد بر باتری گوشی موبایلتان را به حداقل برسانید.

برای این که تفاوت شارژرهای اصلی و شخص ثالث را بهتر درک کنید، می‌توانید شارژر اوریجینال گوشی اندرویدی خود را مثل یک ابرخودروی اسپرت در نظر بگیرید که برای ارائه حداکثر سرعت و توان ممکن طراحی شده است. این در حالی‌ست که آداپتورهای غیر اصل یا روش‌های دیگری مثل شارژ کردن با کامپیوتر یا پاوربانک مانند یک خودروی معمولی هستند که ممکن است بدون مشکل دستگاه را شارژ کنند؛ اما هرگز نمی‌توانند قدرت و سرعتی هم‌تراز با آداپتور اصلی ارائه کنند.

بنابراین تا جایی که ممکن است از آداپتور و کابل اصلی برای شارژ گوشی‌های خود استفاده کنید تا حداکثر سرعت و توان ممکن شارژ را داشته باشید.

از کابل باکیفیت استفاده کنید

کابل باکیفیت

علاوه بر آداپتور، کابل شارژ نیز یکی دیگر از المان‌هایی‌ست که می‌تواند تاثیر فراوانی در سرعت شارژ گوشی اندرویدی شما داشته باشد. داخل هر کابل شارژ چهار سیم مجزا که با رنگ‌های قرمز، سبز، سفید و مشکی مشخص شده‌اند، قابل رویت هستند. کابل‌های سفید و سبز مسئولیت انتقال داده را بر عهده دارند؛ درحالیکه سیم‌های قرمز و مشکی برای شارژ استفاده می‌شوند. میزان جریان قابل حمل توسط هریک از این کابل‌ها توسط اندازه آن‌ها تعیین می‌شود. به‌عنوان مثال یک کابل 28 توانایی حمل جریان 0.5 آمپری را دارد؛ درحالیکه کابل 24 جریانی 2 آمپری را انتقال می‌دهد.

کابل‌های ارزان قیمت و غیراصلی اندروید معمولا از انواع کابل‌های 28 هستند که سرعت شارژ پایین‌تری دارند؛ درحالیکه کابل‌های اصلی می‌توانند جریان بیشتری منتقل کرده و در نتیجه گوشی شما را سریعتر شارژ کنند. برای آگاهی از جزئیات عملکرد کابل شارژ می‌توانید اپلیکیشن Ampere را دانلود کرده و سرعت شارژ شدن گوشی‌تان را با جزئیات مشاهده کنید.

هنگام شارژ، مد مصرف بهینه (Low Power Mode) گوشی‌تان را فعال کنید

افزایش سرعت شارژ گوشی اندرویدی

اگر به هر دلیلی قادر به خاموش کردن گوشی خود هنگام شارژ شدن نیستید، بهترین گزینه بعدی برای شما فعال کردن مد مصرف انرژی کم (Low Power Mode) است. این مد که در اکثر گوشی‌های اندرویدی با نام Battery Saver شناخته می‌شود، با غیرفعال کردن برخی فعالیت‌های پس‌زمینه و عملیات‌های کم‌اهمیت‌تر باعث مصرف بهینه‌تر شارژ گوشی و نیاز کمتر آن به شارژ کردن مجدد می‌شود.

از جمله کارهایی که مد Battery Saver در گوشی موبایل شما انجام می‌دهد می‌توان به خاموش کردن سریعتر صفحه نمایش، کاهش فعالیت اپلیکیشن‌های پس زمینه، تغییر شبکه مخابراتی از 5G به 4G و محدود کردن اپلیکیشن‌های پرمصرف اشاره کرد. همچنین گوشی‌های پیکسل قابلیت اضافی دیگری تحت نام Extreme Power Saver دارند که سرعت پردازنده را پایین‌تر آورده و نمایش اعلان‌ها برای اپلیکیشن‌هایی که در حال اجرا نیستند را متوقف می‌کند. این مد همان‌طور که از نامش پیداست بسیاری قابلیت‌های گوشی را غیرفعال می‌کند. با این حال همین مد مناسب‌ترین راه برای دستیابی به حداکثر سرعت شارژ ضمن دسترسی به قابلیت‌های کلیدی دستگاه است.

دسترسی به اینترنت را تا جای ممکن محدود کنید

با وجود این که صفحه نمایش، تراشه و دیگر اجزای فیزیکی یک گوشی موبایل انرژی زیادی مصرف می‌کنند، مصرف اینترنت نیز می‌تواند به همان اندازه روی کاهش شارژدهی و کندتر شدن فرآیند شارژ تاثیر داشته باشد.‌ این تاثیرگذاری زمانی مشهودتر است که دائما در حال دانلود محتوا یا جستجو برای اتصال به شبکه وای فای باشید!

ساده‌ترین راه برای قطع دسترسی به اینترنت فعال کردن مد هواپیما (Airplane Mode) است که تمامی راه‌های ارتباطی دستگاه را مسدود می‌کند! البته فعال کردن این مد علاوه بر اینترنت سلولار، بلوتوث و وای فای را نیز غیرفعال می‌کند. بنابراین اگر از ایربادهای بیسیم یا سایر دستگاه‌های متصل از طریق وای فای استفاده می‌کنید، فعال کردن این مد باعث اختلال در اتصال شما خواهد شد. کاربران نسخه‌های جدیدتر اندروید البته امکان شخصی‌سازی مد Airplane Mode را دارند تا در صورت فعال شدن تنها قابلیت‌های ارتباطی مشخصی از دستگاه را غیرفعال کند. از سوی دیگر، راهکار ثانویه رفع این مشکل هم غیرفعال کردن یک به یک تمامی قابلیت‌هایی‌ست که کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌عنوان مثال اگر از منزل یا محیط کار خود دور هستید، نیازی به فعال بودن وای فای نخواهید داشت. بنابراین می‌توانید این قابلیت را غیرفعال کنید تا فرآیند شارژ گوشی شما با سرعت بالاتری انجام شود.

هنگام شارژ گوشی از آن استفاده نکنید

افزایش سرعت شارژ گوشی اندرویدی

طبیعی است که هرچه بیشتر از گوشی خود استفاده کنید، مصرف انرژی آن بالاتر خواهد رفت! بنابراین اگر قصد دارید گوشی خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن شارژ کنید، تا جای ممکن حین اتصال دستگاه به برق از آن استفاده نکنید! البته اگر در این زمان تماس یا پیام مهمی دریافت کردید می‌توانید به آن‌ها پاسخ دهید؛ اما انجام فعالیت‌هایی پرمصرف مثل گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی یا انجام بازی‌های سنگین و پرجزئیات مثل پابجی یا فورتنایت نه تنها سرعت شارژ را کاهش می‌دهد، بلکه فشار زیادی هم به باتری دستگاه شما وارد خواهد کرد.

سوکت شارژ گوشی خود را تمیز کنید

دیگر روش افزایش سرعت شارژ گوشی های اندرویدی نیز ممکن است در ظاهر چندان اثرگذار به نظر نرسد؛ اما قادر است به‌طور قابل ملاحظه‌ای سرعت شارژ را بالاتر ببرد. بسیاری اوقات، مشکل شارژ شدن کند گوشی شما نه از شارژر، بلکه از سوکت شارژ خود گوشی است؛ چرا که در گذر زمان گرد و غبار، چربی و دیگر آلودگی‌ها در داخل این حفره جمع شده و مانع از برقراری اتصال مناسب بین پین‌های شارژر و سوکت می‌شوند.

همچنین بخوانید:

سریع‌ ترین گوشی‌ های جهان از نظر سرعت شارژ شدن

عملکرد نامناسب سوکت شارژ می‌تواند خود را به صورت‌های مختلفی نشان دهد.‌ بنابراین در صورتی که برای شارژ شدن نیاز است کابل را محکم داخل سوکت فشار دهید یا با قطع و وصل شدن فرآیند شارژ روبرو هستید، می‌توانید کثیف بودن را به‌عنوان یکی از فاکتورهای اصلی در این مشکل در نظر بگیرید. برای رفع این مشکل، گوشی را خاموش کرده و با استفاده از یک خلال دندان چوبی یا کمپرس باد سوکت را با دقت تمیز کنید. دقت کنید که استفاده از اجسام سختی مثل سوزن برای تمیز کردن درگاه می‌تواند باعث آسیب دیدن پین‌ها و مختل شدن کامل عملکرد شارژر و سوکت شارژ شود.

گوشی را حین شارژ در دمای مناسب قرار دهید

دمای گوشی موبایل

بهترین محدوده دما برای شارژ گوشی موبایل بین 10 تا 30 درجه سانتیگراد است. بنابراین اگر دنبال افزایش سرعت شارژ گوشی اندرویدی خود هستید، سعی کنید آن را در این محدوده دما قرار دهید. برای انجام این کار روش‌های مختلفی مانند دور کردن دستگاه از مقابل تابش مستقیم نور خورشید، قرار دادن آن در مجاورت یک فن یا درآوردن آن از قاب را امتحان کنید. خارج کردن گوشی از قاب، خصوصا زمانی که قاب دستگاه چرمی بوده و مانع از انتقال حرارت مناسب می‌شود، روشی بسیار کاربردی برای کاهش حرارت دستگاه به شمار می‌رود. باید دقت کنید که دمای گوشی‌های موبایل به‌طور طبیعی هنگام شارژ شدن اندکی بالا می‌رود. بنابراین رعایت نکردن برخی نکات ممکن است باعث داغ کردن گوشی شود و ضمن کاهش سرعت شارژ آسیب‌هایی را به دستگاه وارد کند.

به‌طور مشابه، پایین بودن بیش از اندازه دمای گوشی نیز قطعا در عملکرد شارژر و سرعت فرآیند شارژ تاثیر سوء خواهد داشت. به همین جهت ممکن است مجبور شوید به خاطر سرمای بیش از اندازه دمای محیط در شرایطی خاص گوشی را هنگام شارژ شدن کمی گرم نگه دارید تا دما به محدوده ایده‌آل رسیده و سرعت شارژ افت چندانی نکند.

جمع بندی

در صورتی که ترفندهای مورد اشاره در این متن را مطالعه کرده و با دقت به آن‌ها عمل کنید، می‌توانید انتظار افزایش سرعت قابل توجه شارژ شدن گوشی اندرویدی خود را داشته باشید. روش‌های ارائه شده در این متن، از استفاده از درگاه USB-C به‌جای شارژر بیسیم گرفته تا غیرفعال کردن تنظیمات و اپلیکیشن‌های غیرضروری، همگی به‌سادگی قابل انجام بوده و نیاز به هیچ تجهیزات و ادوات اضافی یا فعالیت خاصی ندارند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*