داستان جالب مدیرعامل تسلا ایلان ماسک و بی وای دی

داستان جالب ایلان ماسک و بی وای دی؛ وقتی مدیرعامل تسلا چینی‌ها را دست کم می‌گیرد

ایلان ماسک چند سال قبل BYD را حتی لایق رقابت با تسلا نمی‌دانست؛ اما حالا چیزی نمانده تا بی وای دی بزرگ‌ترین تولیدکننده خودرو برقی در جهان شود.

عرصه خودرو برقی با سرعت در حال تغییر و تحول است و در این شرایط رفته‌رفته بازیگران جدیدی وارد رقابت می‌شوند. بی وای دی و تسلا مصداق بارز همین موضوع هستند؛ چند سال قبل این‌که بی وای دی بتواند با تسلا رقابت کند از نظر ایلان ماسک خنده‌دار به نظر می‌رسید، ولی حالا پیش‌بینی می‌شود که تا انتهای سه‌ماهه جاری بی وای دی بتواند عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده خودرو برقی را از تسلا تصاحب کند.

از خندیدن ایلان ماسک به بی وای دی تا رسیدن چینی‌ها به صدر

ایلان ماسک، مدیرعامل و چهره اصلی تسلا سال 2011 طی گفتگویی با بلومبرگ تی‌وی در پاسخ به مجری که از ظهور رقبایی مثل بی وای دی گفته بود، پس از خندیدن به این موضوع پرسید «تا حالا ماشین‌هایشان را دیده‌اید؟». سپس وقتی مجری پرسید که آیا بی وای دی را رقیبی برای تسلا می‌بیند یا خیر، با صراحت به این سوال جواب منفی داد.

ماسک در جریان این مصاحبه گفت که به عقیده او، بی وای دی «محصولاتی عالی» ندارد و با «مشکلاتی شدید» در چین هم دست و پنجه نرم می‌کند. او همچنین اظهار داشت که این خودروساز چینی باید با تمرکز روی نوآوری، تشخیص نیازهای مشتریان و قیمت‌گذاری درست، ارزش محصولات خود را در این بازار فوق‌العاده رقابتی حفظ کند.

به نظر می‌رسد ورق برای بی وای دی برگشته است. این شرکت در حال حاضر عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده خودروهای الکتریکی‌شده (شامل هیبریدها) را در اختیار دارد و بنا به آخرین اخبار خودرو، فروش خودروهای تمام الکتریکی آن طی سه‌ماهه سوم سال 2023 فقط 3 هزار و 456 دستگاه کمتر از تسلا بود. پیش‌بینی می‌شود در سه‌ماهه جدید بی وای دی حتی از تسلا پیشی بگیرد و رسماً بزرگ‌ترین تولیدکننده خودروهای تمام الکتریکی شود. برآوردها بر اساس آمار و ارقام رسمی نشان می‌دهند که مجموع فروش BYD در انتهای سال 2023 به 3.13 میلیون دستگاه می‌رسد.

بی وای دی سیل

بی وای دی «سیل» (Seal)

بنا به پیش‌بینی تحلیل‌گران، تسلا 473 هزار دستگاه خودرو در این سه‌ماهه عرضه می‌کند و سال 2023 را هم با عرضه مجموعاً 1.82 میلیون دستگاه به پایان می‌رساند. این در حالی است که ایلان ماسک تحویل 2 میلیون دستگاه در سال 2023 را پیش‌بینی کرده بود.

بی وای دی طی 5 سال گذشته رشدی چشمگیر را تجربه کرده که به عوامل مختلفی از جمله حمایت گسترده دولت چین و همچنین ارزش خرید بالای محصولات آن بر می‌گردد. این خودروساز امروزه نه تنها در مسیر تبدیل شدن به بزرگ‌ترین تولیدکننده خودرو برقی قرار دارد، بلکه به لیست 10 خودروساز پرفروش هم راه پیدا کرده است.

نظر شما کاربران گجت نیوز درباره رقابت کنونی تسلا و بی وای دی چیست؟