افزایش قیمت خودرو

انفجار شدید قیمت خودرو در بازار با مصوبه جدید دولت

مصوبه جدید وزارت صمت مبنی بر عرضه خودرو از کارخانه با مبلغی نزدیک به بازار، می‌تواند باعث انفجار شدید قیمت خودرو در کشور شود!

با توجه به امضای صورت جلسه بین وزارت صمت و دو خودروساز بزرگ، مقرر شد ایران خودرو و سایپا امکان عرضه مجموعا 120 هزار خودرو با قیمت 5 درصد زیر حاشیه بازار به صورت مستقیم و تحویل آنی به مردم تا پایان سال جاری داشته باشند.

انفجار قیمت خودرو در راه است!

بر اساس این طرح، مردم می‌توانند با مراجعه به نمایندگی‌ها، به‌صورت مستقیم و تحویل روز، خودروی خود را دریافت کنند.

البته دبیر انجمن قطعه‌سازان در مورد این مصوبه گفت با وجود موافقت معاون اول رئیس جمهور با این طرح، هنوز فرآیند عرضه خودرو به بازار شروع نشده است. در این طرح هر یک از خودروسازان سایپا و ایران خودرو می‌توانند 60 هزار محصول به فروش برسانند.

مشخص است با وجود چنین طرحی، امکان افزایش قیمت‌ها در بازار وجود دارد. البته پیش‌تر قرار بود خودروسازان از اوایل سال آینده قیمت‌گذاری محصولات را در دست بگیرند؛ اما با توجه به این مصوبه، به‌نظر می‌رسد خودروسازان توانسته‌اند امکان قیمت‌گذاری را همین امسال اعمال کنند.

با توجه به این‌که قیمت بازار آزاد محصولات به‌طور دقیق قابل اندازه‌گیری نیست، هنوز مشخص نشده که چه نهادی روی قیمت گذاری خودرسازان نظارت خواهد کرد. حتی ممکن است خود خودروساز قیمت بازار محصولات را تعیین کند که در این صورت احتمال در رفتن فنر قیمت محصولات داخلی وجود دارد.

وضعیت قیمت فعلی خودروهای داخلی در بازار به چه صورت است؟

با تماشای نمودار قیمت محصولات در بازار آزاد در طی یک هفته اخیر، شاهد سیر صعودی قیمت محصولات از 4 میلیون تا 35 میلیون تومان هستیم. این در حالی است که وضعیت فعلی بازار با رکود شدید مواجه شده و کسانی که خودروهای خود را تحویل گرفته‌اند و قصد فروش آن را دارند مشتری و خریداری پیدا نمی‌کنند.

اما وجود رکود نتوانسته مانعی برای افزایش قیمت خودروها باشد؛ به‌عنوان مثال پژو 207 اتوماتیک با موتور TU5P در طی یک هفته اخیر افزایش 15 میلیونی داشته و به قیمت 800 میلیون تومان رسیده است.

نام خودرومیزان تغییرات قیمتقیمت جدید (میلیون تومان)
پژو 207 اتوماتیک15 میلیون افزایش800
پژو پارس TU520 میلیون افزایش685
پژو پارس XU7P30 میلیون افزایش685
پژو 206 تیپ 3 پارانوما10 میلیون افزایش540
پراید4 میلیون افزایش282
ساینا اس دنده‌ای15 میلیون افزایش450
ساینا اس اتوماتیک15 میلیون افزایش375
رانا پلاس پارانوما 140230 میلیون افزایش565
رانا پلاس35 میلیون افزایش540
دنا پلاس دنده‌ای10 میلیون افزایش665
دنا پلاس اتومات توربو30 میلیون افزایش880
تارا دنده‌ای V115 میلیون افزایش695

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*