ترمیم زخم با الکتریسیته

حتی بدترین زخم های روی بدن هم با کمک الکتریسیته ترمیم می‌شوند

تحقیقات جدید نشان می‌دهند با کمک الکتریسیته می‌توان فرایند التیام و ترمیم بدترین زخم های روی بدن را سه برابر سریع‌تر کرد.

دانشمندان و پزشکان موسسه فناوری چالمرز (CTH) و دانشگاه فرایبورگ با استفاده از جریان الکتریسیته کاربردی برای ساخت یک ابزار جدید درمانی با یکدیگر همراه شدند. آن‌ها از یک ایده قدیمی برای تحقیق و تفحص در این روش استفاده‌ کردند که آن هم قرار دادن یک میدان الکتریکی کنترل شده در معرض سلول‌های پوستی برای بهبود سریع‌تر زخم‌های مختلف است.

درمان و ترمیم زخم های شدید با الکتریسیته

انسان‌ها در طول زندگی خود ممکن است با بیماری‌ها و شرایط پزشکی شدیدی مانند فشار خون، انواع سرطان، دیابت و مشکلات ستون فقرات دست و پنجه نرم کنند و گاهی این بیماری‌ها آنچنان مضر و خطرناک هستند که موجب آسیب‌ها و زخم‌های جبران‌نشدنی و غیر قابل درمان می‌شود. تبدیل آهسته این زخم‌ها به عفونت‌های شدید و غیر قابل درمان ممکن است انسان را به‌سوی مشکلاتی جبران‌ناپذیر و ابدی رهنمون سازد. اما با پیشرفت روزافزون علم و تکنولوژی، به مرور شاهد ارتقای سطح سلامت در جامعه خواهیم بود. در جدیدترین ادعای محققان، یک روش جدید می‌تواند زخم‌های مزمن را با استفاده از یک جریان الکتریکی کنترل شده تا سه برابر سریع‌تر بهبود ببخشد. کشف این روش نوین می‌تواند برای درمان زخم‌ها و آسیب افراد دیابتی، سالمندان و اشخاصی که مشکلات انعقاد خون دارند بسیار مفید باشد.

ترمیم زخم با الکتریسیته

نظریه‌ی الکترواستاتیک

بسیاری از انسان‌ها ممکن است در طول مدت عمر خود یا اطرافیان آنها حداقل یک‌بار دچار زخم‌های مزمن شده باشند؛ زخم‌هایی که به‌دلیل آسیب‌پذیری زیاد، ریسک و خطر ابتلا به عفونت شدیدی را دارند. بهترین روش پیشنهادی برای درمان این زخم‌ها، روش تحریک الکتریکی است که توسط محققان یک فرضیه جامع را مطرح می‌کند و آن هم خاصیت الکترواستاتیک بودن پوست انسان است. بنابراین هنگامی که پوست انسان در یک میدان الکتریکی قرار می‌گیرد، تمام سلول‌های پوستی به‌سمت آن مدار برای ترمیم شدن حرکت می‌کنند.

ترمیم زخم با الکتریسیته

برای درک بهتر این فرضیه، محققان آزمایشی را برای درک بهتر یافته‌های خودشان انجام دادند و به نتایج قابل تاملی دست پیدا کردند. آنها با آزمایش نمونه‌های پوستی کشت شده در آزمایشگاه خود و با بررسی دو نمونه یکسان، یکی از نمونه‌ها را با استفاده از خاصیت الکترواستاتیک تحریک و نمونه دیگر را بدون هیچ عامل خارجی برای ترمیم مورد بررسی قرار دادند و نتیجه بسیار شگفت‌آور بود. آن‌ها دریافتند که نمونه تحت تاثیر جریان الکتریسیته، خاصیت درمانی و ترمیمی را تا سه برابر بهبود می‌بخشد و علاوه بر این موضوع، هیچ عارضه جانبی  روی سلول‌های زخمی کشف شده به‌دلیل تحریک الکتریکی یافت نشد.

توصیف مکانیزم جریان الکتریکی

پس از ایجاد آسیب پوستی در بدن، یک میدان طبیعی الکتریکی (EF) تشکیل می‌شود و به‌صورت یک عامل سازماندهی‌کننده عمل می‌کند. ایجاد یک جریان مستقیم (DC) می‌تواند با تحریک عملکرد ترمیمی سلول‌ها در شرایط مختلف آزمایشگاهی سالم و دیابتی و کراتینوسیت‌های انسانی نقش به‌سزایی در بهبود همه زخم‌ها داشته باشد. محققان عقیده دارند روش درمانی جریان الکتریکی می‌تواند به میلیون‌ها انسان در سرتاسر جهان که به هر نحوی با درد و مشکلات زخم های مزمن دست و پنجه نرم می‌کنند کمک کند و نقش کلیدی در بهبود و اعتلای سطح سلامت جامعه ایفا کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*