کارت SD قدیمی

3 کاربرد غیرمنتظره برای کارت های SD قدیمی

درست است که کارت های SD قدیمی مثل قبل پراستفاده نبوده و توسط بسیاری کمپانی‌ها کنار گذاشته شده‌اند. با این وجود هنوز هم کاربری‌های جذابی برای آن‌ها وجود دارد که می‌تواند بسیار مفید باشد!

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که در کشو یا قفسه خود تعدادی کارت حافظه SD قدیمی پیدا کرده و ندانید با آن‌ها چه‌کار کنید! به‌طور خاص اگر گیمر، عکاس یا ویراستار باشید، احتمالا تعدادی از این کارت‌های حافظه را در گوشه‌ای از وسایل خود نگه داشته‌اید!

کارت های SD سال‌های سال به‌عنوان ابزارهایی جمع و جور، ارزان و مطمئن برای ذخیره اطلاعات شناخته می‌شدند و به گزینه‌هایی ایده‌آل برای ارتقای حافظه داخلی دستگاه‌های مختلف از گوشی‌های اندرویدی گرفته تا کنسول‌های بازی و دوربین‌های دیجیتال تبدیل شده بودند. با این وجود بسیاری دارندگان این دستگاه‌ها که پیش‌تر به‌طور گسترده از حافظه‌های SD استفاده می‌کردند سرانجام مجاب شدند که با هزینه‌ای بیشتر، انواع مطمئن‌تر و حجیم‌تر حافظه خارجی را خریداری کنند.

در حال حاضر بسیاری کنسول‌های خانگی نیز از این دسته کارت های حافظه گذر کرده‌اند. با این وجود گیمرهای برخی کنسول‌های دیگر مانند نینتندو سوییچ هنوز کم و بیش از این حافظه‌ها برای دانلود بازی‌های از فروشگاه‌های آنلاین و دیگر کاربری‌ها استفاده می‌کنند. البته این دسته کاربران نیز رفته رفته در حال گرایش به حافظه‌های جایگزین مانند فضای ابری هستند و به همین دلیل روز به روز از تعداد استفاده‌کنندگان از حافظه‌های SD کاسته می‌شود! این روند کاهشی مصرف‌کنندگان از حافظه‌های SD تا حدی شدید بوده که آن‌ها را به یکی از غیرضروری‌ترین ابزارهای دنیای مدرن تبدیل نموده است.

در گجت نیوز بخوانید:

چگونه کارت حافظه میکرو اس دی را به عنوان حافظه اصلی و پیش فرض گوشی تعیین کنیم

خوشبختانه این مساله به معنای آن نیست که باید کارت های SD قدیمی خود را به قفسه یا کمد لوازم بدردنخور تبعید کنید! در کنار قابلیت‌های همیشگی ذخیره اطلاعات، چندین کاربرد جذاب و غیرمنتظره دیگر هم برای این حافظه‌ها وجود دارد که می‌تواند هنوز هم آن‌ها را به ابزارهایی بدردبخور برای علاقمندان به کامپیوتر تبدیل کند. امروز قصد داریم در گجت نیوز به معرفی سه مورد از این کاربری‌های جذاب بپردازیم. بنابراین پیش از آن که کارت حافظه SD خود را روی ویندوز یا مک فرمت کنید، در ادامه این متن با ما همراه باشید.

فرمت‌های رمزگذاری شده

کارت SD قدیمی

با وجود این که تقریبا تمامی سیستم عامل‌های مهم بازار ادعا می‌کنند امنیتشان آن قدر بالاست که اجازه جلوگیری از دسترسی‌های بدون اجازه را به افراد غیرمجاز نمی‌دهاد، اما ضرر ندارد که خودمان هم اندکی در خصوص داده‌هایمان، خصوصا داده‌های حیاتی، نکات امنیتی تکمیلی را رعایت کنیم. در این خصوص بد نیست بدانید که کارت های SD قدیمی هم مانند فلش‌ها قابلیت ذخیره، انتقال و به اشتراک گذاری داده‌های با فرمت‌های رمزگذاری شده (EFS) را دارند.

مایکروسافت EFS را به‌عنوان یک سطح امنیتی بالاتر برای فایل ها و پوشه‌ها توصیف می‌کند. در میان روش‌های مختلفی که می‌توانید از طریق آن‌ها کارت‌های حافظه اس دی خود را ایمن‌تر کنید، ابتدایی‌ترین روش، افزودن رمز یا پین کد به درایو مربوطه است. همچنین در گام بعدی می‌توانید با مخفی کردن متون در تصاویر و کارهای این‌چنینی امنیت اطلاعات خود را بالاتر ببرید.

علاوه بر این باید به این مساله هم توجه کرد که حافظه‌های SD بر خلاف فلش‌ها معمولا بسیار باریک هستند و قابلیت مخفی شدن در نقاط مخفی بیشتری مثل بین صفحات یک کتاب، داخل جیب‌های کیف یا دیگر نقاط را دارند! بنابراین در صورتی که قصد نگهداری اسناد کلیدی و رمزگذاری شده خود را دارید، کارت حافظه‌های SD گزینه‌هایی نامتعارف، اما بی‌نقص به شمار می‌روند!

البته از یاد نبرید که با فراموش کردن اطلاعات ورود خود مانند رمز عبور، امکان دسترسی شما به داده‌های روی کارت از بین خواهد رفت. البته روش‌هایی وجود دارد که می‌توان از طریق آن‌ها تا حدی داده‌های روی حافظه را بازیابی کرد؛ اما هیچ تضمینی نیست که با این روش‌ها در نهایت بتوانید به اطلاعات خود دسترسی پیدا کنید! بنابراین رمز این حافظه‌ها را حتما همیشه در محل‌هایی امن نگهداری کنید.

حافظه قابل بوت

اس دی کارت

شما می‌توانید حافظه‌های SD را نیز دقیقا مثل هارد دیسک‌های خارجی به دستگاه‌های بوت تبدیل کنید. در این خصوص، کارت‌های SD در مقایسه با هارد دیسک‌ها مزیت‌هایی مثل قابلیت کار کردن در محدوده‌های دمایی مختلف را هم دارند که آن‌ها را به گزینه‌هایی مناسب‌تر برای استفاده به‌عنوان یک دیسک بوت تبدیل می‌کند.

برای مثال، برخی حافظه‌های SD قادرند در محدوده دمایی 40- درجه تا 85 درجه سانتیگراد به‌خوبی کار کنند.‌ از سوی دیگر، EaseUS هم اعلام کرده که دمای عملیاتی اکثریت حافظه‌های سخت خارجی بین 5 تا 35 درجه سانتیگراد است که بسیار محدودتر از دمای کاری حافظه‌های SD به شمار می‌رود. بر این اساس اگر در محیطی با آب و هوای بیش از حد سرد یا گرم زندگی می‌کنید، کارت‌های حافظه SD گزینه‌هایی مناسب‌تر برای استفاده به‌عنوان دیسک‌های بوت هستند.

لنوو، دیسک بوت را به‌عنوان حافظه‌ای تعریف می‌کند که یک کامپیوتر یا دستگاه الکترونیکی حین فرآیند راه‌اندازی، سیستم عامل خود را از آن‌جا بارگیری (لود) می‌کند. به طور خاص اگر کاربر ویندوز یا لینوکس باشید می‌توانید خیلی راحت کل داده‌های اصلی سیستم عامل خود را روی کارت SD کپی کنید و آن را در هر شرایطی همراه خود داشته باشید. به این ترتیب همیشه می‌توانید با پیمودن چند گام ساده، سیستم عامل کنونی خود با تنظیمات و نرم افزارهای نصب شده را روی هر سیستم دیگری در اختیار داشته باشید!

سیستم‌های تعبیه شده (Embedded Systems)

کارت SD قدیمی

در سال‌های اخیر، کارت های SD قدیمی توسط بسیاری برندهای مهم تولیدکننده لپ تاپ کنار گذاشته شده‌اند. مثلا اپل آن‌ها را با هدف دستیابی به طراحی روان‌تر و بهتر از مک بوک‌هایش حذف کرده است. البته همیشه می‌توانید با خرید یک دانگل کارت حافظه، بار دیگر از آن‌ها در لپ تاپ ها و دستگاه‌های مدرن استفاده کنید؛ اما تجربه کار چندان چنگی به دلی نخواهد زد. در عوض، یکی از راه‌های دیگر استفاده از این حافظه‌ها، راه‌اندازی سیستم‌های تعبیه شده از طریق آن‌هاست.

بر خلاف سیستم های عامل، سیستم‌های تعبیه شده به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که تنها قادر به اجرای یک عملکرد واحد باشند! به واسطه همین کاربری که معمولا جنبه کلیدی و بسیار حرفه‌ای‌تری هم پیدا می‌کند، سیستم‌های تعبیه شده معمولا باید در فضایی ایمن و کم‌حجم قرار گرفته و با دیگر سیستم‌ها به‌سادگی ادغام شود. این مشخصات مورد نیاز، حافظه‌های SD را به مناسب‌ترین بستر برای نصب سیستم‌های تعبیه شده تبدیل می‌کند.

برخی سیستم‌های تعبیه شده که ممکن است در زندگی روزمره با آن‌ها زیاد سر و کار داشته باشید، عبارتند از ماشین لباسشویی، سیستم‌های حمل و نقل، پمپ بنزین‌ها و دستگاه‌های پوشیدنی.

البته مواردی که گفته شد، بخشی از قابلیت‌های جدیدتر حافظه های SD قدیمی هستند که شاید کمتر به گوش شما خورده باشند. با این وجود با استفاده از این دسته حافظه‌ها می‌توانید مجموعه گسترده‌ای از پروژه‌های مختلف رزبری پای مثل ساخت بازی یا سرگرمی برای کودکان یا دیگر موارد را برنامه ریزی کنید. علاوه بر این، کارت‌های حافظه SD همچنین می‌توانند برای نمایش تصاویر یا ویدیوها روی نمایشگر یا تلویزیون منزل شما به کار روند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*