شبیه‌سازی حس لامسه در دنیای واقعیت مجازی

چینی‌ها موفق به شبیه‌سازی حس لامسه در دنیای واقعیت مجازی شدند

محققان چینی موفق به شبیه‌سازی حس لامسه در دنیای واقعیت مجازی شده‌اند. این می‌تواند به‌معنای تولد نوع جدیدی از سرگرمی‌ها بر بستر VR و AR باشد.

لمس کردن، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که رنگ و بوی واقعی به حضور در دنیای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده می‌بخشد. این یعنی اگر روزی فرا برسد که بتوانیم هر آنچه از طریق هدست‌ها و عینک‌های VR در دنیای مجازی می‌بینیم را لمس هم کنیم، این می‌تواند تحول بزرگی در دنیای سرگرمی به‌وجود بیاورد. حالا ظاهرا دانشمندان چینی موفق شده‌اند رابط کاربری جدیدی را طراحی کنند که حس لامسه را در دنیای واقعیت مجازی شبیه‌سازی می‌کند. این فناوری در واقع با انتقال سیگنال‌های لمسی چند بعدی به پوست دست، احساس لمس کردن یک شیء را به شما منتقل می‌کند. و برای آنکه بتوانند حس لمس کردن را به‌صورت فیزیکی هم تولید کنند، از محرک‌های الکترونیکی و مکانیکی استفاده کرده‌اند.

شبیه‌سازی حس لامسه در دنیای واقعیت مجازی

شبیه‌سازی حس لامسه در دنیای واقعیت مجازی

طی سال‌های اخیر شاهد رشد روز افزون فناوری‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده بوده‌ایم و حالا آن‌ها موفق شده‌اند ابعاد تازه‌ای از دنیای سرگرمی را برای بشر بسازند. با این حال فضای قابل توجهی برای بهبود وجود دارد و اگر حواس دیگر فراتر از بینایی و شنوایی هم به‌صورت مصنوعی انتقال پیدا کند، آن‌وقت می‌توان گفت که این فناوری به‌تکامل خواهد رسید.

یا هوانگ، یکی از نویسندگان این پروژه علمی می‌گوید:

در حال حاضر تحقیقات جهانی در زمینه الکترونیک انعطاف‌پذیر، تمرکز اصلی خودش را روی توسعه سنسورهای منعطف گذاشته است؛ در حالی که تحقیقات در زمینه بازخورد انعطاف‌پذیر محدود است. اکتوئاتورهای بازخورد مکانیکی انعطاف‌پذیر با استفاده از فناوری الکترونیک انعطاف‌پذیر یکپارچه‌سازی شدند که گام مهمی در این زمینه بود. این نوآوری که برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ در مجله Nature منتشر شد، کاربردهای فراوانی در زمینه‌هایی مثل شبکه‌های اجتماعی، بازی‌های کامپیوتری و همینطور زمینه‌های مختلف پزشکی دارد.

بدن انسان زمانی که به‌صورت فیزیکی با اشیاء یا سطوح مختلف تماس برقرار می‌کند، قادر به درک طیف گسترده‌ای از اطلاعات لمسی است. این توانایی با استفاده از مکانیزم‌های بیولوژیکی انجام می‌شود که به انسان اجازه پردازش انواع مختلف اطلاعات لمسی را می‌دهد.

حس لامسه چگونه در دنیای واقعیت مجازی فعال می‌شود؟

شبیه‌سازی حس لامسه در دنیای واقعیت مجازی

پروفسور هوانگ می‌گوید، این سیگنال‌های چند بعدی با عملکرد هماهنگ خود می‌توانند تجربه لمسی زنده و کاملا واقعی را برای ما فراهم کنند. ارائه رابط بازخوردی که توانایی ارسال سیگنال‌های لمسی چند بعدی را دارد، نقش مهمی در بیشینه‌سازی بازتولید مؤثر احساس لمس انسان در فضای VR یا AR دارد. دستگاهی که توسط این گروه از دانشمندان چینی توسعه پیدا کرده، می‌تواند سه حالت بازخورد را در یک رابط یکپارچه شده با پوست فراهم کند که بزرگ‌ترین مزیتش هم محسوب می‌شود.

این دانشمند چینی می‌گوید:

به‌لطف ترکیب ویژگی‌های تحریک الکتریکی و مکانیکی، ما اثرات بازخورد لمسی غنی‌تری را به‌دست آورده‌ایم. فناوری ما موانعی که این دو مسیر را از یکدیگر جدا می‌کرد، از سر راه برداشته است و امکان یکپارچه‌سازی حالات مختلف بازخوردها در یک دستگاه را فراهم می‌کند.

این آزمایش جدید و نوآوری، می‌تواند پتانسیل‌های تازه‌ای را برای ارائه تجربیات لمسی غنی‌تر و واقع‌گرایانه‌تر در دنیای مجازی به‌وجود بیاورد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*