عکاسی پیشرفته فضایی با دوربین گوشی گلکسی S24 اولترا سامسونگ

ماه که سهل است، گلکسی S24 اولترا از کهکشان‌ها و سحابی‌ها هم عکاسی می‌کند

انتظارات زیادی از گوشی Samsung Galaxy S24 Ultra وجود دارد. یکی از آن‌ها امکان عکاسی از کهکشان‌ها و سحابی‌ها با دوربین گلکسی S24 اولترا است.

یکی از ویژگی‌های مهم گلکسی S23 اولترا که سامسونگ روی آن تأکید داشت، توانایی عکاسی از ماه با دقت و جزئیات بالا بود. منظور از جزئیات، پستی و بلندی‌های روی کره ماه است که دوربین اصلی گوشی‌های هوشمند معمولاً نمی‌تواند آنها را ثبت کند. اما حالا ظاهرا سامسونگ در نسل بعدی این دیوایس که تا چند هفته دیگر رونمایی می‌شود، پا را فراتر خواهد گذاشت و قدرت عکاسی گلکسی S24 اولترا حتی از این هم بیشتر می‌شود.

سامسونگ با گلکسی S24، عصر جدید تلفن‌های هوشمند را آغاز می‌کند + ویدیو

عکاسی پیشرفته فضایی با دوربین گوشی گلکسی S24 اولترا سامسونگ

یکی از سرگرمی‌های عاشقان علم نجوم، تماشای ستارگان و کهکشان‌ها با استفاده از یک تلسکوپ در شب‌های صاف و بدون ابر است. سامسونگ نشان داده که هر سال قدرت دوربین گوشی‌های اولترا خودش را ارتقا می‌دهد. آیا امسال ارتقا دوربین Galaxy S24 Ultra به‌گونه‌ای خواهد بود که به کاربران اجازه دهد بدون نیاز به تلسکوپ، بتوانند عکس کهکشان‌ها و سحابی‌ها را هم ثبت کنند؟ اگر این اتفاق بیافتد، پرچمدار سامسونگ نخستین گوشی هوشمند جهان خواهد بود که به چنین قدرتی مجهز شده است.

پیشرفت دوربین‌های Galaxy S24 Ultra

ارتقا در پردازش تصویر و سخت‌افزار به‌روز شده اجازه می‌دهد که گوشی‌های پرچمدار قادر به عکاسی از فضا باشند. با این حال، این گوشی‌ها تنها قابلیت عکسبرداری از ستاره‌های کم‌نور در آسمان شب را دارند و نمی‌توانند کهکشان‌هایی که با تلسکوپ‌های هوشمند قادر به مشاهده آن‌ها هستیم را ثبت کنند.

عکاسی پیشرفته فضایی با دوربین گوشی گلکسی S24 اولترا سامسونگ

براساس شایعات، دوربین گوشی گلکسی اس ۲۴ اولترا به یک «مجموعه چهارگانه تله‌فوتو» مجهز می‌شود که محدوده‌های زوم 2x، 3x، 5x و 10x را ارائه می‌کنند. آخرین مورد اهمیت بیشتری دارد، چرا که حتی با زوم دیجیتالی روی این لنز هم می‌توان عکس‌های بسیار باکیفیتی را ثبت کرد.

یکی از ویژگی‌های دوربین‌های این گوشی زوم فضایی ۱۰۰ برابری یا Space Zoom 100x است که می‌تواند محدوده زوم لازم برای ثبت جزئیات دقیقی از کهکشان‌ها و سحابی‌ها را فراهم کند. با این حال، بزرگترین ناشناخته در حال حاضر این است که آیا دوربین تله‌فوتو دوم به عنوان یک لنز زوم اپتیکال 10x باقی می‌ماند یا به جای آن “کاهش” یافته و به لنز زوم اپتیکال 5x تغییر خواهد کرد.

نقش پررنگ هوش مصنوعی در عکاسی فضایی با گلکسی S24 اولترا

اگر سامسونگ بخواهد چنین قابلیتی را در اختیار کاربرانش قرار دهد، احتمالا از قدرت هوش مصنوعی برای کمک به آن استفاده خواهد کرد. این کمپانی مدتیست که در حال تبلیغ توانمندی‌ها و قابلیت‌های هوش مصنوعی انحصاری “Galaxy AI” است؛ بنابراین تصور می‌شود که برای عکاسی از کهکشان‌ها و اجرام آسمانی از این هوش مصنوعی کمک خواهد گرفت.

عکاسی پیشرفته فضایی با دوربین گوشی گلکسی S24 اولترا سامسونگ

عکاسی فضایی با دوربین گوشی گلکسی S24 اولترا

یکی از تکنیک‌های رایج برای عکاسی فضایی «استکینگ» است که در آن چند عکس روی یکدیگر لایه‌گذاری می‌شوند. گوشی‌های هوشمند پیشرفته یک حالت عکاسی شبانه را در دسترس کاربران قرار می‌دهند که به آن‌ها در ثبت بیشترین جزئیات در محیط‌های تاریک کمک می‌کند. این حالت باعث ثبت تصاویری روشن‌تر از حالت عادی می‌شود، اما لازمه آن تکان نخوردن دوربین گوشی است. تکنیک استکینگ هم دقیقا همین شرایط را دارد.

برای اینکه گلکسی S24 اولترا هم بتواند عکاسی از اجرام فضایی و کهکشان‌ها (به‌طور مثال جزئیات دقیقی مثل گازهای پیرامون یک سیاره در حال گردش) را ارائه کند، گوشی باید به یک سه‌پایه یا چیزی مشابه آن متصل شود تا هیچ تکانی نخورد. سپس می‌تواند چند عکس را از یک شیء در اعماق فضا ثبت کند و با کمک هوش مصنوعی تصاویر را به ترتیب استک کند. هوش مصنوعی در حین استک کردن، هر یک از عکس‌ها را بررسی می‌کند تا نویز و نقاط غیرمعمولی که ممکن است در طول نوردهی طولانی (مثل هواپیماهایی که ممکن است وارد کادر دوربین شوند) رخ دهد را حذف کند.

عکاسی پیشرفته فضایی با دوربین گوشی گلکسی S24 اولترا سامسونگ

عکسی که در بالا می‌بینید توسط تلسکوپ هوشمند Unistellar eQuinox 2 و در مدت زمان نسبتا طولانی ثبت شده است. این زمان زیادی برای گرفتن یک عکس محسوب می‌شود. آیا سامسونگ می‌تواند با کمک هوش مصنوعی Galaxy Ai این مدت زمان را بکاهد؟

برای عکاسی فضایی به یک چیپست قدرتمند نیاز است

برای انجام همه این کارها به قدرت پردازش سنگینی نیاز است. احتمالا در چیپست اسنپدراگون ۸ نسل ۳ کوالکام که قدرت‌بخش گوشی پرچمدار آینده سامسونگ خواهد بود، به این موارد هم فکر شده است. این چیپست را هوش مصنوعی همراهی می‌کند؛ بنابراین احتمالاً می‌تواند به طور هوشمندانه به استک کردن و پاکسازی تصاویر بپردازد.

چیپست اسنپدراگون ۸ نسل ۳

در عکاسی فضایی از قطعات متحرک زیادی استفاده می‌شود. تلسکوپ‌های هوشمندی که برای عکاسی از فضا استفاده می‌شود، اغلب به زمان خیلی زیادی نیاز دارند (که ممکن است غالباً ساعت‌ها طول بکشد) تا به بهترین شکل استکینگ را انجام د هند. هر تصویر گرفته شده به پردازش احتیاج دارد تا بهترین نتایج را بدست بیاورد. چیزی که انجامش با گوشی‌های هوشمند منطقی نیست. بنابراین تولیدکنندگان تلاش می‌کنند مدت زمان این پردازش روی گوشی‌ها را از چند ساعت، حداکثر به چند دقیقه کاهش دهند.

هوش مصنوعی عنصر بسیار کلیدی در امکان‌پذیر کردن چنین چیزی است. و همه این‌ها نشان می‌دهد که عکاسی فضایی با دوربین گلکسی S24 اولترا چقدر می‌تواند برای عاشقان نجوم مهم باشد و آن‌ها را از تلسکوپ‌های هوشمند بی‌نیاز کند.