واکسن درمان کلسترول

این واکسن می‌تواند تا ۳۰ درصد به درمان کلسترول بالا کمک کند

واکسن جدید درمان کلسترول توسعه داده شده در دانشگاه نیومکزیکو قادر است میزان کلسترول مضر خون را حدودا سی درصد کاهش دهد که فوق‌العاده است!

کلسترول بالا در حال تبدیل به یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در بزرگسالان سرتاسر دنیاست؛ به‌طوری که بر اساس تحقیقات انجام شده، از هر پنج نفر آمریکایی بزرگسال، دو نفر به این بیماری مبتلاست. اکنون واکسن جدیدی تحت توسعه است که احتمالا قادر خواهد بود با هزینه‌ای پایین‌تر سطح کلسترول مضر بدن را به‌طور قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد. در ادامه در گجت نیوز به بررسی جزئیات بیشتر این واکسن ضد کلسترول خواهیم پرداخت.

واکسن درمان کلسترول؛ ارزان‌تر و اثربخش‌تر!

کلسترول بد در خون که به فرم لیپوپروتئین‌های با چگالی پایین قابل مشاهده هستند قادر به ایجاد انسداد در سرخرگ بوده و باعث کاهش میزان اکسیژن عبوری از رگ‌ها و یا ایجاد لخته در آن می‌شوند و شانس بروز سکته را بالاتر می‌برند.

سرطان قلب عروقی

در آزمایش جدیدی که به‌طور مشترک در دانشگاه نیومکزیکو و دانشگاه دیویس کالیفرنیا انجام شده، محققین با هدف گرفتن پروتئین‌هایی تحت نام PCSK9 که رابطه‌ای بسیار مهم با لپیوپروتئین‌های با چگالی پایین دارند، موفق به کاهش سطح کلسترول مضر خون شدند.

برایس چاکریان، محقق دانشگاه نیومکزیکو، این واکسن جدید درمان کلسترول بالا را برگرفته از پوسته یک ویروس توصیف کرده و اعلام کرد که می‌توان از این پوسته‌های ویروس برای ساخت واکسن‌های مختلفی استفاده کرد.

گیرنده‌های روی سلول‌های کبد مسئول تنظیم کلسترول خون و نگهداری پروتئین‌های با چگالی کم در سطوح مطمئن هستند. افزایش سطح پروتئین‌های PCSK9 می‌تواند باعث آسیب دیدن این گیرنده‌ها شود؛ به‌طوری که کارآیی آن‌ها کاهش یافته و کلسترول‌های مضر در  خون شناور و جاری شوند.

ژنتیک، رژیم غذایی و بسیار فاکتورهای دیگر می‌توانند در تولید پروتئین‌های PCSK9 در بدن تاثیرگذار باشند. با این حال واکسن جدید ساخته شده با ترکیب شدن با این پروتئین‌ها باعث فعال شدن سیستم ایمنی بدن شده و منجر به خنثی شدن این پروتئین‌ها می‌شود. نتایج تحقیق دانشمندان دانشگاه نیومکزیکو حاکی از اثربخشی سی درصدی این واکسن در کاهش سطح کلسترول خون بوده است.‌ این عملکرد، واکسن مربوطه را به جایگزینی ایده‌آل برای بازدارنده‌های کنونی PCSK9 تبدیل می‌کند؛ هرچند که قیمت این واکسن‌ها بسیار پایین‌تر ارزیابی می‌شود.

در گجت نیوز بخوانید:

دلایل ایجاد و روش های درمان کلسترول بالا چیست؟

چاکریان هدف از ساخت این واکسن را دستیابی به روشی بسیار ارزان‌تر برای درمان کلسترول عنوان کرده که نه تنها در ایالات متحده، بلکه در تمامی نواحی دنیا که امکان دستیابی به تجهیزات و متدهای بسیار گران‌قیمت کنونی کاهش کلسترول وجود ندارد، قابل استفاده باشد. البته این تحقیق هنوز فاصله زیادی تا دستیابی به یک واکسن مفید برای استفاده در تست‌های انسانی دارد. با این حال، نتایج امیدوارکننده تست‌های انجام شده روی این واکسن، نویدبخش دستیابی به روش‌هایی ارزان‌تر برای درمان کلسترول بالاست.

واکسن درمان کلسترول

این واکسن حدود ده سال تحت توسعه قرار داشته و فاز بعدی توسعه آن، تست انسانی خواهد بود. البته دریافت مجوزهای مربوط به تست انسانی این واکسن به این سادگی نبوده و نیازمند تحقیقات بیشتر و جذب بودجه بالاتر خواهد بود. البته در صورتی که این واکسن بتواند باعث نجات جان تعدادی از 18 میلیون نفری که هر سال بر اثر بیماری های قلبی عروقی از بین می‌روند شوند، بدون شک ارزش این هزینه را خواهد داشت. چاکریان ابراز امیدواری کرده که این واکسن ظرف ده سال آینده به‌طور تجاری روانه بازار شود.

نتایج بررسی‌های تیم توسعه این واکسن درمان کلسترول در مجله NPJ Vaccines چاپ شده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*