پهپاد بیرقدار TB3 ترکیه

پهپاد بیرقدار TB3 ترکیه رکورد استقامت پرواز را شکست

صنعت هوا و فضای ترکیه پیشرفت چشمگیری کرده است. این‌بار یک رکورد هیجان‌انگیز توسط جدیدترین پهپاد multi-functional یعنی پهپاد بیرقدار TB3 ترکیه ثبت شد.

پهپاد جدید بیرقدار با نام کامل Bayraktar TB3 ساخته شده توسط شرکت Baykar که یک کمپانی پیشرو در زمینه پهپاد و هوش مصنوعی در ترکیه به‌شمار می‌رود اولین پرواز غیر عملیاتی خود را در تاریخ 27 اکتبر 2023 میلادی انجام داد و این اولین گام برای پیشرفت این پهپاد بود. پس از اولین روزهای تست و پرواز این پهپاد، شرکت بایکار اعلام کرد که پهپاد جدید آنها توانایی پرواز با طول زمانی خیره‌کننده 32 ساعت را دارد و همین عامل باعث شد تا برای اثبات این ادعا یک ویدیو موسوم به آزمایش پروازی استقامتی برای هواپیمای بدون سرنشین بیرقدار TB3 را در تاریخ 21 دسامبر میلادی در معرض دید همگان و بر بستر X (توئیتر سابق) منتشر کنند.

آشنایی با پهپاد بیرقدار TB3 ترکیه

پهپاد بیرقدار TB3

هواپیمای بدون سرنشین TB3 پس از انجام آزمایش های اولیه، تحت شرایط عملیاتی روی کشتی جنگی نیروی دریایی ترکیه با نام Anadolu L-400 مستقر خواهد شد. این در حالی است که نمونه جدید این پهپاد نسبت به نسل قبلی خود استقامت پرواز طولانی‌تری را به‌همراه سیستم‌های هوشمند و به‌روز راداری ارائه می‌دهد که می‌تواند نقش مفیدی در عملیات‌های شناسایی و تهاجمی از خود به نمایش بگذارد.

مشخصات ظاهری و فنی پهپاد جدید ترکیه

پهپاد بیرقدار TB3 ترکیه

این پهپاد دارای 8.35 طول، 2.6 متر ارتفاع و باله‌هایی مجموعا به طول 14 متر می‌باشد و از حداکثر وزن هنگام برخاست 1450 کیلوگرم پشتیبانی می‌کند. این پهپاد توانایی حمل 280 کیلوگرم اضافه بار را نیز دارد و همچنین قابلیت برخاستن و فرود آمدن در ناوهای هواپیمابر و فرود هوشمند نیز از دیگر ویژگی‌های بیرقدار محسوب می‌شود. این هواپیمای بدون سرنشین داری یک موتور PD170 توربو دیزل با قدرت 172 اسب بخار و سازگار یافته با شرایط دریایی است که وظیفه بلند کردن جثه این هواپیما را به‌خوبی انجام می‌دهد.

این پهپاد با ساختار بال‌های تاشو اولین هواپیمای بدون سرنشین مسلح جهان خواهد بود که از توانایی برخاستن و فرود آمدن روی کشتی‌های دارای باند کوتاه بهره می‌برد. همچنین TB3 قابلیت انجام ماموریت‌های اطلاعاتی، ضربتی و مقابله با اهداف برون مرزی با حمل مهمات هوشمند را دارد.

پهپاد بیرقدار TB3

طبق اظهارات تیم فناوری و اجرایی شرکت بایکار، قرار است رونمایی نهایی از نسخه نظامی بیرقدار TB3 در سال 2024 میلادی انجام بپذیرد.