جت مافوق صوت X-59 ناسا و لاکهید مارتین

جت مافوق صوت X-59؛ شاهکار مهندسی ناسا و لاکهید مارتین رونمایی شد

جت مافوق صوت X-59 به‌عنوان ساکت‌ترین و پیشرفته‌ترین هواپیمای مافوق صوت جهان در قالب پروژه Quesst و با همکاری ناسا و لاکهید مارتین رونمایی شد.

ناسا و لاکهید مارتین طی برگزاری رویدادی که در آشیانه‌های اسکانک ورکس (متعلق به برنامه‌های توسعه پیشرفت لاکهید مارتین) در کالیفرنیا برگزار شد، از جت مافوق صوت X-59 خود رونمایی کردند. گرچه هنوز جزئیات فنی آن فاش نشده، ولی این اولین باری است که ایکس-۵۹ در معرض دید عموم مردم قرار می‌گیرد و می‌توانند شاهکار مهندسی این دو شرکت را مشاهده کنند.

ویدیوی رسمی معرفی جت مافوق صوت X-59 ناسا

این جت مافوق صوت، حاصل پروژه‌ای به‌نام Quesst است که به پلتفرم فناوری بی‌صدای سوپرسونیک اداره ملی هوانوردی و فضایی آمریکا (ناسا) تعلق دارد. طول این جت که ظاهر عجیب و غریبی هم دارد، به ۳۰ متر می‌رسد و بال‌هایی به بلندی ۹ متر دارد. یک موتور به‌نام F414 قدرت گرفته توسط شرکت جنرال الکتریک نیز می‌توان توان این پرنده برای پرواز را تأمین کند.

ناسا می‌خواهد با تولید این جت، عصر جدیدی را در عرصه پروازهای مافوق صوت رقم بزند و آن را متحول کند. همچنین به‌زودی پروازهای آزمایشی با این جت نیز انجام خواهد شد که می‌تواند اطلاعات ارزشمندی از آن را به ما بدهد. آنطور که گفته می‌شود این هواپیما می‌تواند با سرعت ۱.۵ ماخ و در ارتفاع نزدیک به ۱۷ هزار متری پرواز کند. با توجه به سرعت بالای این هواپیما، یک سیستم دید افزوده نیز در اختیار خلبان قرار خواهد گرفت که می‌تواند تصویر خارج هواپیما را با یک دوربین 4K ضبط و به‌نمایش بگذارد.

جت مافوق صوت X-59 ناسا و لاکهید مارتین

پیتر کوئن، مدیر ناسا در مورد این پروژه می‌گوید:

ما آماده رقم زدن فصل جدیدی از پروازهای مافوق صوت هستیم. هدف این پروژه این است که تردد مسافرت‌های هوایی روی کره زمین را ۲ برابر سریع‌تر کنیم. در حالی که از روشی ایمن‌تر، پایدارتر و بسیار ساکت‌تر از گذشته برای این کار استفاده خواهیم کرد.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های جت مافوق صوت X-59 ناسا، آرامش در حین پرواز است. به‌طوری که دیگر صدای انفجاری که جت‌های جنگی هنگام پرواز و شکستن دیوار صوتی به‌وجود میاورند، با پرواز این هواپیما اتفاق نمی‌افتد. این صدا معمولا زمانی اتفاق می‌افتد  که سرعت حرکت یک پرنده، سریع‌تر از سرعت صوت باشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*