میان رده پرچم دار قدیمی

گوشی میان رده یا پرچم دار قدیمی؛ کدام را بخریم؟

اگر شما هم قصد خرید یک گوشی موبایل دارید و در دوراهی انتخاب یک گوشی میان رده یا پرچم دار قدیمی مانده‌اید مطالعه این مطلب را از دست ندهید!

بازه قیمتی حدود 30 میلیون تومان (نزدیک به 500 دلار) در بازار گوشی‌های موبایل بسیار مهم تلقی می شود؛ چراکه بیشتر گوشی‌های موبایل دنیا متعلق به این بازه قیمتی هستند. یکی از سوالات کلیدی پیرامون محصولات این کلاس قیمتی، انتخاب بین گوشی‌های میان رده یا پرچم داران قدیمی بازار است؛ سوالی که پاسخ دادن به آن به هیچ وجه آسان نیست!

به‌طور ساده اگر عمر باتری بالا، پشتیبانی نرم افزاری طولانی‌تر و گارانتی برایتان اهمیت دارد احتمالا باید سراغ یک میان رده جدید بروید. از طرف دیگر اگر دنبال یک تجربه پریمیوم و پرچمدار، مشخصات برجسته دوربین و قابلیت‌های منحصربفرد فنی هستید، پرچمداران چند سال قبل گزینه‌هایی منطقی‌تر برایتان به شمار خواهند رفت.

گوشی موبایل

البته این استدلال کلی‌ترین بیان در خصوص مقایسه پرچمداران و میان رده‌هاست و فاکتورهای متعددی روی تصمیم کاربران برای خرید پرچمداران قدیمی یا میانرده‌های جدید تاثیرگذار خواهند بود. در ادامه به بررسی بیشتر مشخصات میانرده‌ها و پرچمداران قدیمی پرداخته و نقاط قوت و ضعف هریک را بررسی خواهیم کرد.

چرا خرید یک گوشی میان رده بهتر از یک پرچم دار قدیمی است؟

دلایل متعددی وجود دارند که خرید یک گوشی میانرده در مقایسه با پرچمداران سال‌های گذشته را توجیه می‌کنند. برخی از مهم‌ترین دلایل این مساله عبارتند از:

شارژدهی بالاتر باتری

باتری گوشی موبایل

مهم‌ترین دلیلی که گوشی‌های میانرده را به گزینه‌هایی بهتر از پرچمداران قدیمی تبدیل می‌کنند، شارژدهی مناسب‌تر باتری آن‌هاست. باید توجه کنید که حتی اگر پرچمداری متعلق به نسل قبل را خریداری کنید، باتری آن حداقل یک سال استفاده شده یا بلااستفاده باقی مانده است. باتری‌های لیتیوم یون که درون گجت‌های الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند، عمر محدود و مشخصی دارند و صرفنظر از نوع استفاده، در گذر زمان مستهلک می‌شوند.

اگر به جای پرچمداران یک گوشی میانرده خریداری کنید، شرایط برایتان پیچیده‌تر خواهد شد؛ چرا که سریعتر به تعویض باتری نیاز خواهید داشت. بنابراین اگر شارژ کردن مداوم گوشی موبایل برایتان دشوار است می‌توانید در عوض، یک میانرده جدید خریداری کنید.

پشتیبانی نرم افزاری بهتر

میان رده پرچم دار قدیمی

طبیعتا گوشی‌های پریمیوم و پرچمدار در مقایسه با میانرده‌ها پشتیبانی نرم افزاری طولانی‌تری دارند. با این وجود استراتژی‌های آپدیت کمپانی‌های گوشی‌ساز اندرویدی در سال‌های اخیر تغییرات فراوانی کرده است. به‌عنوان مثال، برخی گوشی‌های میانرده سری A سامسونگ با تضمین چهار سال پشتیبانی نرم افزاری عرضه می‌شوند که هم‌تراز پرچمداران اندرویدی است.

در گجت نیوز بخوانید:

تماشا کنید: پنج دلیل برای خرید گلکسی A54 سامسونگ

از طرف دیگر یک پرچمدار قدیمی احتمالا مدت زیادی از دوره پشتیبانی نرم افزاری خود را سپری کرده است. البته ممکن است با خرید پرچمداران یک سال قبل همچنان بتوانید از پشتیبانی طولانی‌مدت برخوردار شوید؛ اما اگر قصد دریافت آپدیت‌های سریع و منظم اندرویدی را دارید، میانرده‌های جدید بازار گزینه‌هایی مطمئن برای خرید هستند.

گارانتی و تعمیرات

گارانتی و تعمیرات

زمانی که یک گوشی جدید خریداری می‌کنید، کمپانی سازنده برای مدتی مشخص و معمولا طولانی گوشی خود را گارانتی می‌کند. به این ترتیب خیال خریداران از پشتیبانی سخت افزاری و تعمیرات گوشی خریداری شده راحت می‌شود. این مساله برای بسیاری کاربران بسیار مهم تلقی شده و باعث می‌شود هرگز برای خرید گوشی مد نظرشان به بازار محصولات دست دوم رجوع نکنند.

البته احتمالا با خرید یک پرچمدار قدیمی‌تر نیز از گارانتی قابل قبولی بهره‌مند خواهید شد. با این حال اگر قرار به تعویض قطعات دستگاه باشد، اوضاع پیچیده خواهد شد؛ چراکه معمولا قطعات مختلف گوشی‌های جدیدتر راحت‌تر در بازار پیدا می‌شوند و به همین دلیل ممکن است برای تعویض قطعات پرچمدار قدیمی خود ناچار شوید مدت زیادی منتظر بمانید.

چرا باید به جای یک میان رده جدید پرچم داری قدیمی‌تر بخریم؟

خرید یک میان رده به جای پرچم دار برای بسیاری افراد منطقی‌تر است. با این وجود برخی ویژگی‌ها و مشخصات گوشی‌های پرچمدار چند سال قبل حتی توسط میان رده‌های جدید نیز ارائه نخواهند شد. برخی از این مشخصات عبارتند از:

عملکرد فنی قدرتمندتر

تراشه اسنپدراگون

اگر قصد دارید با گوشی موبایل خود صرفا به امور روزمره مثل تماس گرفتن، ارسال پیامک، گشت و گذار در اینترنت و عکسبرداری مقدماتی یا نیمه‌حرفه‌ای بپردازید، گوشی‌های میان رده انتخاب‌های مناسب‌تری برای شما هستند. با این وجود افرادی که قصد بازی کردن، تصویربرداری حرفه‌ای یا ویرایش عکس و فیلم با گوشی‌شان را دارند، قطعا باید پرچمداران یکی دو سال قبل را به‌جای میانرده‌های امسال خریداری کنند!

گوشی های پرچمدار عموما با استفاده از فناوری‌های پیشرفته‌تری ساخته می‌شوند و به همین جهت تراشه، رم و حافظه داخلی آن‌ها در مقایسه با میانرده‌ها قدرتمندتر، پیشرفته‌تر و کارآمدتر است. به همین جهت اگر به دنبال لگ پایین‌تر در بازی‌ها، مالتی تسک کردن سریع‌تر و اجرای راحت‌تر برنامه‌های سنگین هستید، سراغ میانرده‌های جدید نروید و در عوض پرچم داران سال‌های گذشته را خریداری کنید.

عملکرد بهتر دوربین

میان رده پرچم دار قدیمی

یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث تفاوت گوشی‌های پرچم دار از میان رده‌ها می‌شود، عملکرد دوربین آن‌هاست. بنابراین به‌جز مشخصات قدرتمند فنی، می‌توانید انتظار داشته باشید که گوشی‌های پرچمدار در عکسبرداری و فیلمبرداری نیز بهتر از میانرده‌ها عمل کنند. گوشی‌های پرچم دار معمولا از حسگرهای بزرگتر و پیشرفته‌تری استفاده می‌کنند و از فناوری‌های عکسبرداری پیشرفته‌تری هم بهره می‌برند. به همین دلیل معمولا کیفیت تصویربرداری این گوشی‌ها بالاتر از میانرده‌هاست.

البته نمی‌توان منکر بهبود خیره‌کننده کیفیت تصویربرداری در میان رده‌ها شد و محصولاتی نظیر سری Pixel A گوگل یا گلکسی A54 سامسونگ که عملکرد خیره‌کننده‌ای در بخش دوربین دارند را از یاد برد؛ اما به‌طور کلی سطح تصویربرداری در پرچمداران یک پله بالاتر از بهترین میانرده‌های بازار قرار دارد.

دقت کنید که به‌لطف توسعه فناوری‌های نرم افزاری برجسته مبتنی بر هوش مصنوعی، تفاوت میان تصاویر ثبت شده توسط پرچمداران و میانرده‌ها در سال‌های اخیر به حداقل رسیده است. در عین حال قابلیت‌های نرم افزاری تا حد خاصی روی کیفیت تصویربرداری اثرگذار خواهند بود و در شرایطی مثل نور بسیار کم، قابلیت‌های سخت افزاری حرف اول را خواهد زد.

کیفیت ساخت بالاتر و تجربه پریمیوم

کیفیت ساخت پرچمدار

به‌طور کلی گوشی های پرچم دار، حتی مدل‌های قدیمی آن‌ها، در مقایسه با میان رده ها محصولات پریمیوم‌تری بوده و از اجزای سخت افزاری بهتری ساخته شده‌اند! این مساله به‌طور خاص در کیفیت اجزای مختلف و جنس بدنه دستگاه مشهود است؛ چراکه سازندگان گوشی‌های موبایل برای تولید پرچمدارانشان ملاحظه قیمتی خاصی نداشته و از بهترین مصالح و جنس‌های موجود در بازار استفاده می‌کنند. به این ترتیب کسانی که به کیفیت ساخت و جنس گوشی‌شان اهمیت می‌دهند باید یک پرچمدار خریداری کنند.

از سوی دیگر، پرچمداران معمولا به تمامی قابلیت‌ها و مشخصات سخت افزاری روز مجهز شده و پکیج تکنولوژیک کاملی به شمار می‌روند که جدیدترین امکانات و فناوری‌های روز دنیا را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. البته برخی از این قابلیت‌ها به‌طور دست و پا شکسته در میانرده‌ها هم تعبیه می‌شوند. اما به‌طور کلی نمی‌توان روی قابلیت‌های فنی این دسته گوشی‌ها حساب کرد.

همچنین بخوانید:

بهترین گوشی های جهان در آخرین ماه سال ۲۰۲۳ از نگاه انتوتو

البته مشخصا تجهیز به بهترین فناوری‌های روز نمی‌تواند تضمین‌کننده موفقیت یا شکست یک گوشی موبایل باشد؛ اما اگر شما به در اختیار داشتن جدیدترین فناوری‌های روز علاقمند هستید، یک پرچم دار قدیمی گزینه‌ای بسیار بهتر از میان رده های جدید برای شما به شمار خواهد رفت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*