فلج کرونا

کرونا می‌تواند شما را فلج کند و حتی اولین قربانی خودش را هم گرفته است

بروز یک عارضه نامعمول در یک دختر نوجوان نشان می‌دهد که ویروس کرونا می‌تواند حتی تارهای صوتی فرد مبتلا را نیز فلج کند.

چهار سال پس از ظهور بیماری کووید-19، محققان در ماساچوست موردی از یک دختر نوجوان را گزارش کرده‌اند که پس از یک دوره ابتلا به کرونا دچار فلج تارهای صوتی شده است. این نوجوان 15 ساله که پیش از ابتلا به این ویروس، در سلامتی کامل بود، برای تنفس خود بیش از یک سال به تراکئوستومی نیاز داشت که البته در نهایت برداشته شد.

این مطالعه که توسط پزشکان Mass Ear and Ear در Pediatrics منتشر شد، جزئیات ویزیت این دختر نوجوان را در اورژانس با تنفس سخت و فلج تارهای صوتی شرح داده است. علی‌رغم انجام آزمایش‌های متعدد، علت مشخصی شناسایی نشد، اگرچه پزشکان علائم او را با یک مورد خفیف کووید-19 مرتبط دانستند که او از 9 روز قبل از فلج تارهای صوتی خود تجربه کرده بود.

در حالی که نوروپاتی یا آسیب عصبی یک محرک شناخته شده برای فلج تارهای صوتی است، جنبه منحصر به فرد این مورد، فلج همزمان هر دو تار صوتی در این نوجوان است. موارد قبلی بر خلاف بیماری خفیف این دختر اغلب با لوله گذاری طولانی مدت در موارد شدید ابتلا به کووید-19 همراه بود.

فلج کرونا

دانشمندان با در نظر گرفتن عفونت مستقیم سلول‌های عصبی یا محرک‌های غیرمستقیم مانند التهاب، در حال بررسی این موضوع هستند که چگونه کووید-19 می‌تواند منجر به نوروپاتی و سایر عوارض شود. پزشکان خاطرنشان کردند که کووید-19 عوارض عصبی شناخته شده‌ای دارد و این مورد نشان می‌دهد که فلج تارهای صوتی ممکن است یک پیامد نوروپاتیک اضافی ناشی از این بیماری باشد.

فلج تارهای صوتی می‌تواند تهدیدکننده زندگی باشد و از عبور هوا به ریه ها جلوگیری کند. این نوجوان در ابتدا تحت گفتار درمانی ناموفق قرار گرفت که منجر به تراکئوستومی شد. پس از بیش از 13 ماه، پزشکان لوله را برداشتند و راه هوایی او را با استفاده از دنده بازسازی کردند و به او اجازه دادند علی‌رغم فلج تارهای صوتی، زندگی نسبتاً عادی خود را از سر بگیرد.

در حالی که بروز چنین مواردی نظیر فلج در ابتلا به کرونا نادر هستند، این گزارش بر اهمیت هوشیاری در خصوص علائم مرتبط با کووید-19، حتی در کودکان تاکید می‌کند. در این خصوص محققان نیز از لزوم به چالش کشیدن مفروضات و ادامه جستجوی پاسخ‌ها برای اطمینان از درمان مناسب و تصمیم‌گیری مشترک در مراقبت‌های بهداشتی تاکید کرده‌اند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*