کارت های گرافیک جدید RTX 40 SUPER انویدیا

انویدیا با کارت های گرافیک جدید RTX 40 SUPER به CES 2024 می‌آید

انویدیا در نمایشگاه CES 2024 از کارت های گرافیک جدید RTX 40 SUPER خود رونمایی خواهد کرد که قدرتمندتربن مدلش RTX 4080 Super است.

کانال‌های رسمی شرکت انویدیا در شبکه‌های اجتماعی عکس جدیدی را منتشر کرده‌اند که نشان‌دهنده یک راهکار خنک‌کننده جدید به‌نام “Founders Edition” با یک چراغ LED سفید و یک راهکار خنک‌کننده مبتنی بر فناوری آکسیال است. ظاهرا این خنک‌کننده‌ها مربوط به کارت های گرافیک جدید RTX 40 SUPER که به‌زودی از آن‌ها رونمایی می‌شود. از آنجا که انویدیا همین چند روز دیگر قرار است به نمایشگاه CES 2024 قدم بگذارد، این تصاویر می‌تواند به ما بفهماند که انویدیا کارت‌های گرافیک RTX 40 سوپر را با خودش به این رویداد خواهد آورد.

کارت های گرافیک جدید RTX 40 SUPER انویدیا

مشخصات فنی کارت های گرافیک انویدیا RTX 40 SUPER

بالارده‌ترین عضو این خانواده GeForce RTX 4080 Super است که انتظار می‌رود از AD103-400 GPU با ۱۰،۲۴۰ هسته کامل، ۳۶۰ واحد TMU و ۱۱۲ واحد ROP و همچنین ۶۴ مگابایت حافظه کش L2 برخوردار باشد. این پردازشگر گرافیکی سرعت کلاک بالاتری نسبت به نسل قبلی خودش دارد. سرعت کلاک پایه آن ۲۲۹۵ مگاهرتز است و در حالت بوست به ۲۵۵۰ مگاهرتز می‌رسد. این حالیست که سرعت کلاک نسخه غیر سوپر کارت گرافیک RTX 4080 در این دو حالت ۲۲۰۵ و ۲۵۰۵ مگاهرتز بود.

کارت های گرافیک جدید RTX 40 SUPER انویدیا

این چیپ از باس رابط ۲۵۶ بیتی استفاده می‌کند که نشانگر حافظه ۱۶ گیگابایتی GDDR6X مشابه نسخه غیر سوپر است، با این تفاوت که راهکار حافظه ۲۳ گیگابیت بر ثانیه‌ای ارتقا یافته که در بالا به آن اشاره شد پهنای باند ۷۳۶ گیگابایت بر ثانیه‌ای را ارائه می‌کند که ۳ درصد بیشتر از مدل قبلی است. کارت گرافیک انویدیا جیفورس RTX 4080 سوپر همچنین از همان مجموع توان گرافیکی ۳۲۰ واتی (TGP) نسخه غیر پرو برخوردار است.

با توجه به اطلاعاتی که در دسترس داریم، کارت گرافیک جدید انتظار می‌رود حدود ٣-۵ درصد سریع‌تر از RTX 4080 Non-SUPER باشد. شاید افزایش قابل توجهی نباشد، اما مدل‌های سفارشی نزدیک به ١٠ درصد افزایش عملکرد را به ارمغان خواهند آورد. NVIDIA هنوز قیمت‌گذاری سری SUPER را تعیین نکرده، ولی این افزایش کوچک در عملکرد باید به کارت کمک کند تا سریع‌تر از Radeon RX 7900 XTX باشد و اگر قیمت آن در حدود ١٠٠٠ تا ٢٠٠٠ دلار باشد، در مقابل رقبای خود حرف‌های زیادی خواهد داشت.

در مورد کارت گرافیک RTX 4070 Ti SUPER چه می‌دانیم؟

در ادامه ما کارت گرافیک انویدیا GeForce RTX 4070 Ti SUPER را داریم که دارای انتخاب‌هایی با SKU‌های AD103-275 / AD102-175 GPU حاوی ٨,۴۴٨ هسته در هر دو نوع و ۴٨ مگابایت حافظه L2 است. این کارت گرافیک همچنین ١۶ گیگابایت حافظه GDDR6 را خواهد داشت که یک ارتقاء ۴ گیگابایتی VRAM در مقابل RTX 4070 Ti استاندارد است و یک رابط بیت 256 بیتی را نیز پشتیبانی می‌کند. این کارت گرافیک 285 وات TGP را حفظ خواهد کرد که معادل نرخ مدل معمولی خودش است.

کارت های گرافیک جدید RTX 40 SUPER انویدیا

این محصول نسبت به مدل غیر سوپر خود ١۵ درصد عملکرد بهتری را ارائه می‌کند و کارت Radeon RX 7900 XT را با قیمتی کمتر برای رقابت هدف گرفته است.

RTX 4070 SUPER چطور؟

در آخر، ما مدل GeForce RTX 4070 SUPER را داریم که گفته می‌شود در پیکربندی AD104-350 یا AD103-175 SKU و هر دو مجهز به ٧,١۶٨ هسته یکسان عرضه می‌شود. انتظار می‌رود این کارت گرافیک ۴٨ مگابایت حافظه L2 را دریافت کند. به نظر می‌رسد که این کارت با حافظه 12 گیگابایت حافظه GDDR6X در همان باس رابط ١٩٢ بیتی بماند. در نسخه RTX 4070 SUPER، نرخ TBP این کارت ٢٠ وات بیشتر از 4070 استاندارد شده و نرخ 220 وات خواهد داشت.

از لحاظ عملکرد فنی این مدل حدود ١۴ درصد سریع‌تر شده است. علاوه بر این از پاور کانکتور CEM 5.1 Gen5 پشتیبانی می‌کند. این درحالیست که مدل معمولی RTX 4070 یک کانکتور ٨ پین یا یک پاور کانکتور ١٢ پین را ارائه می‌کند.

لازم به‌ذکر است که کارت های گرافیک جدید RTX 40 SUPER در نمایشگاه CES 2024 رونمایی خواهند شد، ولی همگی در تاریخ‌های متفاوتی عرضه می‌شوند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*