اختلال در عملکرد فضاپیمای وویجر ۱

فضاپیمای وویجر ۱ پیام‌های عجیب و غریبی به‌زمین می‌فرستد

ظاهرا فضاپیمای وویجر ۱ به‌قدری پیر شده که دیگر نمی‌تواند داده‌های علمی به زمین مخابره کند و فقط پیام‌های عجیب می‌فرستد. شاید هم این کار فرازمینی‌ها است!

وویجر ۱، نخستین فضاپیمایی بود که از سطح هلیوسفر خورشید عبور کرد و حالا پس از گذشت ۴۶ سال، مثل یک انسان سالخورده در حال افول است. ناسا می‌گوید در سیستم دیتای پرواز (FDS) این فضاپیمای کهنسال مشکلاتی به‌وجود آمده تا ارتباط آن با زمین به‌مشکل بخورد و به‌جای ارسال داده‌های علمی، حالا داده‌های بی‌معنی شامل کلی عدد صفر و یک را مخابره می‌کند.

این فضاپیما حالا در فاصله بیش از ۲۴ میلیارد کیلومتری زمین است که این یعنی نسبت به خورشید ۱۱ برابر دورتر از ما است. علاوه بر این فناوری این فضاپیما به نیم قرن پیش بازمی‌گردد. به‌همین خاطر هم عملیات برطرف کردن مشکل به‌وجود آمده زمان‌بر خواهد بود و شاید هم بی‌نتیجه باقی بماند.

اختلال در عملکرد فضاپیمای وویجر ۱

در سپتامبر سال ۱۹۷۷، ناسا سفینه فضایی Voyager 1 را به فضا پرتاب کرد و سپس این فضاپیما مسیری را برای پیمودن به‌سمت بخش‌های بیرونی منظومه شمسی انتخاب کرد. این نخستین فضاپیمای جهان لقب گرفت که موفق شد از هلیوسفر عبور کرده و بشر را صاحب یک نماینده تحقیقاتی در بین ستارگان کرد. اما به‌نظر می‌رسد که زمان بازنشستگی این سفینه فرا رسیده است.

شاید ناسا هرگز نتواند مشکل فضاپیمای وویجر ۱ را حل کند

از هفته گذشته تاکنون ناسا همچنان مشغول کار روی سیستم دیتای پرواز این سفینه است، ولی همچنان به‌جای اطلاعات علمی همچنان پیام‌های بی‌معنی و عجیب‌وغریبی برای ناسا می‌فرستد. سازمان فضایی ایالات متحده در بیانیه‌ای اعلام کرده که حل مشکلات مربوط به سیستم این فضاپیما نیازمند مطالعه روی اسناد چند دهه اخیر است. به‌همین خاطر هم تا ارسال یک فرمان جدید و نجات سفینه فضایی Voyager 1، ممکن است چند هفته‌ای فاصله داشته باشیم.

البته ناسا این روزها را پیش‌بینی کرده بود. در واقع آن‌ها در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن ارتباط با وویجر را تا سال ۲۰۲۵ پیش‌بینی کرده بودند. ولی مهندسان این سازمان در عین حال امیدوار بودند که بتوانند با کمک گرفتن از شبکه فضایی عمیق (DNS) پیام‌هایشان را تا دهه آینده به این فضاپیما ارسال کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*