تأخیر پروژه بازگشت به ماه ناسا

ناسا رسما پروژه بازگشت به ماه را به‌تاخیر انداخت

ناسا خبر از تأخیر در پروژه بازگشت به ماه داد. این پروژه قرار است در قالب مأموریت‌های آرتمیس ۲، ۳، ۴ و طی سالیان پیش رو انجام شوند.

ناسا در نوامبر سال گذشته، برنامه خود برای ارسال چهار فضانورد در ماموریت آرتمیس ۲ سفر به ماه را به تعویق انداخت و اعلام کرد که این ماموریت حداقل تا سپتامبر ۲۰۲۵ انجام نخواهد شد.

در همان اعلامیه‌ای که روز سه شنبه منتشر شد، رئیس ناسا، بیل نلسون، عنوان کرد که نخستین فرود مجدد روی کره ماه را که در ابتدا برای سال ۲۰۲۵ به عنوان بخشی از پروژه آرتمیس ۳ برنامه‌ریزی شده بود، حداقل تا سپتامبر ۲۰۲۶ به تأخیر می‌افتد.

تأخیر پروژه بازگشت به ماه ناسا

نلسون روز سه‌شنبه به‌خبرنگاران گفت:

همانطور که در هر نوبت به همه یادآوری می‌کنیم، ایمنی اولویت ماست. برای اینکه تیم‌های آرتمیس زمان بیشتری برای کار با چالش‌های در مسیر توسعه داشته باشند، برای آرتمیس دوم و سوم زمان بیشتری می‌دهیم.

رئیس سازمان فضایی ناسا همچنین افزود، ماموریت آرتمیس ۴ که شامل فرود یک سفینه سرنشین‌دار روی کره ماه است، همچنان رأس زمان اعلام شده یعنی سپتامبر ۲۰۲۸ انجام خواهد شد. اما تأخیر در انجام ماموریت‌های آرتمیس ناسا، موضوع جدیدی نیست.

با وجود ماموریت موفقیت‌آمیز آرتمیس ۱ در سال ۲۰۲۲ که موشک سیستم پرتاب فضایی ناسا را آزمایش کرد و فضاپیمای اوریون را بدون سرنشین به دور ماه فرستاد، اما ظاهرا ناهماهنگی‌هایی در پوشش حرارتی فضاپیما به‌خاطر ورود با سرعت بالا به جو زمین مشاهده شده است که مهندسان ناسا در حال رفع آن هستند. علاوه بر این، مهندسان ناسا با مشکالی مثل مشکل باتری اوریون و مشکلاتی در قطعات مداری مربوط به تهویه هوا و کنترل دما نیز سر و کار دارند.

بیشتر بخوانید:

برنامه عظیم ناسا برای زندگی در فضا: ماه را آب می‌کنیم، مریخ را می‌سازیم

شاید خبر ناسا برای علاقه‌مندان به نجوم ناراحت‌کننده باشد، اما فراموش نکنید که ماموریت‌های فضایی بسیار پیچیده و خطرناک هستند و می‌توانند به پایان جان سرنشینان منجر شوند. این تأخیر زمان بیشتری را در اختیار شرکت آکسیوم اسپیس برای توسعه نسل جدید لباس‌های فضانوردی برای ماموریت‌های پیش رو می‌گذارد. علاوه بر این اسپیس ایکس، شرکت زیر نظر ایلان ماسک نیز در حال ساخت و آزمایش فرودگاه Starship HLS است که به سرنشینان حاضر در ماموریت آرتمیس ۳ و ۴ اجازه فرود روی سطح کره ماه را می‌دهد.

بازگشت به ماه تا دهه ۲۰۳۰ طول می‌کشد

تأخیر پروژه بازگشت به ماه ناسا

آرتمیس ۴، اولین ماموریتی خواهد بود که از Lunar Gateway (یک ایستگاه فضایی برنامه‌ریزی شده در مدار ماه) استفاده خواهد کرد. این ایستگاه ساخته نشده، می‌تواند یک مرکز تحقیقاتی و علمی بسیار مهم برای فضانوردانی باشد که به‌سمت ماه سفر می‌کنند. ناسا پیشتر اعلام کرده که نخستین عناصر این ایستگاه را اکتبر ۲۰۲۵ به فضا می‌فرستد، اما حالا می‌گوید که به زمان بیشتری برای توسعه آن احتیاج دارد.

ناسا به‌وضوح در حال جلو بردن برنامه آرتمیس خود است. این برنامه هدف بلندمدتی دارد که یک پایگاه در مدار ماه را برای اقامت بلند مدت محققان ایجاد می‌کند. فضانوردان مستقر در آنجا بخش‌هایی از سطح ماه را که پیشتر بررسی نشده‌اند، بررسی کرده و برای اولین ماموریت انسانی به مریخ آماده شوند. این ماموریت هدف ناسا برای دهه ۲۰۳۰ است،؛ ولی با توجه به پیچیدگی این ماموریت‌ها، احتمال تأخیرهای چند باره در این مسیر وجود دارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*