بقایای کشتی تایتانیک

راز بزرگ کشتی تایتانیک؛ چرا هیچ اثری از بقایای افرادی که غرق شدند پیدا نشد؟

با وجود گذشت ۱۱۱ سال از واقعه تراژدیک غرق شدن کشتی تایتانیک، سوالات بی جوابی از آن در ذهن همه ما مانده است؛ چرا هیچ اثری از بقایای افرادی که غرق شدند پیدا نشد؟

با وجود گذشت بیش از یک قرن از فاجعه دریایی غرق شدن کشتی معروف تایتانیک، هنوز رازها و نظریه‌های زیادی در مورد غرق شدن آن وجود دارد؛ سوالاتی بی‌پایان که هنوز جواب قانع کننده‌ای برای آن‌ها پیدا نشده است. سال به سال اکتشافات جدیدی در مورد این تراژدی بزرگ انجام می‌شود. با وجود کاوش‌های گسترده در لاشه این کشتی در اعماق اقیانوس اطلس در سپتامبر سال ۱۹۸۵ میلادی، اما یک سوال بزرگ هنوز بی‌پاسخ مانده است.

راز بزرگ کشتی تایتانیک و بقایای افرادی که پیدا نشدند

کشتی تایتانیک

بدنه کشتی تایتانیک تقریبا ۲۸۰ متر طول دارد و به نیوفاندلند و لابرادور در سواحل کانادا نزدیک است. با گذشت زمان و همان‌طور که انتظار می‌رود بقایای این کشتی رو به وخامت است و اعتقاد بر این است که در نهایت به‌دلیل تاثیر آب و نمک در اعماق اقیانوس به‌طور کامل در آب حل می‌شود. یا این حال تعداد زیادی از اشیا در زیر آب وجود دارد که بسیاری از آن‌ها بقایای وسایل قربانیان است. این وسایل که شامل چمدان، بطری‌ها و کفش‌های قربانیان است، یادآور زندگی‌هایی هستند که توسط امواج یخی اقیانوس اطلس نابود شدند.

همچنین تماشا کنید:

پس از ۱۱۰ سال، اولین ویدیو باکیفیت از بقایای کشتی تایتانیک منتشر شد

اما فراتر از همه این‌ها، مهم‌ترین گمشده‌های این کشتی، مسافران آن هستند. حدود ۱۵۰۰ نفر با تایتانیک غرق شدند؛ اما هیچ جسدی از آنها پیدا نشد. تئوری‌های متعددی در این زمینه وجود دارد؛ ولی هیچ‌کدام جواب قاطعی در پاسخ به این فاجعه نبوده است. نکته دیگری که نمی‌توان آن را نادیده گرفت این است که بیش از ۷۰ سال طول کشید تا بقایای این کشتی پیدا شود. وقتی تحقیقات و تجسس شروع شد مدت زیادی از این واقعه گذشته بود؛ اما هنوز احتمال وجود اجساد در عمیق‌ترین قسمت‌های کشتی مانند موتورخانه وجود داشته است.

بقایای کشتی تایتانیک

جیمز کامرون، کارگردان فیلم مشهور تایتانیک که ۳۳ بار از لاشه غرق شده کشتی بازدید به عمل آورده بود ادعا می‌کرد که بیشتر از ناخدای کشتی در آن وقت گذرانده است. او در سال ۲۰۱۲ در مصاحبه‌ای با نیویورک تایمز گفت:

من هیچ بقایای انسانی ندیدم؛ اما وسایل مربوط به انسان‌های غرق شده آن کشتی، مانند لباس‌ها و کفش‌ها را مشاهده کردم و با اطمینان می‌گویم هیچ انسان غرق شده‌ای در آنجا ندیدم.

این همان واقعیتی است که نظریه‌پردازان توطئه را به جنون می‌کشاند و به‌نظر آنها دلایل کاملا خوبی وجود دارد که چرا اجساد بیش از ۱۵۰۰ نفر را که هنگام غرق شدن کشتی جان خود را از دست داده‌اند، پیدا نکرده‌ایم. دلیل این امر جلیقه نجات بسیاری از مسافران و خدمه این کشتی بوده است. همچنین طوفان پس از غرق شدن مسافران احتمالا به سرعت اجساد را از محل لاشه کشتی دور کرده است.

بقایای کشتی تایتانیک

محققان معتقدند در عمق مشخصی از آب، این اجساد غرق شده به مرور زمان توسط آبزیان گوشت‌خوار از بین رفته‌اند و وجود کربنات کلسیم به مرور استخوان‌های این انسان‌ها را نیز از بین برده و حل کرده است. گروهی دیگر از محققان معتقدند قسمت‌های مسدود شده کشتی مانند موتورخانه که هیچ آبی به آن وارد نمی‌شد، ممکن است دارای تعدادی از اجساد باشد؛ اما با گذشت ۱۱۱ سال پس از غرق شدن، این ایده که ممکن است بقایای قابل تشخیصی را پیدا کنیم بعید به‌نظر می‌رسد.

کشتی مسافربری اقیانوس‌پیمای تایتانیک در روز ۱۵ آوریل سال ۱۹۱۲ میلادی در اولین سفر خود، پس از برخورد با یک کوه یخ در اقیانوس اطلس شمالی غرق شد و بیش از ۱۵۰۰ نفر از مجموع ۲۲۴۰ مسافر و خدمه این کشتی عظیم، جان خود را از دست دادند و مفقود شدند. همچنین بقایای این کشتی اکنون در عمق ۳.۸ کیلومتری اقیانوس اطلس قرار دارد.