خطرناکترین افراد و گروه‌های اینترنت در سال ۲۰۲۳

خطرناکترین افراد، شخصیت‌ها و گروه‌های اینترنت در سال ۲۰۲۳؛ از ایلان ماسک تا ترامپ!

دائما اتفاقات بزرگی در حال رخ دادن است که افراد و گروه‌هایی پشت آن هستند. خطرناکترین و پربحث‌ترین این افراد در اینترنت در طول سال ۲۰۲۳ کدامند؟

جهان در سال ۲۰۲۳ انگار که روی یک لبه چاه قرار داشت. در حالی که به انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می‌شویم، دونالد ترامپ، یکی از پرحاشیه‌ترین رئیس جمهورهای تاریخ آمریکا که به تهدیدی برای کل جهان تبدیل شده بود، مجددا به‌دنبال کاندیداتوری است. هوش مصنوعی به‌سرعت توسعه پیدا کرده و به‌نظر می‌رسد و همزمان که امیدواری بزرگی نسبت به آینده آن وجود دارد، اما بسیاری نسبت به آن نگران هستند.

ثروتمندترین فرد جهان، ایلان ماسک همچنان از قدرت خودش برای ترویج و استفاده بی‌رویه از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کند و یک هوش مصنوعی با شخصیتی شورشی را ساخته است.

در این مابین، جنگ جدیدی بین اسرائیل و حماس شکل گرفت و هزاران نفر را کشت و آواره کرد. در طرفی دیگر هم آتش جنگ روسیه و اوکراین همچنان شعله‌ور است. این جنگ‌ها حاصل پیامدهای پروپاگاندا، سخنان نفرت‌انگیز و حملات سایبری است. ٢٠٢٣ سالی بود که هکرهای دولتی چینی بذر جنگ سایبری آینده را کاشتند و گروه‌های رنسومری دوباره ظاهر شدند.

خطرناکترین افراد و گروه‌های اینترنت در سال ۲۰۲۳

هر سال مجله WIRED فهرستی از خطرناکترین افراد، گروه‌ها و سازمان‌های اینترنت را تدوین می‌کند؛ هم آن‌هایی که عمدتاً زندگی بی‌گناهان را به خطر می‌اندازند و هم آن‌هایی که اعمالشان، بدون توجه به نیتشان، جهان را به شکل‌های مختلفی ناپایدار می‌کند. در ادامه، فهرستی که این مجله برای سال ٢٠٢٣ انتخاب کرده را مشاهده خواهید کرد.

ایلان ماسک

سال گذشته ایلان ماسک به‌عنوان یک فناور نابغه با گرایشات ترولی داستان‌های خاص خودش را داشت. او صاحب برند توییتر شد و نامش را به X تغییر داد، با از الکس جونز، نظریه‌پرداز تئوری توطئه آمریکا ملاقات داشت و اظهارات یهودستیزانه‌ای را مطرح کرد. وقتی هم که بعد از این اظهارات، شرکت‌های بزرگی مثل اپل تبلیغات خود را در شبکه اجتماعی ایکس برداشتند، به‌جای معذرت‌خواهی آن‌ها را به بار «فحش» گرفت. این درحالیست که ایلان ماسک یک ماه قبل از آن گفته بود که درآمد حاصل از تبلیغات شبکه اجتماعی او نصف شده است.

ایلان ماسک، یکی از خطرناکترین افراد اینترنت در سال ۲۰۲۳

خطرناکترین اشخاص و گروه‌های اینترنت در سال ۲۰۲۳

اوایل ماه دسامبر تسلا تقریبا تمام خودروهای خود که در آمریکا فروخته بود را به‌خاطر رفع یکی از مشکلات سیستم رانندگی خودکار (Autopilot) فراخوانی کرد. در میان این افتضاحات به‌بار آمده، شرکت استارتاپی xAI زیر نظر او از یک ربات چت هوش مصنوعی به‌نام “Grok” با هدف رقابت با ChatGPT، رونمایی کرد. کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده نیز به‌خاطر اظهارات جنجالی ماسک درباره مرگ میمون‌ها در آزمایش‌های پیوند مغزی انجام شده توسط شرکت Neuraling (زیر نظر ایلان ماسک) از او شکایت کرده است.

پنج سال پیش، مجله WIRED چهره‌ی ماسک را روی جلد خودش چاپ کرد و از او به‌عنوان یک انسان دو شخصیتی که شباهت زیادی به کاراکتر «دکتر جکیل و آقای هاید» (یک رمان نوشته رابرت لوییس استیونسن) دارد، یاد کرد. او همیشه پای ثابت فهرست خطرناکترین اشخاص و گروه‌های اینترنت است.

گروه هکری Cl0p

در سال ۲۰۲۳ باج‌افزارها دوباره ظاهر شدند. آنطور که شرکت مطالعاتی Chainalysis گزارش می‌دهد، به نظر می‌رسد که این سال قرار است دومین سال بد تاریخ از نظر کل میزان اخاذی شده توسط گروه‌های هک باشد. اما گروهی که بیشترین خسارت را در این سال به وجود آورده‌اند، گروه Cl0p نام دارند.

گروه هکری CI0p - خطرناکترین گروه اینترنت سال ۲۰۲۳

به گزارش شرکت امنیتی Emsisoft که روی مسائل باج‌افزارها متمرکز است، در ماه مه گذشته گروه Cl0p یک روزنه آسیب‌پذیر روز صفر (zero-day) در نرم‌افزار انتقال فایل MOVEit کشف کرد و از طریق همان به بیش از ۲ هزار سازمان نفوذ کرد. یکی از قربانیان، شرکت پزشکی Maximus، کنترل اطلاعات حداقل ۸ میلیون نفر از کاربرانش را در این هک از دست داد. هکرها سپس داده‌های ۱.۳ میلیون نفر دیگر را از دولت ایالت مین آمریکا دزدیدند. در مجموع، حداقل ۶۲ میلیون نفر تحت تأثیر حملات باج‌افزاری گروه Cl0p قرار گرفتند؛ هکرهایی که همچنان فراری و غیرقابل شناسایی هستند.

گروه هکری Alphv

اگر گروه Cl0p به عنوان بی‌رحم‌ترین هکرهای باج افزاری سال شناخته می‌شد، Alphv که به نام Black Cat شناخته می‌شود هم به همان اندازه بی‌رحم است. این گروه که نامش در پشت صحنه حمله سایبری سال ۲۰۲۱ به خط لوله Colonial ایالات متحده نیز دیده می‌شود، در سپتامبر گذشته و با حمله به اقامتگاه‌های بین‌المللی ام‌جی‌ام که باعث مختلف شدن سیستم‌های کامپیوتری موجود در سراسر هتل و کازینوهای زنجیره‌ای آن‌ها شد، دوباره بر سر زبان‌ها افتاد. طبق برآورد MGM، حدود ۱۰۰ میلیون دلار خسارت وارد به این شرکت وارد شده است. FBI اعلام کرده که گروه Alphv به بیش از هزار سازمان آسیب رسانده و بیش از ۳۰۰ میلیون دلار باج‌گیری کرده است.

گروه هکری Alphv - خطرناکترین گروه اینترنت سال ۲۰۲۳

اواسط ماه سپتامبر سال ۲۰۲۳، FBI اعلام کرد یک سایت دارک وب متعلق به Alphv که داده‌های دزدیده شده از قربانیان را در آن منتشر می‌کرد، از چنگ این گروه هکری درآورده است. چند ساعت بعد، سایت دوباره ظاهر شد و Alphv در اطلاعیه‌ای نوشت که «سایت آن‌ها تصاحب نشده است» و دیگر از هیچ یک از قوانین عدم حمله به سیستم‌های زیرساختی بحرانی ایالات متحده پیروی نخواهد کرد. خیلی زود سایت آن‌ها مجددا توسط FBI هک شد؛ اما با توجه به اینکه هیچ عضوی از این گروه تاکنون بازداشت نشده  و به‌طبع احضاریه‌ای هم برای آنها صادر نشده، احتمالاً خراب‌کاری‌های آن‌ها از مسیر دیگری ادامه خواهد داشت.

گروه هکری Sandworm

با وجود تحریم‌ها، اتهامات و حتی پاداش ۱۰ میلیون دلاری، تیم هکرهای پرتلاطم و فعال سرویس اطلاعات نظامی روسیه به نام “Sandworm” هنوز هم فعال هستند. در واقع، در حالی که تجاوز روسیه به اوکراین به سومین سال خود می‌رسد، به نظر می‌رسد که این تیم تمرکز خودش را روی این تنش گذاشته است.

گروه هکری Sandworm - خطرناکترین گروه اینترنت سال ۲۰۲۳

خطرناکترین گروه‌ها و اشخاص اینترنت سال ۲۰۲۳

امسال تیم Sandworm سومین حمله سایبری blackout خودش علیه یک شرکت برق اوکراینی را انجام داد؛ این بار دقیقا همزمان با حمله هوایی روسیه به همان شهر اتفاق افتاد. این تیم در ادامه به سیستم‌های ارتباطی نظامی اوکراین نفوذ کرد تا جلوی حمله متقابل اوکراین را بگیرد. شواهد نشان می‌دهد که این تیم مسئولیت یک حمله سایبری را که در این ماه به شرکت تلکام Kyivstar وارد شده بود و در آن ارتباطات اینترنتی و تلفن همراه میلیون‌ها نفر را در میان اعتصابات قطع کرده بود را هم بر عهده داشته است. به عبارت دیگر، این گروه همچنان به عنوان خطرناک‌ترین هکرهای کرملین شناخته می‌شود.

گروه هکری Volt Typhoon

سال‌های سال جامعه امنیت سایبری از خودش می‌پرسد که گروه “Sandworm of China” چه کسانی هستند. امسال محتمل‌ترین پاسخ برای این پرسش گفته شد. یک گروه هکری که با نام Volt Typhoon توسط مایکروسافت شناسایی شد، در ماه مه گذشته با کمک یک نرم افزار مخرب به شبکه شبکه برق سراسر قاره آمریکا و گوام نفوذ کرده و کنترل جریان برق ورودی پایگاه‌های نظامی آمریکایی را به‌دست آوردند.

گروه هکری Volt Typhoon - خطرناکترین گروه اینترنت سال ۲۰۲۳

به‌تازگی واشنگتن پست اعلام کرده که اهداف این هکرها علاوه بر برق، سایر زیرساخت‌های حیاتی از خط لوله نفت و گاز گرفته تا تا بندر اصلی ساحل غربی نیز بوده است.

با اینکه هدف این گروه و ناظران آن هنوز مشخص نیست، اما تحلیلگران سایبری و جغرافیایی آن را زیرساختی برای اخلال در سیستم‌های کلیدی آمریکا در صورت بروز بحران (مانند تجاوز چین به تایوان) می‌بینند.

دونالد ترامپ

کمتر از ١١ ماه تا انتخابات ریاست جمهوری ٢٠٢۴ ایالات متحده آمریکا، دونالد ترامپ با فاصله بسیار زیادی در نظرسنجی‌های اولیه جمهوری‌خواهان پیشتاز است. او از محبوبیت خودش استفاده می‌کند و از طریق شبکه اجتماعی Truth خود، رقبایش را به رگبار می‌بندد.

دونالد ترامپ - خطرناکترین اشخاص اینترنت سال ۲۰۲۳

خطرناکترین گروه‌ها و اشخاص اینترنت سال ۲۰۲۳

همه می‌دانند که اگر او بتواند به‌عنوان رئیس جمهور آینده آمریکا انتخاب شود، چقدر برای دنیا خطرناک خواهد بود. به‌خاطر میاورید که بعد از انتخابات سال ۲۰۲۰ و رأی آوردن جو بایدن، طرفداران او نا آرامی‌هایی را در خاک آمریکا به‌وجود آوردند و با حمله به ساختمان کنگره آمریکا، اعتراض خودشان را به شدیدترین حالت ممکن به‌نمایش گذاشتند.

علاوه بر همه این‌ها، نقاط تاریکی همچون خروج از پیمان پاریس (کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای)، سیاست ممنوعیت ورود مسلمانان به ایالات متحده و درگذشت صدها هزار آمریکایی به‌خاطر جدی نگرفتن ویروس کووید-۱۹ را هم باید به رزومه ترامپ اضافه کرد. به‌نظر می‌رسد که با انتخاب او در انتخابات پیش رو، تمام این اتفاقات تکرار خواهد شد.

سم آلتمن

همین که در رأس شرکتی باشید که پیشرو در یکی از هیجان‌انگیزترین رقابت‌ها در تاریخ دنیای فناوری است، کافیست تا شما را به‌عنوان یکی از خطرناکترین افراد در اینترنت در کل تاریخ بشناسند. آلتمن به‌عنوان مدیرعامل شرکت. OpenAI که صاحب و و سازنده ربات چت ChatGPT هم هست، شخصیت بسیار مرموز و عجیبی دارد. او تصمیم گرفته در این شرکت هیچ سهامی نداشته باشد و فقط در نقش مدیرعاملی آن باقی بماند.

سم آلتمن - خطرناکترین گروه‌ها و اشخاص اینترنت سال ۲۰۲۳

علیرغم تمام نگرانی‌هایی که در مورد آینده هوش مصنوعی وجود دارد، او یکی از مدافعان سرسخت این تکنولوژی است و همیشه دفاعیات قانع‌کننده‌ای برای ارائه نزد مقامات دولتی و حقوقی ایالات متحده دارد اصلا به‌همین خاطر است که از او در سمت مدیرعاملی شرکت اوپن ای آی استفاده می‌شود.

اما نوامبر گذشته جنگ دراماتیکی در شرکت OpenAI رخ داد که آن روی چهره مرد آرام مدیر این کمپانی را نشان داد. آلتمن در نوامبر ۲۰۲۳ به‌دلیل آنچه که‌ «عدم صداقت در ارتباط با هیئت مدیره» گفته شده است، از این شرکت اخراج شد. این اعضا معتقد بودند که آلتمن دیگر شایسته رهبری OpenAI را ندارد. آن‌ها سپس میرا موراتی را به‌عنوان مدیرعامل موقت شرکت منصوب کردند. اما بار دیگر آلتمن به این شرکت بازگشت و در سمت مدیرعاملی آن به فعالیتش ادامه داد.

گروه Predatory Sparrow (گنجشک درنده)

گنجشک درنده، نام یک گروه هکری منتسب به رژیم صهیونیستی است که سال ۲۰۲۲ به‌خاطر حمله به یک کارخانه فولاد در ایران سر زبان‌ها افتاد. این گروه با انتشار تصاویری نشان داد که در حمله سایبری به این کارخانه، آتش‌سوزی محیبی را به‌وجود آورده است. این گروه بعد از حملاتش به سه شرکت فولادی در ایران، مدعی دزدیدن چندین گیگابایت از اطلاعات آن‌ها شد که شامل اطلاعات محرمانه‌ای از مدیران و اعضای آن‌ها می‌شود.

گروه Predatory Sparrow - گنجشک درنده

خطرناکترین اشخاص و گروه‌های اینترنت در سال ۲۰۲۳

در پی جنگ اسرائیل و حماس و بعد از اینکه رژیم صهیونیستی مدعی شد شورشیان حوثی موشک‌های ساخت ایران را به‌طرف اسرائیل نشانه گرفته‌اند، گروه هکری گنجشک پرنهد یک حمله سایبری گسترده را علیه ایران انجام داد که باعث غیرفعال شدن ۷۰ درصد جایگاه‌های سوخت در کل کشور شد.

نیروهای دفاعی اسرائیل (IDF)

بعد از عملیات آزادی‌بخش حماس که باعث کشته شدن چندین تن از شهروندان اسرائیلی شد، نیروهای دفاعی رژیم صهیونیستی حملات کوبنده‌ای را علیه این گروه تدارک دیدند که باعث کشته شدن بیش از ۲۰ هزار فلسطینی (عمدتا کودکان و زنان) شد. اسرائیلی‌ها خیلی سخت شهر غزه را تحت محاصره قرار دادند که باعث تمام شدن تمام ذخایر آب، غذا و دارویی غزه شد و ۲ میلیون نفر را آواره کرد.

نیروهای دفاعی اسرائیل (IDF)

خطرناکترین اشخاص و گروه‌های اینترنت در سال ۲۰۲۳

نیروهای اسرائیلی گاهی اوقات برق و اینترنت غزه را هم قطع می‌کردند و این شهر را در یک خاموشی گسترده اطلاعاتی فرو می‌بردند. اما برخلاف تمام این اتفاقات، اسرائیلی‌ها بهانه‌های مختلفی را درباره عملیات نظامی خود به خورد رسانه‌ها و مردم می‌دهند.