افزایش تعرفه اینترنت

با افزایش تعرفه اینترنت به این شرط موافقت می‌شود

بر اساس صحبت‌های رئیس سازمان ارتباطات رادیویی، اپراتورهای همراه در صورت دست یافتن به شاخص‌های جدید خدماتی، می‌توانند نرخ تعرفه اینترنت را افزایش دهند.

اگر اخبار روزهای اخیر را دنبال کرده باشید، احتمال در جریان هستید که اپراتورهای تلفن همراه داخلی نظیر ایرانسل، همراه اول، شاتل، مخابرات و… درخواست افزایش تعرفه‌های اینترنت را کرده بودند. روز گذشته امیر لاجوردی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان شروطی، چراغ سبز را به اپراتورها برای افزایش نرخ اینترنت نشان داد.

افزایش نرخ تعرفه‌های اینترنت قرار نیست به چند درصد کم خلاصه شود و بر اساس اخبار منتشر شده احتمالا شاهد افزایش ۱۰۰ درصدی نرخ اینترنت باشیم. امیر لاجوردی دیروز صبح در حاشیه چهارمین روز برگزاری بیست و چهارمین نمایشگاه تلکام در جمع خبرنگاران به درخواست اپراتورها برای افزایش تعرفه‌ها اشاره کرد و گفت:

بحث افزایش تعرفه‌ها همیشه مطالبه اپراتورها بوده و هست. در سالیان اخیر این مطالبه بیشتر هم شده است. ما در بازه‌های مختلف داده‌هایشان را دریافت و ارزیابی می‌کنیم و متناسب با شرایط تصمیم می‌گیریم.

افزایش تعرفه اینترنت

وی در ادامه به توانایی‌های سازمان مقررات و ارتباطات رادیویی اشاره کرد و گفت در حال حاضر نیز اپراتورها درخواست دادند و داده‌های آماری را در اختیار ما قرار داده‌اند. ما امکان و اختیارش را برای تغییر تعرفه داریم، اما هر گونه تغییر تعرفه‌ای مشروط بر این است که بدانیم اپراتور این افزایش درآمد را چگونه قرار است هزینه کند. بنابراین از اپراتورها برنامه توسعه خواسته‌ایم و شاخص‌های ارتقای کیفیت شبکه را به آنها اعلام کردیم.

امیر لاجوردی در ادامه توضیح داد که در ازای افزایش تعرفه‌های اپراتورها باید شاخص‌های مختلف سرویس دهی خود را ارتقا دهند که شرح کامل گفته وی در این خصوص به این صورت است:

شاخص‌ها متفاوت است‌؛ از شاخص افزایش سرعت تا سایر شاخص‌های کیفی شبکه شاخص‌ها را به اپراتورها اعلام کردیم و گفتیم که تا انتهای سال چقدر باید افزایش پیدا کند و تا شهریور ماه چقدر باید افزایش یابد و تا انتهای سال به چه صورت باید باشد.

وی افزود همچنین در حوزه توسعه فناوری شبکه ۵G برنامه‌ای به اپراتورها اعلام شده که به‌طور مثال در حوزه توسعه ۵G برنامه‌ریزی وجود دارد که سال آینده باید به چه هدفی برسیم. نیازمندی‌های دیگری نیز داریم تا زیرساخت‌ها توسعه پیدا کند.

افزایش تعرفه اینترنت در هر اپراتور متفاوت خواهد بود

لاجوردی در ادامه توضیح داد که شاخص‌های تعریف شده بر اساس وضعیت اپراتورها تعیین شده‌اند. شاخص‌ها را بر اساس شرایط موجود برای اپراتورها مشخص می‌کنیم و معتقدیم اپراتور باید به این اهداف برسد، به‌عنوان مثال در حوزه شبکه ملی اطلاعات شاخص داریم که باید 10 درصد جمعیت شهری ما تا انتهای سال ۱۴۰۴ تحت پوشش ۵G  قرار بگیرند که این را اپراتورها باید رعایت کند.

افزایش تعرفه اینترنت

رئیس سازمان مقررات و ارتباطات رادیویی اظهار کرد در حال حاضر در زمین اپراتورهای ارتباطی هستیم که آیا این شاخص‌ها را می‌توانند پاس کنند. این شاخص‌ها سخت‌گیرانه هستند و اپراتورها باید آنها را رعایت کنند.

لاجوردی در ادامه توضیح داد افزایش تعرفه‌ها سبب افزایش درآمد اپراتورها می‌شود و اپراتورها باید بخشی از درآمد را صرف بهبود و ارتقای زیرساخت‌ها کنند؛ در غیر این صورت روزانه جریمه خواهند شد. وی در این خصوص اضافه کرد در سال ۹۶ میزان سرمایه‌گذاری یک اپراتور یک میلیارد دلار بود که الان سرمایه‌گذاری اپراتور ما نزدیک ۳۰۰ میلیارد دلار است. بنابراین سرمایه‌گذاری اپراتورها باید افزایش یابد؛ اما قرار نیست تعرفه‌ای را تغییر بدهیم و اپراتور هیچ تغییری در زیرساخت و کیفیت شبکه نداشته باشد. این موضوع جدید نیست و سال گذشته نیز این شاخص‌ها در اختیارشان گذاشته شده است. ما اصرار داریم که این شاخص‌ها باید الحاقیه پروانه شود که در این صورت وقتی اپراتور تعهدی که داده را انجام ندهد، می‌تواند جریمه شود. اپراتور در روز بارها می‌تواند جریمه شود و هر بار هم تا ۵ درصد درآمد اپراتور را می‌توان جریمه کرد.

افزایش تعرفه اینترنت

وی در ادامه صحبت‌های خود به گزارش انجمن تجارت الکترونیک مبنی بر کیفیت اینترنت اشاره کرد و گفت:

گزارش دارای اشکالات فراوانی است و با جستجو در اینترنت می‌توان متوجه شد که افراد مختلف نقد کردند و درخواست دارم جلسه چند ساعته را مرور کنید و متوجه شوید که چقدر از این گزارش صحت داشته است.

لاجوردی به بحث فراگیر شدن هوش مصنوعی نیز اشاره کرد و گفت باید بپذیریم که هوش مصنوعی ابعاد زندگی کاربران را تغییر می‌دهد و طبیعتا مقاومت‌هایی هم وجود دارد؛ به‌خصوص در سازمان‌های دولتی که در بحث بهره‌برداری با بخش خصوصی متفاوت است و عملا مقاومتی وجود دارد. در وزارت ارتباطات و پژوهشکده مرکزی به نام هوش مصنوعی راه‌اندازی شده است. ما مصمم هستیم با پروژه‌هایی که در دست انجام است برای اولین بار در خود وزارت ارتباطات موضوع هوشمندسازی را دنبال کنیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*