توافقنامه همراه اول

توافقنامه همراه اول برای حمایت از تولیدکنندگان و پژوهشگران حوزه ICT در نخستین روز تلکام

دو توافقنامه همراه اول برای حمایت از تولیدکنندگان و پژوهشگران حوزه ICT در جریان نخستین روز از برگزاری نمایشگاه تلکام 1402 منعقد شد.

نمایشگاه تلکام 1402 از امروز آغاز به کار کرد. شرکت ارتباطات سیار ایران یا همراه اول در سالن 6 نمایشگاه بین‌المللی تهران در شش زون تخصصی 5G، امنیت، IOT، سرویس‌های اپراتوری، آینده ارتباطی و خدمات مشترکان حضور دارد و در برگزاری نشست‌ها و برنامه‌های جانبی این رویداد بین‌المللی نیز مشارکت جدی خواهد داشت. در جریان نخستین روز از نمایشگاه تلکام 1402، همراه اول دو توافقنامه برای حمایت از تولیدکنندگان و پژوهشگران حوزه ICT به امضا رساند.

دو توافق نامه سه جانبه «توسعه فناوری‌های تجهیزات رادیویی نسل جدید» و «حمایت از طرح‌های پژوهشی و پسادکتری در حوزه توسعه فناوری‌های کلیدی صنعت ICT» با رویکرد حمایت از تولیدات بومی و ایده‌های پژوهشگران کشورمان، توسط همراه اول منعقد شده است. در ادامه با جزئیات این تفاهم‌نامه‌ها آشنا می‌شویم.

توافقنامه همراه اول برای توسعه نسل جدید فناوری‌های تجهیزات رادیویی

توافقنامه سه جانبه توسعه فناوری‌های تجهیزات رادیویی نسل جدید (ترنج) توسط حمید بهروزی (قائم‌مقام همراه اول)، میثم عابدی (معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات) و سید محمد کرباسی (دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات معاونت علمی ریاست جمهوری) امضا شد. هدف از این همکاری مشترک، پاسخگویی اثربخش به نیازهای فناورانه در زیست‌بوم فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور، افزایش عمق بومی‌سازی در توسعه و تولید زیرساخت‌های حیاتی در لایه دسترسی شبکه، غلبه بر محدودیت‌های تحریمی، امنیت و صیانت از داده‌ها و اطلاعات، ایجاد زمینه‌های استقلال و اقتدار در توسعه شبکه ملی اطلاعات و همچنین رونق کسب‌وکارهای مرتبط در سطح ملی بوده است.

به موجب این توافقنامه قرار است پروژه‌های تحقیقاتی در قالب طرح‌های پژوهشی در مشارکت با مراکز تحقیقاتی، دانشگاهی و شرکت‌های دانش‌بنیان تعریف شوند و مجری طرح‌های پژوهشی نیز باید یک هسته پژوهشی با عضویت و سرپرستی حداقل یک عضو هیات‌علمی یا یک شرکت دانش‌بنیان باشد. نمونه‌های پیشنهادی در قالب برنامه حمایت از طرح‌های فناورانه در حوزه ارتباطات رادیویی شبکه‌های ارتباط سیار نسل جدید شامل مخابرات موج میلی‌متری، شبکه دسترسی رادیویی باز، آنتن‌های چند ورودی – چند خروجی انبوه و… از جمله مواردی هستند که تامین آنها در این همکاری مشترک دنبال می‌شود.

همچنین معاونت فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات وظیفه دارد نیازمندی‌های فناورانه اولویت‌دار خود در حوزه توسعه فناوری‌ها و تجهیزات رادیویی نسل جدید ارتباطات را بر اساس فهرست مصوب اولویت‌های شبکه ملی اطلاعات، فهرست‌بندی کند. ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات معاونت علمی ریاست جمهوری نیز متعهد به شناسایی و انتشار فهرست مجریان توانمند برای انجام طرح‌های پژوهشی در هر فراخوان خواهد بود.

همراه اول، اولین و بزرگترین اپراتور تلفن همراه کشور نیز به موجب این تفاهم‌نامه متعهد می‌شود نیازمندی‌های اولویت‌دار خود به‌منظور شناسایی ظرفیت‌های موجود در کشور را فهرست کند. در انتها، طرح‌های برگزیده که موفق به کسب بالاترین امتیازات از نظر شاخص‌های فنی و مالی شوند از حمایت‌هایی به مجموع سقف 300 میلیارد ریال برخوردار خواهند شد.

همراه اول از طرح‌های پژوهشی و پسادکتری حمایت می‌کند

شرکت ارتباطات سیار ایران به دنبال توافقنامه قبلی، توافقنامه سه‌جانبه جدیدی را به منظور حمایت از طرح‌های پژوهشی و پسادکتری امضا کرد. این توافقنامه با حضور وحید شاه منصوری (رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول)، سید محمد کرباسی (دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات معاونت علمی ریاست جمهوری) و علی محمد سلطانی (رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور) به امضا رسیده است.

با این همکاری مشترک شاهد حمایت از طرح‌های پژوهشی و پسادکتری در حوزه توسعه فناوری‌های کلیدی صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات خواهیم بود. به موجب این توافقنامه همکاری مشترک، ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات معاونت علمی ریاست جمهوری وظیفه دارد حمایت بلاعوض تا سقف 50 میلیارد ریال از طرح‌های پژوهشی توسعه فناوری‌های رادیویی و حمایت بلاعوض تا سقف 10 میلیارد ریال از طرح‌های پسادکتری و رساله دکتری داشته باشد. البته این حمایت‌ها مشروط به تامین اعتبار و موافقت مقامات ذی‌ربط و در چارچوب ضوابط مربوطه انجام خواهند شد.

وظیفه صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور نیز حمایت مالی بلاعوض تا سقف 100 میلیارد ریال از طرح‌های تحقیقاتی توسعه فناوری‌های رادیویی و حمایت بلاعوض تا سقف 20 میلیارد ریال از طرح‌های پسادکتری و رساله دکتری خواهد بود.

در نهایت، مرکز تحقیق و توسعه همراه اول به‌عنوان بازوی تحقیقاتی اپراتور اول تلفن همراه کشور نیز متعهد به فهرست کردن نیازمندی‌های فناورانه اولویت‌دار خود در زمینه نسل‌های پنجم و ششم ارتباطی بوده و از طرح‌های پژوهشی توسعه فناوری‌های رادیویی تا سقف 50 میلیارد ریال و از طرح‌های پسادکتری و رساله دکتری تا سقف 10 میلیارد ریال حمایت مالی بلاعوض خواهد داشت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*