پوشش دهی شبکه 5G در ایران

آخرین آمار از پوشش دهی شبکه 5G در ایران

پوشش دهی شبکه 5G در ایران درحال گسترش است. اما آیا می‌دانید که هم اکنون چند سایت فایوجی در کشور وجود دارد و تا چه تاریخی تعداد آن‌ها افزایش پیدا می‌کند؟

همزمان با توسعه نسل پنجم اینترنت همراه در سطح جهانی، برخی از اپراتورهای تلفن همراه در ایران هم مطالعه و تحقیق در مورد این فناوری را آغاز کردند و هم اکنون در برخی نقاط کشور تجهیزات لازم برای استفاده از این شبکه نیز نصب شده است. گرچه سرعت گسترش پوشش دهی شبکه 5G در ایران با کشورهای توسعه‌یافته قابل مقایسه نیست، اما تا انتهای سال خبرهای خوبی در راه است.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی می‌گوید که فرکانس، مهم‌ترین نیاز و زیرساخت لازم برای ارائه نسل پنجم اینترنت موبایل است. بررسی‌های کارشناسان نشان می‌دهد که برای فراگیر شدن شبکه 5G در سطح کشور، حداقل به ۴ هزار سایت فایوجی نیاز است. این درحالیست که تا بدین لحظه ۸۰۰ سایت فایوجی در کشور مستقر شده و انتظار می‌رود تا پایان سال تعداد آن‌ها به ۱۲۰۰ سایت افزایش پیدا کند.

پوشش دهی شبکه 5G در ایران تا سال ۱۴۰۳ گسترده‌تر می‌شود

پیش‌بینی مقامات کشور نشان می‌دهد که احتمالا تا پایان سال ۱۴۰۳ و با مشارکت اپراتورها، تعداد این سایت‌ها به ۴ هزار سایت خواهد رسید و پوشش نسل پنجم اینترنت همراه رنگ و شکل جدی‌تری به‌خودش می‌گیرد.

پوشش دهی شبکه 5G در ایران

اینترنت 5G بیشتر از آنکه بخواهد مصرف‌کنندگان عادی را در بر بگیرد، باعث رونق اقتصاد کشور خواهد شد، به رشد اینترنت اشیاء کمک می‌کند و می‌تواند به علم پزشکی مدرن مثل جراحی از راه دور کمک شایانی کند. در حال حاضر از این روش جراحی در ایران هم انجام می‌شود؛‌ بنابراین وقتی سرعت اتصال با ربات از طریق شبکه 5G تأمین شود، دقت و سرعت عمل افزایش پیدا خواهد کرد و موفقیت‌های بزرگ‌تری در حوزه پزشکی حاصل خواهد شد. علاوه بر پزشکی، اینترنت 5G می‌تواند باعث رشد و توسعه صنایع مختلفی از جمله پتروشیمی، نفت خودرو و رسانه هم بشود.

فناوری نسل پنجم اینترنت همراه، سرعت دانلود چند برابر سریع‌تر از نسل چهارم دارد. متوسط سرعت دانلود بر بستر این شبکه در کشورهایی مثل هند، مالزی، برزیل، کویت و سریلانکا حتی به ۱۰ برابر اینترنت 4G هم رسیده است. بنابراین شاید فقط صحبت کردن در مورد سرعت این شبکه موبایل خیلی درک‌پذیر نباشد و تا زمانی که کاربران آن را روی گوشی‌های موبایل خود تجربه نکنند، درک درستی از آن پیدا نخواهند کرد. لازم به‌ذکر است که کاربران برای استفاده از این فناوری به یک گوشی 5G‌ احتیاج خواهند داشت و سیم کارت داخل دستگاه آن‌ها نیز باید از این شبکه پشتیبانی کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*