طراحی سایت

قیمت طراحی سایت در بازار ایران + مقایسه و انتخاب بهترین گزینه

افراد بسیار زیادی هستند که با طراحی سایت در اینترنت، توانسته‌اند درآمدهای خوبی را در دنیای مجازی کسب کنند. با این حال ساخت یک سایت هزینه‌هایی را نیز به دنبال دارد و افراد زیادی درباره این هزینه‌ها کنجکاو هستند. برای مثال اگر یک نفر به قصد راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی یک سایت بزند، با هر روشی هم که سایت خود را ایجاد کند باز هم هزینه کمتری از راه‌اندازی مغازه می‌پردازد.

اما قیمت روش‌های مختلف طراحی سایت در بازار چیست؟ در این مطلب هزینه راه‌اندازی سه راه اصلی برای ساخت سایت در ایران را بررسی کرده‌ایم و در نهایت با مقایسه آن‌ها مقرون‌به‌صرفه‌ترین گزینه را معرفی کرده‌ایم. پس اگر می‌خواهید همه چیز را درباره قیمت ساخت سایت بدانید، با ما همراه باشید.

قیمت طراحی سایت در ایران با روش‌های مختلف

با رشد و پیشرفت روزافزون تکنولوژی و استفاده مردم از اینترنت، بسیاری از افراد به این فکر افتاده‌اند که یک سایت اینترنتی برای خودشان طراحی کنند. اگر به دنبال طراحی سایت یا فروشگاه اینترنتی هستید و از هزینه‌های بالای آن می‌ترسید، باید بدانید که نیازی به ترس وجود ندارد؛ چرا که طراحی یک سایت کاربردی هزینه خیلی بالایی ندارد. با این حال برای طراحی یک سایت اینترنتی باید بدانید که سه راه اصلی پیش پای شما قرار دارد:

  • ساخت سایت اختصاصی
  • ساخت سایت با وردپرس
  • ساخت سایت با سرویس‌های سایت‌ساز

هر کدام از روش‌هایی که نام برده شدند، طرفداران خاص خود را دارند. با این حال هزینه طراحی سایت با هر کدام از روش‌های بالا، هزینه خاص خودش را دارد. لیست بالا به ترتیب از پرهزینه‌ترین تا مقرون به‌صرفه‌ترین روش‌های طراحی سایت نوشته شده است. البته برای ساخت سایت نباید صرفا به هزینه بالا یا پایین آن توجه کرد و باید با مقایسه فاکتورهای مختلف، بهترین گزینه را انتخاب کرد. در ادامه روش‌های مختلف را توضیح دادیم و در نهایت هم بهترین گزینه را انتخاب کرده‌ایم.

1.  هزینه ساخت سایت اختصاصی

ساخت سایت اختصاصی به این معنی است که یک شرکت طراحی سایت یا یک تیم برنامه‌نویسی، از ابتدا برای شما کدنویسی می‌کنند و یک سایت اختصاصی برای شما طراحی می‌کنند. این شرکت‌ها از صفر، یک سایت اختصاصی و پنل مدیریت محتوای اختصاصی درست می‌کنند و یک قالب مخصوص را نیز برای سایت شما می‌سازند. در این روش به دلیل این که از هیچ قالب آماده‌ای استفاده نمی‌شود و همه چیز از اول طراحی می‌شود، هزینه طراحی سایت تا حد قابل توجهی بالا می‌رود.

طراحی سایت اختصاصی معمولا تعرفه خاصی ندارد و شرکت‌های مختلف با قیمت‌های مختلف این کار را انجام می‌دهند. بعضی از شرکت‌ها این طراحی را با چیزی حدود ۱۰ میلیون تومان انجام می‌دهند و بعضی شرکت‌های دیگر مبلغی بالای ۱۰۰ میلیون دریافت می‌کنند. این روش به عنوان گران‌ترین روش طراحی سایت شناخته می‌شود و در راه‌های دیگر لازم نیست به اندازه طراحی سایت اختصاصی و کدنویسی شده پول خرج شود.

یک نکته درباره طراحی سایت اختصاصی وجود دارد؛ آن هم این است که اگر کسی بخواهد سایت خود را با این روش اما با قیمت کم طراحی کند، بهتر است که سمت این روش نیاید. همان‌طور که در متن اشاره کردیم، این روش از صفر توسط کارشناسان برنامه‌نویسی و طراحی سایت انجام می‌شود. پر واضح است که اگر هزینه کمی بابت سایت پرداخت شود، برنامه‌نویس‌های کم‌تجربه‌تر روی پروژه کار خواهند کرد و با وجود هزینه کردن، سایت خوبی ساخته نمی‌شود. پس اگر کسب و کار بزرگی دارید و حتما می‌خواهید پنل و سایت اختصاصی خود را طراحی کرده باشید، بهتر است با یک تیم با تجربه‌تر در ارتباط باشید.

2. هزینه ساخت سایت با وردپرس

یکی از محبوب‌ترین روش‌ها برای طراحی سایت اینترنتی، استفاده از سرویس مدیریت محتوای وردپرس است. استفاده از خود برنامه وردپرس برای طراحی و مدیریت سایت رایگان است، اما برای استفاده از آن، هزینه‌های داخلی زیادی وجود دارد. اگر کسی بخواهد سایت خود را با وردپرس بسازد، در ابتدا باید خودش استفاده از این سرویس مدیریت محتوا را بلد باشد. با این حال جدای از خود وردپرس، برای سایت باید دامنه، هاست، درگاه و قالب تهیه شود که هر کدام هزینه جداگانه خود را دارد. همچنین اگر کسی بخواهد با استفاده از وردپرس سایت فروشگاهی بسازد، باید افزونه ووکامرس را نیز به وردپرس خود اضافه کند.

اگر کلی به قضیه نگاه کنیم، اگر یک شخص کار با وردپرس را بلد باشد و بخواهد یک سایت نسبتا خوب را با وردپرس بسازد، باید حداقل چیزی حدود ۱۵ میلیون تومان هزینه کند. البته اگر این طراحی به افراد یا شرکت‌های دیگر نیز سپرده شود، اجرت طراحی و ساخت سایت به این مبلغ اضافه می‌شود.

هزینه بخش‌های مختلف وردپرس

هزینه‌های مربوط به وردپرس هرکدام جداگانه هزینه‌های زیادی نیستند؛ اما اگر کنار هم گذاشته شوند، می‌بینید که مجموع آن‌ها رقم قابل توجهی می‌شود. برای طراحی سایت با وردپرس ابتدا باید یک دامنه تهیه شود. ارزان‌ترین دامنه مربوط به دامنه ملی ایران یا .IR می‌شود که چیزی حدود ۶۹۰ هزار تومان قیمت دارد. سپس برای سایت باید یک هاست معمولی تهیه شود که آن هم چیزی حدود ۲ تا ۳ میلیون هزینه دارد. توجه داشته باشید که برای ساخت سایت با وردپرس بهتر است از هاست اختصاصی وردپرس استفاده شود تا سایت سرعت بالاتری داشته باشد. این هاست چیزی حدود ۳ میلیون تومان قیمت دارد. سپس باید یک قالب برای وردپرس تهیه شود که قالب نیز حداقل ۲۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

علاوه بر موارد بالا، موارد دیگری نیز هستند که تهیه آن‌ها نیازمند هزینه جداگانه است. از جمله ویژگی‌های تکمیلی برای طراحی یک سایت فروشگاهی در وردپرس، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزونه المنتور (برای صراحی صفحات): حدود ۳۵۰ هزار تومان
  • درگاه پرداخت: حداقل حدود ۳۵۰ هزار تومان
  • سئوی ووکامرس پریمیوم: حدود ۲۵۰ هزار تومان
  • افزونه مدیریت تب‌های ووکامرس: حدود ۳۰۰ هزار تومان
  • افزونه یوآست (Yoast) برای سئو: حدود ۳۰۰ هزار تومان
  • افزونه صدور فاکتور: حدود ۵۰۰ هزار تومان

افزونه‌هایی که در لیست بالا نام بردیم، برای تکمیل یک فروشگاه اینترنتی معمولی هستند؛ بنابراین حداقل هزینه شما برای طراحی یک سایت فروشگاهی معمولی در وردپرس، حدود ۶ میلیون تومان می‌شود. اگر استفاده دیگری از سایت خود داشته باشید نیز باید مبالغ دیگری را برای افزونه‌های مختلف وردپرس برای توسعه سایت خود هزینه کنید.

همچنین اگر مدیر سایت برنامه‌نویسی بلد نباشد، در نگهداری از سایت به مشکل می‌خورد و باید یک کارشناس را برای مدیریت فنی سایت خود استخدام کند. با این حال وردپرس همچنان یک گزینه محبوب برای طراحی سایت است که هزینه آن به اندازه طراحی سایت اختصاصی بالا نیست و مشکلات خود را نیز دارد.

طراحی سایت

3. هزینه ساخت سایت با سایت‌ساز (بهترین راه)

اما آخرین راهی که برای طراحی سایت معرفی می‌کنیم، مقرون به‌صرفه‌ترین راه یعنی استفاده از سرویس‌های سایت‌ساز است. این سرویس‌ها بستر آماده‌ای را برای طراحی سایت فراهم کرده‌اند که با استفاده از آن‌ می‌توان یک سایت با کیفیت را طراحی کرد. یعنی اگر کسی اطلاعات فنی بالایی درباره طراحی سایت یا زمان زیادی برای یادگیری نحوه مدیریت سایت نداشته باشد، می‌تواند از این روش برای ساخت سایت استفاده کند.

یک مشتری با استفاده از سایت‌ساز و فروشگاه‌ساز، می‌تواند بدون کدنویسی خاصی یک سایت آماده را تحویل بگیرد. این سرویس‌ها سیستم مدیریت محتوای اختصاصی خودشان را دارند و کاربران مختلف می‌توانند از آن استفاده کنند. یکی از مزایای استفاده از این سرویس‌ها این است که معمولا یک تیم خبره از کارشناسان طراحی سایت و برنامه‌نویسی روی سیستم مدیریت محتوای اختصاصی آن کار کرده‌اند و معمولا کمترین مشکل فنی را دارند. این سرویس‌ها نسخه ایرانی و خارجی دارند که در ادامه هزینه ساخت با هر دو نسخه ایرانی و خاجی آن را مقایسه و بررسی می‌کنیم.

ساخت سایت با سایت‌ساز داخلی

در همین ابتدا باید گفت طبق آمار و داده‌ها، مقرون‌به‌صرفه‌ترین راه برای ساخت یک سایت جدید، استفاده از یک سرویس سایت‌ساز ایرانی است. پرچم‌دار و معروف‌ترین سرویس سایت‌ساز ایرانی نیز سایت پرتال است. کاربران با استفاده از این سرویس می‌توانند بدون نیاز به برنامه نویسی و تهیه موارد جداگانه مانند دامنه، هاست، افزونه‌های مختلف، قالب سایت و… یک سایت خوب را برای خود بسازند.

هزینه ساخت سایت در پرتال بر اساس بسته‌های مختلفی که در آن تعریف شده است، به کاربران ارائه می‌شود. اگر وارد این سایت شوید و تعرفه بسته‌های آن را ببینید، خودتان بهتر متوجه می‌شوید که خرید اشتراک از این سرویس‌ها چقدر برای یک سایت جدید مقرون‌به‌صرفه‌تر خواهد بود.

اما این همه آن چیزی نیست که یک کاربر از این سرویس سایت‌ساز دریافت می‌کند. زمانی که یک کاربر با استفاده از پرتال سایت می‌سازد، از پشتیبانی کاملا رایگان بهره‌مند می‌شود. یعنی اگر درباره سایت خود به مشکلی برخورد کند، کارشناسان فنی مجرب این سرویس در سریع‌ترین زمان ممکن مشکل را برای او حل می‌کنند.

ما طبق بررسی که داشتیم، این سرویس سایت‌ساز کامل‌ترین امکانات را در اختیار کاربر خود قرار می‌دهد. با این حال به حرف خیلی نمی‌شود اعتماد کرد و به همین دلیل، سرویس سایت‌ساز پرتال یک تست ۷ روزه رایگان به همراه راهنمایی و پشتیبانی کامل را در اختیار کاربران خود قرار داده است. پس اگر می‌خواهید امکانات کم نظیر این مجموعه را با چشم خود ببینید، می‌توانید به صورت رایگان یک سایت تستی ۷ روزه در آن برای خود بسازید.

ساخت سایت با سایت‌ساز خارجی

نمونه‌های خارجی سایت‌ساز فروشگاه‌ساز مانند Shopify و Wix نیز وجود دارند که افراد بسیار زیادی در سطح جهان از آن‌ها استفاده می‌کنند. نمونه‌های خارجی سایت‌ساز نیز امکانات بسیار زیادی دارند و کار کردن با آن‌ها بسیار لذت بخش است. با این حال استفاده از این سرویس‌های خارجی دو مشکل اساسی دارد.

مشکل اول هزینه اشتراک ماهیانه آن‌ها است. در ابتدا باید بگوییم با توجه به افت ارزش پول ما، هزینه اشتراک ماهانه این کمی سرویس گران‌تر از نسخه‌های ایرانی می‌شود. حال حتی اگر کسی بخواهد هزینه‌های آن را پرداخت کند، به مشکل تحریم‌های بین‌المللی برخورد می‌کند. برای پرداخت هزینه اشتراک ماهانه این سرویس‌ها باید از سرویس‌های واسط برای پرداخت دلاری استفاده شود که کارمزد زیادی را روی دست فرد می‌گذارد.

مشکل دوم نیز این است که امکان اتصال درگاه‌های پرداخت ایرانی به این سرویس‌ها وجود ندارد. همچنین بعضی از قالب‌های سایت‌های ساخته شده با سایت‌سازهای خارجی ممکن است با زبان فارسی و چینش نگارشی راست به چپ سازگاری نداشته باشند. با این حال اگر در ایران نیستید یا می‌خواهید یک سایت خارجی بسازید، این سرویس‌ها نیز می‌توانند گزینه خوبی برای شما باشند.

طراحی سایت

کلام آخر؛ بهترین گزینه طراحی سایت در ایران کدام است؟

در بخش‌های قبلی هزینه راه‌های مختلف طراحی سایت را با یکدیگر مقایسه کردیم. همه چیز به خواسته شما برمی‌گردد. اگر به دنبال طراحی سایت اختصاصی خودتان هستید، می‌توانید هزینه بالاتری را برای طراحی یک سایت اختصاصی پرداخت کنید. همچنین اگر به دنبال داشتن افزونه‌های متنوع هستید، می‌توانید از سیستم وردپرس استفاده کنید.

با این حال طبق چیزی که در متن خواندیم و متوجه شدیم، بهترین راه برای ساخت یک سایت مقرون به صرفه، استفاده از یک سرویس‌ سایت‌ساز خوب مانند پرتال است. هرچند که این سرویس نیز نقاط ضعفی دارد. برای مثال تغییرات خیلی زیادی را روی قالب‌های آن نمی‌توان اعمال کرد. با این حال اگر بخواهیم منصفانه نظر دهیم، در اکثر مواقع سایت‌ساز فروشگاه‌ساز بهترین گزینه برای شروع فعالیت یک سایت است. امیدواریم از خواندن این مطلب نهایت استفاده را برده باشید.

این مطلب توسط شرکت های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا رپورتاژ آگهی ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*