ضعیف ترین پول جهان

نشریه فوربز: ریال ایران ضعیف ترین پول جهان است!

یک بار دیگر نام ایران در عرصه‌های بین‌المللی درخشید؛ نشریه فوربز اعلام کرد ریال ایران به ضعیف ترین پول جهان تبدیل شده است!

در سال‌های اخیر مشکلات اقتصادی باعث شده ارزش ریال ایران روز به روز و سال به سال کمتر شود. با این که مدتی است نوسانات زیادی در نرخ ارز مشاهده نمی‌کنیم، اما در حال حاضر قیمت هر دلار در ایران نزدیک به 50 هزار تومان است که به‌تنهایی نشان می‌دهد اوضاع اقتصاد در ایران اصلا خوب نیست. حالا نشریه فوربز در جدیدترین گزارش خود، نمک به زخم ما پاشیده و اعلام کرده ریال ایران به ضعیف ترین پول جهان تبدیل شده است.

ضعیف ترین پول جهان متعلق به ریال ایران است

ضعیف ترین پول جهان

در گزارش جدید نشریه Forbes گفته شده ایران در منطقه خاورمیانه و خلیج فارس و در بین عراق و افغانستان واقع شده و صادرکننده بزرگ نفت و گاز طبیعی در جهان است؛ اما تحریم‌های اقتصادی به‌همراه ناآرامی‌های سیاسی و تورم بالا باعث شده فشار زیادی به پول ایران وارد شود. به همین دلیل اکنون یک ریال برابر با 0.000024 دلار آمریکا است و ریال ایران به‌عنوان ضعیف ترین واحد پولی جهان شناخته می‌شود. به عبارت دیگر، یک دلار برابر با 422.733 ریال است. البته در این گزارش قیمت هر دلار برابر با حدود 42 هزار تومان در نظر گرفته شده، اما اکنون یک دلار آمریکا در بازار آزاد با قیمت حدود 50 هزار تومان فروخته می‌شود.

طبق گزارش فوربز از ضعیف ترین واحدهای پولی در جهان، پس از ایران واحد پولی کشورهای ویتنام، لائوس، سیرالئون و اندونزی در رده‌های دوم تا پنجم ضعیف ترین پول های جهان قرار گرفته‌اند.

افت ارزش ریال در برابر دلار و طلا طی 9 دهه اخیر

ارزش ریال

با نگاهی به ارزش ریال در صد سال گذشته که در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی منتشر شده، می‌بینیم که هر گرم طلای خالص در انتهای سال 1308 هجری شمسی برابر با حدود 3 ریال بوده، اما در اسفند 1400 به حدود 18 میلیون ریال رسیده و این عدد در حال حاضر بیشتر هم شده است. در واقع ارزش ریال در برابر طلا طی 9 دهه اخیر، شش میلیون برابر و ارزش ریال در برابر دلار آمریکا حدود 16 هزار برابر کاهش یافته است. نرخ دلار در بازار غیر رسمی در سال 1309 هجری شمسی حدود 20 ریال بوده که در سال 1400 به بیش از 300 هزار ریال رسید و اکنون نیز به مرز 500 هزار ریال رسیده است.

در سال 1399 نیز تبدیل واحد پول ملی ایران از ریال به تومان تصویب شد و قرار بود تغییراتی در این زمینه به‌وجود بیاید؛ اما تاکنون که بیش از سه سال از این اتفاق می‌گذرد، شاهد هیچ تغییری نبوده‌ایم.