۲۰ فرد ثروتمند جهان

۲۰ فرد ثروتمند جهان در سال 2023

به نظر می‌رسد که سال 2023 از نظر اقتصادی و رشد ثروت سال بسیار خوبی برای ثروتمندان جهان بود. در این مطلب ۲۰ فرد ثروتمند جهان را به شما معرفی می‌کنیم.

طبق آمارهای منتشر شده توسط بلومبرگ تا تاریخ 30 دسامبر، ۲۰ فرد ثروتمند جهان از نظر مالی سال خوبی را پشت سر گذاشته‌اند و همگی به جز یک نفر، رشد ثروت خوبی را تجربه کرده‌اند. جالب است بدانید در میان این 20 نفر یک خواهر همراه دو برادرش نیز حضور دارند. همچنین ثروتمندترین زن جهان هم در این لیست دیده می‌شود. در حالی که ۲۰ فرد ثروتمند جهان در سال 2022 مقداری از ثروت خود را از دست داده بودند، اما در مقابل در سال 2023 توانستند شاهد رشد ثروت و دارایی خود باشند.

بازگشت ایلان ماسک به صدر جدول ۲۰ فرد ثروتمند جهان

۲۰ فرد ثروتمند جهان

سال 2023 برای ایلان ماسک مانند یک معجزه بود. زیرا او دوباره توانست به صدر جدول ۲۰ فرد ثروتمند جهان بازگردد و ثروتمندترین فرد جهان شود. جایگاه اقتصادی ایلان ماسک در سال 2022 بسیار متزلزل شد؛ تا جایی که ماسک حتی با دارا بودن شرکت‌های بزرگی چون خودروسازی تسلا و شرکت اسپیس ایکس و خرید شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) به رتبه دوم لیست ثروتمند ترین فرد جهان سقوط کرد و پادشاهی مطلق خود را از دست داد.

در سال 2023 همچنان شبکه اجتماعی ایکس درگیری‌هایی را برای ماسک ایجاد کرد و با اعمال سیاست‌های جدید عملا سودآوری خود را برای ایلان از دست داد. اما در مقابل ارزش سهام خودروسازی تسلا 107 درصد افزایش پیدا کرد. این افزایش باعث شد دارایی خالص ایلان به 299 میلیارد دلار برسد. اما با تمام این اوصاف باید ذکر کرد که ثروت حال حاضر ایلان همچنان تفاوت بسیار زیادی با ثروت او در سال 2021 دارد.

دومین فرد ثروتمند جهان

۲۰ فرد ثروتمند جهان

این جایگاه در واقع یک جایگاه رقابتی برای ایلان ماسک و مدیرعامل برند لویی ویتون است. زیرا سال گذشته برنارد آرنو جایگاه اول ۲۰ فرد ثروتمند جهان را از ایلان ماسک ربود و به این صورت در سال 2022 ایلان در جایگاه دوم قرار گرفت. اما در سال 2023 آرنو، مدیرعامل لویی ویتون که یک برند فرانسوی است، افزایش ثروتی معادل با 14.5 میلیارد دلار داشته و در جایگاه دوم قرار گرفت. دارایی خالص او 179 میلیارد دلار برآورد شد.

در واقع شرکت و برند لوکس لویی ویتون دیگر جزو شرکت‌های با ارزش اروپایی محسوب نمی‌شود. در حال حاضر شرکت داروسازی دانمارکی به نام «نوو نوردیسک / Novo Nordisk» عنوان ارزشمندترین شرکت اروپایی را از آن خود کرده است. این شرکت داروهای ضد چاقی تولید می‌کند.

جف بزوس در جایگاه سوم

۲۰ فرد ثروتمند جهان

جف بزوس که ‌مدیرعامل شرکت آمازون است، در سال 2023 با ثروت خالص ۱۷۷ میلیارد دلاری توانست در جایگاه سوم قرار بگیرد. دارایی بزوس در پایان سال ۲۰۲۲ معادل ۱۰۷ میلیارد دلار برآورد شده بود. بزوس با رشد ثروتی که داشت توانست از جایگاه ششم به جایگاه سوم صعود کند. جف توانست بازار فروش آنلاین را با کمک شرکت‌های فناوری اطلاعات و دیجیتال دگرگون کند و از این طریق به ثروت هنگفتی دست پیدا کند. شرکت آمازون در سال 2023 توانست به درآمد 19.8 میلیون دلار برسد.

بیل گیتس همچنان در رتبه چهارم باقی ماند

۲۰ فرد ثروتمند جهان

شاید بتوان گفت بیل گیتس در میان ۲۰ فرد ثروتمند جهان ثبات بیشتری دارد. گیتس که بنیانگذار شرکت مایکروسافت است توانسته برای سومین سال پیاپی جایگاه خود را در رتبه چهارم حفظ کند. دارایی گیتس که در سال 2022 حدوید 109.5 میلیارد دلار برآورد شده بود در سال 2023 به 141 میلیارد دلار رسیده است. بیل گیتس بارها عنوان کرده که می‌خواهد ثروت خود را وقف یک بنیاد خیریه کند. این بنیاد خیریه توسط همسر سابق گیتس ایجاد شده است.

مالک یک تیم وزشی در جایگاه پنجم

۲۰ فرد ثروتمند جهان

در جایگاه پنجم استیو بالمر قرار دارد. او که در گذشته مدیرعامل مایکروسافت بود در حال حاضر مالکیت یک تیم ورزشی را بر عهده دارد. دارایی او از 86.2 میلیارد دلار به 131 میلیارد دلار در سال 2023 افزایش پیدا کرده است. همین افزایش دارایی باعث شده که استیو از رده نهم به رده پنجم فهرست ۲۰ فرد ثروتمند جهان صعود کند.

زاکربرگ رکورددار افزایش ثروت

۲۰ فرد ثروتمند جهان

مارک زاکربرگ را می‌توان رکورددار افزایش ثروت در میان ۲۰ فرد ثروتمند جهان دانست. سال 2022 سال خوبی برای زاکربرگ نبود؛ زیرا سهام شرکت متا سقوط کرد و ثروت او به 44 میلیارد دلار رسید. اما شرکت متا توانست این بحران را پشت سر بگذارد. اکنون متا را می‌توان مبدا بسیاری از برنامه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، اینستاگرام و واتس اپ دانست. در حال حاضر زاکربرگ با ثروتی معادل 128 میلیارد دلار در جایگاه ششم قرار دارد. همچنین سرمایه‌گذاری در متاورس نیز از دیگر عوامل افزایش ثروت مارک زاکربرگ بود.

هوش مصنوعی سال 2023 را سودآور کرد

۲۰ فرد ثروتمند جهان

لاری پیج که یکی از بنیانگذاران گوگل است در سال 2023 در جایگاه دهم قرار داشت، اما اکنون به جایگاه هفتم ۲۰ فرد ثروتمند جهان رسیده است. او در سال 2022 ثروتی معادل 18 میلیارد دلار داشت، اما در حال حاضر ثروت او 126 میلیارد دلار برآورد شده است. لاری پیج از جمله افرادی است که در سال 2023 از پیشرفت در حوزه هوش مصنوعی توانسته ثروت زیادی به‌دست بیاورد.

در رده هشتم نیز لری الیسون قرار دارد. او از جمله بنیانگذاران نرم افزار اوراکل است که ثروت خود را از 91 میلیارد دلار به 123 میلیارد دلار در سال 2023 رسانده است. لری سال گذشته در رده نهم قرار داشت.

سرگئی برین هم از دیگر بنیان‌گذاران گوگل است که با پیشرفت هوش مصنوعی توانست ثروت خود را از 79.5 میلیارد دلار در سال 22 به ۱۲۰ میلیارد دلار در سال 2023 برساند و در جایگاه نهم قرار گیرد. او سال گذشته در جایگاه یازدهم قرار داشت.

اما رده دهم به وارن بافت ۹۳ ساله می‌رسد. وارن سالیان زیادی را در فهرست ۲۰ فرد ثروتمند جهان قرار داشته است. ثروت وارن در سال 2022 حدود 107 میلیارد دلار بود که در سال 2023 به 120 میلیارد دلار رسیده است. در ظاهر افزایش ثروت خوبی داشته، اما با این حال از رده پنجم در سال 2022 به رده دهم در سال 2023 رسیده است. در پایان سال 2023 یعنی در تاریخ ۲۸ نوامبر، وارن مشاور 99 ساله خود یعنی چارلی مانگر را از دست داد.

ادامه فهرست ۲۰ فرد ثروتمند جهان در سال 2023

در ادامه به ترتیب رتبه‌های یازدهم تا بیستم لیست ۲۰ فرد ثروتمند جهان قرار گرفته‌اند:

۱۱. کارلوس اسلیم که می‌توان گفت اولین فرد ثروتمند لاتین است که در این فهرست قرار گرفت. او مدیرعامل شرکت مخابراتی آمریکا موویل از مکزیک است و ثروتی معدل با ۱۰۵ میلیارد دلار دارد.

۱۲. فرانسوا بتانکور می‌یر که عنوان ثروتمندترین زن جهان را دارد. وی وارث شرکت آرایشی لورئال از فرانسه است و ثروت او ۹۹.۷ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

۱۳. مُکیش اَمبانی، کارآفرین هندی و مدیر اجرایی شرکت صنایع ریلاینس است که ثروت او معادل با ۹۶ میلیارد دلار است.

۱۴. آمانسیو اورتگا عنوان ثروتمندترین مرد اسپانیا را دارد و در واقع مالک برند معروف زارا است. وی همچنین مالک شرکت مد و لباس «ایندیتکس»‌ است. دارایی او ۸۷.۵ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

۱۵. گوتام آدانی سال گذشته ثروتی معادل با 121 میلیارد دلار داشت و همچنین در جایگاه سوم از فهرست ۲۰ فرد ثروتمند جهان قرار داشت؛ اما در سال 2023 به جایگاه پانزدهم سقوط کرد و اکنون ثروت او به 83 میلیار دلار رسیده است. این کاهش ثروت و سقوط تنها در یک هفته در ماه فوریه 2023 صورت گرفت. گروه آدانی متهم به تقلب در حسابداری شد و به همین دلیل نیمی از ثروت خود را از دست داد. البته دادگاه هند تحقیقات زیادی را در این‌باره انجام داد. در نهایت مشخص شد این اتهامات کذب هستند و این موضوع باعث شد ثروت این شرکت تا حدودی افزایش پیدا کند. دارایی گروه آدانی شامل معادن، بنادر و گروه‌های غذایی زیادی است.

۱۶. مایکل دل که بنیانگذار و موسس شرکت فناوری Dell است، در حال حاضر با ثروتی معادی 78.5 میلیارد دلار در جایگاه شانزدهم قرار دارد. دارایی خالص دل در سال 2022 حدود 48.4 میلیار دلار بود.

۱۷ تا ۱۹. سه فردی که در رده هفدم تا نوزدهم فهرست ۲۰ فرد ثروتمند جهان قرار دارند در واقع یک خواهر و دو برادر هستند. خانواده والتون صاحب برند و فروشگاه‌های زنجیره‌ای والمارت هستند. جیم والتون با ثروت 72 میلیارد دلار، راب والتون با ثروت ۷۱.۲ میلیارد دلار و آلیس والتون با ۷۰ میلیارد دلار در این لیست حضور دارند.

۲۰. در پایان این لسیت، ژونگ شان شان قرار دارد. او یک تاجر چینی است که توانسته پس از یک رقابت تنگاتنگ از «جولیا فلشر کخ» و خانواده‌اش، جایگاه بیستم از ۲۰ فرد ثروتمند جهان را از آن خود نماید.