نوکلئون - Nucleon، خودرو تولید نشده فورد با انرژی هسته ای

این خودرو تولید نشده فورد مجهز به انرژی هسته ای بود!

فورد چند ده سال قبل با طراحی کانسپتی، آینده صنعت خودرو را با انرژی هسته ای تصور می‌کرد! در ادامه به جزئیات این خودرو تولید نشده فورد می‌پردازیم.

خودروسازان ایده‌هایی را که شاید جرئت نداشته باشند تجاری‌سازی کنند، در قالب کانسپت به نمایش می‌گذارند. در لیست عجیب ترین خودروهای کانسپت هم می‌توان بلندپروازی‌های شرکت‌های خودروسازی مختلف، از تویوتا و فولکس واگن تا فورد و شورلت را دید. با این حال، یکی از کانسپت‌های فورد که در حد یک ماکت باقی ماند، از جهتی می‌تواند حتی عجیب‌تر از همه آن‌ها باشد. این کانسپت حول محور استفاده از انرژی هسته‌ای می‌چرخید؛ موضوعی که در زمان طراحی این کانسپت در اوج توجه قرار داشت. در ادامه بیشتر به این خودرو تولید نشده فورد می‌پردازیم.

ماشین تولید نشده Nucleon، چشم‌انداز فورد از آینده صنعت خودرو

نوکلئون - Nucleon، خودرو تولید نشده فورد با انرژی هسته ای

فورد در سال 1957 خودرو مفهومی «نوکلئون» (Nucleon) را در تلاش برای بررسی نحوه استفاده از انرژی هسته‌ای در خودروها طراحی کرد. در واقع، شی گردی که در ناحیه پشتی آن به چشم می‌خورد، کپسولی حاوی هسته اتم است. فورد برای این خودرو به‌جای یک موتور درون‌سوز مرسوم مثل بقیه خودروها، یک راکتور هسته‌ای کوچک را در نظر گرفته بود و پیش‌بینی می‌کرد که بتواند مسافت بیش از 8 هزار کیلومتر را با یک بار شارژ طی کند! گذشته از این، این کانسپت فورد سپرهای جمع‌شدنی برای عملکرد آیرودینامیک بهتر داشت و بخش سرنشینان هم از سیستم‌های الکترونیکی کنترل آب و هوا برخوردار بود.

نوکلئون - Nucleon، خودرو تولید نشده فورد با انرژی هسته ای

البته فورد صرفاً یک ماکت ساخته بود که خیلی از المان‌های آن مبتنی بر فرضیات بودند. این خودروساز آمریکایی با طرح خود فقط تصور می‌کرد در آینده راکتورهای هسته‌ای به قدری فشرده شوند که بتوانند داخل خودروها جا بگیرند و قوای محرکه آن‌ها را تامین کنند. این موضوع تاکنون محقق نشده است؛ از آنجا که راکتورها کماکان بر اساس بخار الکتریسیته تولید می‌کنند، در صورتی که فورد فکر می‌کرد سال‌ها بعد بتوان به‌صورت مستقیم از واکنش‌های هسته‌ای الکتریسیته تولید کرد. در مجموع، خیلی از نکات فنی طرح عجیب فورد در هاله‌ای از ابهام قرار داشتند.

نوکلئون - Nucleon، خودرو تولید نشده فورد با انرژی هسته ای

البته چشم‌اندازی که فورد در دهه 50 میلادی از آینده صنعت خودرو داشت، از جهاتی درست از آب در آمده است. این شرکت در آن زمان معتقد بود که ایستگاه‌های شارژ جای پمپ بنزین‌ها را می‌گیرند و حالا با توسعه خودروهای الکتریکی، ایستگاه‌های شارژ هم روز به روز گسترش پیدا می‌کنند. خودرو تولید نشده فورد همچنین مجهز به دستگاه‌هایی الکترونیکی در جلو و عقب بود که به سرنشینان خودروهای نزدیک هشدار می‌داد و امروزه سیستم‌های کمک‌راننده مشابه در خودروها دیده می‌شوند.

نوکلئون - Nucleon، کانسپت فورد با انرژی هسته ای

جالب است بدانید حتی بنا به برخی از شایعه‌ها، خودروهای هسته‌ای در سری بازی محبوب Fallout از «بتسدا» (Bethesda) بر پایه همین خودرو تولید نشده فورد طراحی شده‌اند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*