مونتاژ خودرو در ایران

مونتاژ خودرو در ایران بیشتر از واردات مستقیم ارز از کشور خارج می‌کند!

آمارها نشان می‌دهند مونتاژ خودرو در ایران بیشتر از واردات مستقیم ارز از کشور خارج می‌کند. در ادامه میزان ارزبری مونتاژ خودروهای چینی در ایران را بررسی خواهیم کرد.

بررسی‌ها حاکی از آن است میزان ارزی که برای تولید خودروهای مونتاژی در ایران مصرف می‌شود از واردات آنها بیشتر است؛ به گونه‌ای که با ارز مورد نیاز برای مونتاژ این خودروهای چینی می‌توان خودروهای خارجی با کیفیت و ایمن‌تر را به کشور وارد کرد. در این بخش از اخبار خودرو سایت گجت نیوز میزان ارزبری مونتاژ خودروهای چینی در ایران را بررسی خواهیم کرد.

میزان ارزبری مونتاژ خودرو در ایران

در حالی واردات خودرو از برندهای محبوب خارجی به کندی انجام می‌شود که خودروسازان بخش خصوصی با ارز زیادی خودروهای چینی را مونتاژ و به بازار عرضه می‌کنند. در سال 1401 میزان مونتاژ خودروهای چینی بیش از 70 درصد رشد پیدا کرد که نشان می‌دهد بخش زیادی از منابع ارزی برای مونتاژ خودروهای چینی اختصاص پیدا کرده است. این در حالی است که با این میزان ارز امکان واردات خودروهای ژاپنی و کره‌ای با کیفیت‌تر و ایمن‌تر نیز وجود داشت.

نام خودروارزبری (دلار به ازای هر دستگاه)
هایما X719 هزار و 228 دلار
هایما S8 توربو16 هزار و 865 دلار
لاماری15 هزار و 470 دلار
فردا T515 هزار و 7 دلار
ریسپکت10 هزار دلار
تیگو 8 پرو9 هزار و 604 دلار
تیگو T89 هزار و 421 دلار
آریز 55 هزار و 651 دلار
جک جی 45 هزار و 545 دلار
ام وی ام ایکس 223 هزار و 293 دلار

در همین راستا معاون سازمان برنامه و بودجه اخیرا اعلام کرد واردات خودرو در اولویت ارزی دولت قرار نگرفته است. این در حالی است که خودروسازان مونتاژکار برای مونتاژ خودروهای چینی ارز کلانی را دریافت می‌کنند. به طور کلی آمارها از تخصیص ارز کلان توسط دولت برای بخش خودرو حکایت دارند، اما سهم مونتاژکاران بسیار زیاد بوده و برای واردات سهم ناچیزی در نظر گرفته شده است.

مونتاژ خودرو در ایران

همچینن آمارهای گمرک نشان می‌دهند قطعات خودرو در رتبه پنجم اقلام عمده وارداتی قرار دارند. در واقع ارزی که برای تولید هر خودرو مونتاژی اختصاص پیدا می‌کند با ارز ضروری برای واردات خودرو اختلاف زیادی ندارد. ضمن اینکه اختصاص ارز واردات به خودروسازان مونتاژکار نشان می‌دهد در سال آینده نیز واردات خودرو روند کندی خواهد داشت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*