توقف گردش کره زمین

اگر به یک باره زمین نچرخد چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که اگر زمین نچرخد چه اتفاقی برای بقا و حیات انسان‌ها و سایر موجودات زنده می‌افتد؟ پاسخ این سوال اینجاست!

دنیا را متوقف کن، من می‌خواهم پیاده شوم. این عبارت کلیشه از دهه ۱۹۵۰ میلادی در متن موسیقی‌های کلاسیک و مدرن به کار رفته می‌رود. اما اگر دنیا واقعاً متوقف شود، پیامدهای آن می‌تواند شبیه به یک فیلم ترسناک آخرالزمانی باشد. تصور کنید در یک ساحل آفتابی در امتداد خط استوا قدم می‌زنید، زمین زیر پای شما با سرعت ۱.۰۴۰ مایل در ساعت (۱۶۷۴ کیلومتر در ساعت) به سمت شرق می‌چرخد.

اگر چرخش زمین متوقف شود، چه می‌شود؟

از آنجایی که شما، ماسه و هر چیز دیگری در نزدیکی شما با سرعت یکسان حرکت می‌کنند، گام‌های شما به نظر کند و آرام هستند. اما اگر دنیا زیر پای شما متوقف شود، به اصطلاح شما پیاده خواهید شد یا به عبارت ساده‌تر با سرعت پرتاب خواهید شد. پس بر اساس قانون اول نیوتون، در چنین شرایطی شما با سرعت تقریبی ۱۰۴۰ مایل در ساعت به سمت شرق پرواز خواهید کرد. فرقی نمی‌کند که در کجا فرود بیایید، چه روی زمین باشد چه دریا در هر صورت به دلیل شدت نیروی برخورد، می‌میرید.

توقف گردش کره زمین

جوزف لویی، استاد علوم زمین و محیط‌زیست در دانشگاه کولگیت می‌گوید: «آب نیز این شتاب ناگهانی را احساس خواهد کرد». بنابراین، احتمالا شما قبل از برخورد، حرکت با شدت اقیانوس را خواهید دید. به این ترتیب، حتی درختان و ساختمان‌ها با وجود آنکه ریشه و پی در سیاره ما دارند، در امان نخواهند بود. لویی در ادامه افزود: «مواد سیاره ما تحت فشار بسیار قوی هستند، اما تحت کشش ضعیفی قرار دارند.

لویی در ادامه افزود:« حتی درختان و ساختمان‌ها نیز علیرغم ریشه‌ و پی که در زمین دارند در امان نخواهند بود. مواد زمینی تحت فشار قوی هستند، اما تحت کشش بسیار ضعیفی قرار دارند. به عبارت دیگر، یک ساختمان آجری می‌تواند صدها نفر جمعیت را در خود جای دهد، زیرا کف و تیرچه‌های بکار رفته در آن به دلیل وزن بالای آن فشرده می‌شوند. اما اینرسی که ساختمان را به دلیل توقف ناگهانی زمین سمت شرق هل می‌دهد، قوی‌تر از ملاتی است که آجرها را به هم می‌چسباند، بنابراین احتمال دارد کل ساختمان تخریب شود.»

فرض کنید در چنین شرایطی فردی در قطب جنوب به زمین برخورد کرده، خوشبختانه احتمال اینکه آن فرد فقط دچار کبودی شود و زنده بماند زیاد است، زیرا در نزدیکی قطب‌ها، محور چرخش کوچکتر بوده، بنابراین سرعت چرخش هم کمتر است. اما باید بسیار نزدیک باشید یعنی در محدوده 89.9 درجه عرض جغرافیایی، یا به عبارت بهتر حدود هفت مایل از قطب‌ها فاصله داشته باشید. در چنین فاصله‌ای، احتمالاً با سرعت بسیار کمی فقط روی کره زمین می‌لغزید.

اما افرادی که در دانمارک یا استرالیا زندگی می‌کنند با توقف ناگهانی سیاره ما احتمالاً زنده نمی‌مانند. بیشتر مکان‌هایی که محل سکونت انسان‌هاست از قطب‌ها خیلی فاصله دارند، در نتیجه ساکنان این مناطق با سرعت صد‌ها مایل در ساعت پرتاب خواهند شد.

توقف تدریجی سیاره ما

توقف گردش کره زمین
توقف گردش کره زمین چه بلایی سر ما می‌آورد؟

وحشت نکنید، اما بهتر است بدانید که جریان چرخش کره ما به دلیل یک پدیده به نام شتاب جزر و مدی که توسط جاذبه ماه ایجاد می شود، در حال کاهش است. گرانش یا جاذبه ماه یک کشش بسیار کوچک در چرخش سیاره ما ایجاد می‌کند، بنا به گفته ناسا، هر قرن چرخش زمین به اندازه 2.3 میلی ثانیه کاهش می‌یابد. با این حال، بعید است که ماه بتواند زمین را به طور کامل متوقف کند. به گفته لویی، زمین بسیار بزرگتر از ماه است و به همین دلیل، جرم زیادی دارد.

یکی از راه‌هایی که می‌تواند گردش سیاره ما را به شدت کاهش دهد، استفاده بشر از زمین به عنوان یک منبع انرژی عظیم است. به عنوان مثال، می‌توانیم به طور نظری از چرخش زمین به عنوان یک سیستم فلایویل استفاده کنیم، تا انرژی حرکتی آن را برای نیازهای انرژی خود ذخیره کنیم.

لویی در ادامه افزود: «اگر از جریان چرخش برای تامین نیازهای انرژی انسانی استفاده کنید، حدود 1 میلیون سال طول می‌کشد تا زمین به کامل متوقف شود. احتمالاً قبل از آن هیچ جسمی در فضا نتواند چرخش زمین را متوقف کند. جرم زیادی که زمین دارد باعث می‌شود جریان زمین فقط در صورتی که یک فاجعه کامل رخ دهد، کند نشود. بنابراین، دنیا به زودی متوقف نخواهد شد و این احتمالاً خبر امیداور کننده‌ای برای بشر است.