خواندن افکار انسان

هوش مصنوعی، رویای خواندن افکار انسان را به واقعیت تبدیل کرد

پژوهشگران با توسعه یک فناوری انقلابی که بر پایه هوش مصنوعی کار می‌کند، رویای خواندن افکار انسان را محقق کردند.

محققان استرالیایی یک سیستم هوش مصنوعی غیرتهاجمی انقلابی به نام “DeWave” را توسعه داده‌اند که قادر است افکار درونی ما را با استفاده از کلاهک خاصی که امواج مغزی را از طریق نوار مغزی (EEG) ضبط می‌کند، به متن تبدیل کند. این دستاورد، رویای خواندن افکار انسان را به واقعیت تبدیل می‌کند.

این فناوری روی چندین داوطلب که در حین مطالعه، کلاهک‌های مخصوص را روی سر خود گذاشته بودند، آزمایش شد. تکنولوژی DeWave در رمزگشایی سیگنال‌های نوار مغز به متن به دقت بیش از 40 درصد دست یافته که نشان دهنده بهبود 3 درصدی در خواندن افکار انسان و تبدیل آن به متن در مقایسه با فناوری‌های قبلی است. هدف محققان این است که دقت فناوری مذکور را به حدود 90 درصد افزایش دهند تا خواندن افکار انسان نیز مانند ترجمه زبان یا روش‌های تشخیص گفتار با کم‌ترین خطای ممکن انجام شود.

خواندن افکار انسان

برخلاف جایگزین‌های تهاجمی که نیاز به جراحی یا استفاده از دستگاه‌های گران قیمت MRI را دارند، فناوری DeWave یک راه‌حل عملی و راحت برای استفاده روزانه را ارائه می‌دهد. از جمله کاربردهای بالقوه این فناوری می‌توان به بهبود ارتباط بیماران سکته مغزی و فلج و امکان کنترل آسان‌تر ماشین‌هایی مانند بازوهای بیونیک یا ربات‌ها اشاره کرد. این سیستم از تکنیک‌های رمزگذاری گسسته استفاده می‌کند و با مدل‌های زبان بزرگ مانند BERT و GPT ادغام شده تا رویکردی نوآورانه برای رمزگشایی عصبی را به نمایش بگذارد.

در حالی که برخی چالش‌ها از جمله وجود نویز در سیگنال‌های EEG دریافت شده از طریق کلاهک در مقایسه با الکترودهای کاشته‌شده به قوت خود باقی هستند، محققان بر نیاز به تلاش‌های مستمر برای پیشرفت روش‌های تبدیل افکار به متن تاکید می‌کنند. حجم نمونه نسبتاً بزرگ این مطالعه به تغییرات در توزیع امواج EEG در بین افراد می‌پردازد و قابلیت اطمینان‌پذیری تحقیق مذکور را در مقایسه با فناوری‌های قبلی آزمایش‌شده روی نمونه‌های کوچک‌تر افزایش می‌دهد.

این تیم بر ماهیت ارزشمند و در عین حال چالش برانگیز خواندن افکار به طور مستقیم از مغز تأکید می‌کند و اهمیت پیشرفت‌های جاری را به ویژه در زمینه ارتقای سریع مدل های زبان بزرگ برجسته کرده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*