تاثیر هارپ بر بارندگی کم

آیا هارپ باعث بارندگی کم در ایران شده است؟

کاهش بارندگی در ماه‌های اخیر امسال سبب شده تا سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص شرایط پیش رو و تاثیر هارپ بر بارندگی کم توضیحاتی را ارائه کند.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با کاهش بارندگی ماه‌های اخیر به نسبت سال گذشته اظهار نظر کرد:

علت اصلی به موقعیت جغرافیایی کشور ما برمی‌گردد؛ ایران در منطقه خشک و نیمه‌خشک جهان قرار دارد و اگر میانگین بلندمدت بارندگی را نگاه کنید، می‌بینید که جزو کشورهایی هستیم که بارندگی کمی دارند و حتی نسبت به کشورهای همسایه نیز بارندگی کمی داریم.

وی در ادامه روی اظهار نظر خود تاکید کرد و گفت به نظر من علت اصلی به موقعیت جغرافیایی کشور ما برمی‌گردد. پیش‌بینی شرایط بارش‌ها بسیار مهم است و در این خصوص عزیزان ما در سازمان هواشناسی باید تقویت شوند تا بتوانند به بهترین شکل کار خود را انجام دهند.

تاثیر هارپ بر بارندگی کم

در ادامه معاون محیط دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست به مقایسه میزان بارندگی داخلی کشور با کشور ترکیه پرداخت و گفت اگر میانگین بارش‌ها را نگاه کنیم، می‌بینیم که ترکیه همیشه شرایط بارندگی خوبی داشته است و سامانه‌های جوی که به منطقه ورود پیدا می‌کنند، معمولاً به سمت ترکیه می‌روند.

هنوز نمی‌توان به‌طور قطع هارپ را علت کاهش بارندگی دانست

ذوالجودی در پاسخ به این سوال که آیا تکنولوژی هارپ مقصر کم بارشی در کشور است، گفت:

مطالعاتی در سطح دنیا در این خصوص انجام می‌شود، اما برای تایید شدن آن‌ها زود است. جمهوری اسلامی ایران هم مطالعاتی را در خصوص بارورسازی ابرها و کنترل کردن عناصر طبیعی داشته است، اما به هر حال موضوعاتی مانند هارپ این‌ها ادعاهایی هستند که باید روی آن‌ها مطالعه کنیم تا بتوانیم بگوییم که آیا واقعاً تأثیر گذاشته بوده است یا خیر.

تاثیر هارپ بر کم بارانی

وی در ادامه صحبت‌های خود به کشور آمریکا اشاره کرد و گفت کشور آمریکا جزو کشورهای مدعی در این موضوعات است؛ اما می‌بیند که در کشور خودش در بسیاری از سال‌ها خشکسالی و خشک شدن دریاچه‌ها و تالاب‌ها را داشته است. اگر موضوع هارپ و کنترل بارندگی حقیقت داشت، حتماً این کشورها برای مسائل و مشکلات محیط زیستی و خشکسالی خودشان از آن استفاده می‌کردند.

ذوالجودی در ادامه صحبت‌های خود به سامانه یونیزاسیون اشاره کرد و در خصوص استفاده از این سامانه هشدار داد بسیاری از این کشورها ادعا می‌کنند که از طریق یونیزاسیون در شرایط عادی نیز می‌توانند بارندگی ایجاد کنند. این در حالی است که در بسیاری از این کشورها مرتباً آتش‌سوزی جنگل اتفاق می‌افتد و برای کنترل کردن آتش‌سوزی نهایت کاری که انجام می‌دهند، آب‌پاشی است و دیده نشده از سیستم‌هایی که ادعای آن را دارند، استفاده کنند. استفاده از سیستم هارپ در حد فرضیه است و نیاز داریم در این رابطه بیشتر مطالعات کنیم که در این راستا همکاران دانشگاهی ما مطالعات را دنبال می‌کنند و سازمان‌های مسئول نیز باید دنبال‌کننده مطالعات دانشگاه‌ها باشند تا در این زمینه به جمع‌بندی خوب برسیم.

نظر شما درباره تاثیر تاثیر هارپ بر بارندگی کم در ایران چیست؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*