5 روش افزایش سرعت شارژ گوشی های اندرویدی

5 روش برای افزایش سرعت شارژ گوشی های اندرویدی

اگر سرعت شارژ گوشی اندرویدی شما کند است، از این ۵ مورد کمک بگیرید و ببینید که با رعایت آن‌ها تغییری در روند سرعت شارژ آن می‌بینید یا خیر.

در دنیای فناوری امروز، منتظر ماندن برای شارژ شدن گوشی‌ اندرویدی می‌تواند کسل کننده و ناخوشایند باشد. شاید بخواهید جای خاصی بروید یا اینکه برای انجام کاری به گوشی خود نیاز داشته باشید، در هر صورت سرعت پایین شارژ گوشی به شدت می‌تواند کلافه کننده باشد.

عوامل متعددی در کاهش سرعت شارژ شدن گوشی تاثیر دارند. یکی از اصلی‌ترین دلایل این امر استفاده از شارژرهایی با توان پایین است که ممکن است ولتاژ لازم برای شارژ سریع دستگاه شما را تامین نکند. علاوه بر این کابل‌های شارژ هم نقش حیاتی در این زمینه دارند. مثلا استفاده از کابل‌های آسیب دیده یا بی‌کیفیت می‌توانند مانع جریان برق سریع به تلفن شما شوند. پردازش‌های پس زمینه و برنامه‌های پر مصرف که هنگام شارژ روی دستگاه شما اجرا می‌شوند می‌توانند سرعت شارژ را کاهش دهند.

افزایش سرعت شارژ گوشی های اندرویدی

خوشبختانه، شما می‌توانید با استفاده از چند ترفند و نکته این مسئله را برطرف کنید و سرعت شارژ گوشی اندرویدی خود را افزایش دهید. در اینجا ۵ روش ساده برای افزایش سرعت شارژ تلفن های هوشمند اندرویدی ارائه کرده‌ایم که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. از تغییر تنظیمات گرفته تا استفاده از لوازم جانبی خاص، همگی می‌توانند به شما در بالا بردن سرعت شارژ گوشی کمک کنند.

۱- تنظیمات شارژ را بهینه کنید

5 روش افزایش سرعت شارژ گوشی های اندرویدی

بهینه سازی تنظیمات شارژ می‌تواند تاثیر مستقیمی روی سرعت شارژ گوشی اندرویدی شما داشته باشد. یکی از روش‌های موثر در این زمینه فعال کردن حالت پرواز است. با این کار اتصالات بی‌سیم مثل داده‌های گوشی همراه، وای فای و بلوتوث قطع شوند و دستگاه شما بدون توجه به اقدامات و پردازش‌های پس زمینه روی شارژ کردن باتری تمرکز کند.

برای فعال کردن حالت پرواز گوشی باید:

  1. صفحه را از بالا به پایین بکشید تا به منوی تنظیمات سریع دسترسی پیدا کنید.
  2. آیکون Airplane Mode را پیدا کنید. این علامت به صورت نیم رخ یک هواپیما نشان داده می‌شود.
  3. روی آن ضربه بزنید تا فعال شود.

همچنین بهتر است که برای شارژ کردن گوشی خود از کابل مخصوص آن که هنگام خرید داخل جعبه قرار داشت، استفاده کنید. سازندگان آن گوشی لوازم جانبی همراه آن را طوری طراحی می‌کنند که سطح ولتاژ مناسبی را ارائه کنند. شارژ‌های متفرقه ممکن است کارایی یکسانی نداشته باشند، بنابراین استفاده از کابل اصلی می‌تواند تفاوت قابل توجهی در سرعت شارژ شما ایجاد کند.

علاوه بر این، بهتر است قبل از آنکه گوشی را به شارژ بزنید، چند لحظه زمان بگذارید و تمام برنامه‌هایی که در پس زمینه گوشی در حال اجرا هستند را ببندید. برخی از برنامه‌های پس زمینه می‌توانند به سرعت باتری گوشی شما را تخلیه کنند و سرعت شارژ شدن آن را کاهش دهند. برای جلوگیری از اجرای برنامه‌ها در پس زمینه، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. وارد تنظیمات گوشی شده و وارد بخش Apps شوید.
  2. در لیست برنامه‌ها، برنامه‌ی مورد نظر را انتخاب کنید.
  3. Force Stop را بزنید.
  4. انجام این کار را تایید کنید.

از حالا به بعد آن برنامه در پس زمینه اجرا نخواهد شد. این کار برای همه‌ برنامه‌های پس زمینه انجام دهید تا سرعت شارژ شدن گوشی اندرویدی شما افزایش پیدا کنند.

۲- تنظیمات دستگاه را تغییر دهید

5 روش افزایش سرعت شارژ گوشی های اندرویدی

افزایش سرعت شارژ گوشی های اندرویدی

همچنین می‌توانید تغییراتی در تنظیمات گوشی خود انجام دهید تا سرعت شارژ گوشی اندرویدی شما افزایش یابد. اولین گام کاهش میزان روشنایی صفحه نمایش است. نمایشگر گوشی یکی از پر مصرف‌ترین اجزای دستگاه شماست و کاهش میزان روشنایی آن می‌تواند تاثیر قابل توجهی در سرعت شارژ شدن داشته باشد. اگرچه ممکن است از کم نور بودن نمایشگر لذت کافی را نبرید، اما این تغییر موقت می‌تواند نقش بزرگی در سرعت بخشیدن به شارژ گوشی داشته باشد.

برای کاهش نور نمایشگر باید:

  1. صفحه را از بالا به پایین بکشید تا به منوی تنظیمات سریع دسترسی پیدا کنید.
  2. از اینجا نوار لغزنده کنترل روشنایی نمایشگر یا آیکون روشنایی را پیدا کنید.
  3. این نوار را به سمت چپ بکشید تا میزان روشنایی نمایشگر کاهش یابد. یا اینکه روی نماد روشنایی ضربه بزنید تا سطح آن جابجا شود و مقدار پایین آن را انتخاب کنید.

اگر نمی‌خواهید حالت پرواز را فعال کنید، موارد غیر ضروری دیگری مثل بلوتوث، وای فای و جی پی اس را هم به صورت دستی غیرفعال کنید. حتی زمانی که به صورت فعال از این ویژگی‌ها استفاده نشود، فعال بودن آن‌ها به خودی خود باعث استفاده از باتری گوشی می‌شود. پس غیرفعال کردن آن‌ها حین شارژ به گوشی اجازه می‌دهد تا انرژی بیشتری صرف باتری شود و در نتیجه سرعت شارژ آن افزایش پیدا کند. پس از شارژ شدن گوشی می‌توانید مجددا آن‌ها را فعال کنید.

برای غیرفعال کردن این ویژگی‌ها باید:

  1. وارد تنظیمات گوشی شوید.
  2. با توجه به مدل دستگاه و نسخه‌ی اندروید گوشی شما، باید گزینه‌ Connection, Network & Internet یا گزینه‌ای مشابه این را پیدا کنید.
  3. سپس گزینه‌های Bluetooth، Wi-Fi و Location یا GPS را پیدا کنید.
  4. حین شارژ شدن گوشی، سوئیچ‌های کناری این قابلیت‌ها را غیرفعال کنید.

۳- از لوازم جانبی مناسبی استفاده کنید

5 روش افزایش سرعت شارژ گوشی های اندرویدی

لوازم جانبی مثل شارژر یا کابل نقش مهمی در سرعت شارژ شدن گوشی اندرویدی شما دارند. اگر از شارژر نامناسبی استفاده می‌کنید، بهتر است به سراغ گزینه‌ای بروید که با دستگاه‌ شما سازگارتر است. برای اطمینان از سازگاری و ایمنی شارژر، برند‌های معتبر را انتخاب کنید. همچنین به یاد داشته باشید که بهتر است از یک کابل اصل یا باکیفیت برای شارژ کردن گوشی استفاده کنید تا سرعت شارژ آن افزایش افول نکند.

برای شارژ کردن گوشی در حین حرکت، بهتر است از پاوربانک‌های باکیفیت استفاده کنید. هنگام خرید پاوربانکی با ظرفیت کافی و قابلیت شارژ سریع انتخاب کنید. با توجه به نوع پورت شارژ و فناوری‌های شارژ پشتیبانی شده، از سازگاری آن با گوشی خود مطمئن شوید. بهتر است پاوربانک خود را با استفاده از کابل اصلی آن به طور کامل شارژ کنید.

اگر سرعت شارژ برایتان در اولویت است، پاوربانک‌های بی‌سیم را به شما توصیه نمی‌کنیم. زیرا شارژ بی‌سیم کندتر از شارژ سیمی است. به دلیل انتقال انرژی در فواصل کوتاه، کارایی آن کاهش پیدا کرده و منجر به تولید گرما می‌شود. عواملی مثل قرار گیری دقیق گوشی روی پد شارژ پاوربانک بی‌سیم و مشکلات احتمالی اینچنینی فرآیند شارژ را کندتر هم می‌کند.

۴- وضعیت باتری گوشی خود را بررسی کنید

5 روش افزایش سرعت شارژ گوشی های اندرویدی

افزایش سرعت شارژ گوشی های اندرویدی

برای افزایش سرعت شارژ گوشی مورد دیگری که باید در نظر داشته باشید، سلامت باتری است. یکی از نکات کلیدی که باید رعایت کنید، اجتناب از دمای خیلی بالا و پایین است. قرار دادن گوشی در معرض گرما یا سرمای بیش از حد در حین شارژ شدن می‌تواند باعث طول عمر باتری را کاهش دهد. توصیه می‌شود که دستگاه خود را در محیط‌هایی با محدوده دمای توصیه شده شارژ کنید و از تابش مستقیم نور خورشید یا قرار دادن در هوای بیش از حد سرد دوری کنید.

اگر متوجه کاهش ناگهانی و قابل توجه عمر باتری شدید، بهتر است حتما علت آن را بررسی کنید. تخلیه‌ی سریع باتری می‌تواند از یک برنامه مخرب، وجود بدافزار یا مسائل اینچنینی ناشی شود. آمار مصرف باتری گوشی خود را بررسی کنید تا مقصر اصلی این مسئله را پیدا کنید و برای رفع آن اقدامات لازم مثل به‌روزرسانی یا حذف برنامه مشکل ساز را انجام دهید.

برخی از گوشی‌های اندرویدی مثل سامسونگ به شما اجازه می‌دهند تا وضعیت باتری دستگاه خود را مشاهده کنید، در حالی که برخی از گوشی‌ها این قابلیت را ندارند. اگر گوشی سامسونگ دارید، با طی کردن مراحل زیر می‌توانید وضعیت باتری خود را بررسی کنید:

  1. برنامه Samsung Members را باز کنید. اگر آن را در گوشی خود ندارید، می‌توانید از طریق گوگل پلی استور آن را دانلود کنید.
  2. سپس وارد Diagnostics و بعد وارد Phone Diagnostics شوید.
  3. روی Battery status ضربه بزنید.

اکنون وضعیت باتری گوشی خود را بررسی کنید. اگر در اینجا عبارت Action required نشان داده شده بود، بهتر است با مراجعه به مراکز معتبر به فکر تعویض باتری گوشی خود باشید. اگر دستگاه شما این ویژگی را ندارد، می‌توانید برای بررسی وضعیت باتری خود از یک برنامه متفرقه مثل AccuBattery یا Battery Guru استفاده کنید.

۵- گوشی را به حال خود رها کنید

5 روش افزایش سرعت شارژ گوشی های اندرویدی

افزایش سرعت شارژ گوشی های اندرویدی

ساده‌ترین راه برای افزایش سرعت شارژ گوشی اندرویدی استفاده نکردن از آن حین شارژ شدن است. وقتی گوشی خود را به شارژ می‌زنید، سعی کنید تا جای ممکن از آن استفاده نکنید و از بررسی و مشاهده نوتیفیکیشن‌هایی که برایتان ارسال می‌شود خودداری کنید. با این کار اجازه می‌دهید که تمرکز دستگاه روی شارژ کردن باتری باشد و این روند شارژ شدن را سریعتر می‌کند.

علاوه بر این بهتر است بدانید که استفاده از گوشی حین شارژ شدن به ویژه اگر گوشی شما قاب محافظ داشته باشد، باعث داغ شدن آن می‌شود. گرمای بیش از حد می‌تواند سرعت شارژ شدن را کاهش دهد و در صورت تکرار این کار باعث خرابی باتری می‌شود. بنابراین، استفاده نکردن از گوشی هنگام شارژ، باعث افزایش سرعت شارژ آن می‌شود.

نکته مهم دیگری که باید رعایت کنید، تنظیم زمان خاموش شدن صفحه در زمان بیکاری است. کاهش مدت زمان روشن ماندن صفحه نمایش گوشی در زمانی که از آن استفاده نمی‌کنید، باعث صرفه جویی در مصرف باتری می‌شود و روند شارژ شدن را سریع‌تر می‌کند. روشن ماندن نمایشگر به مدت طولانی باتری بیشتری را مصرف می‌کند و می‌تواند سرعت شارژ شدن گوشی را هم کاهش دهد. برای تنظیم timeout نمایشگر باید:

  1. وارد تنظیمات گوشی شوید.
  2. از منوی تنظیمات گزینه‌ Display، Screen یا گزینه‌ای مشابه این‌ها را پیدا کنید.
  3. سپس گزینه‌ Screen timeout یا تنظیماتی شبیه به این را پیدا کنید.
  4. از بین گزینه‌های موجود، کوتاه‌ترین زمان ممکن را انتخاب کنید. این زمان تعیین می‌کند که هنگام استفاده نکردن از گوشی، نمایشگر آن چه مدت زمانی روشن بماند.

تغییرات انجام شده را ذخیره کنید تا نمایشگر گوشی شما در صورت استفاده نکردن در کم‌ترین زمان ممکن خاموش شود. با این کار در مصرف باتری صرفه جویی شده و سرعت فرآیند شارژ هم افزایش می‌یابد.