واردات خودروهای برقی

مصوبه واردات خودروهای برقی بدون محدودیت قیمت ابلاغ شد؛ منتظر تسلا نباشید

با اعلام رئیس سازمان توسعه تجارت، سقف قیمتی واردات خودروهای برقی به کشور برداشته شد و به‌زودی شاهد خودروهای الکتریکی با کیفیت تر خواهیم بود.

با رشد و پیشرفت تکنولوژی و فراگیر شدن استفاده از خودروهای برقی یا تمام الکتریکی در سطح جهان و با توجه به مشکلات آلودگی هوا در سطح کلانشهرهای سراسر ایران، استفاده از این دسته خودروها در کشور ما نیز یک امر مهم و ضروری محسوب می‌شود. حال با پیگیری‌های وزارت صنعت معدن و تجارت و با اقدام سازمان توسعه تجارت ایران، واردات خودروهای برقی بدون سقف و محدودیت قیمتی توسط بازرگانان و شرکت‌های مربوط آزاد شده است.

واردات خودروهای برقی بدون محدودیت قیمت

واردات خودروهای برقی

طبق اعلام مهدی ضیغمی (رئیس سازمان توسعه تجارت) این مصوبه با پیگیری‌های وزیر صمت عملی شده و قرار است واردات خودروهای برقی بدون محدودیت قیمتی و البته با سود بازرگانی ۱ الی ۲۶ درصد به‌زودی عملی شود.

در ادامه، جدول میزان تعرفه بازرگانی واردات خودرو برقی بر اساس قیمت جهانی ذکر شده است.

قیمت خودروی برقیسود بازرگانی (درصد)
تا ۲۰ هزار یورو۱ درصد
از ۲۰ الی ۳۰ هزار یورو۱۱ درصد
بالاتر از ۳۰ هزار یورو۲۶ درصد

طبق صحبت‌های رئیس سازمان توسعه تجارت، این واردات یک استثنای بزرگ دارد و آن هم عدم اجازه و محدودیت واردات خودروهای تمام الکتریکی آمریکایی است و به هیچ عنوان خودروهای برقی تولیدی این کشور اجازه ورود به ایران ندارند.

واردات خودرهای برقی

با این تفاسیر باید قید ورود خودروهای مشهورترین کمپانی خودروسازی الکتریکی جهان یعنی تسلا (Tesla) را بزنیم و همچنان مانند گذشته امید مشاهده و سوار شدن این خودرو در خیابان‌های ایران را در قلب خود خاموش کنیم. اما اگر از مزایای بی‌شمار این مصوبه حرف بزنیم، شاید مهم‌ترین ویژگی آن ایجاد بازار رقابتی‌تر و البته حضور نمونه‌های بی‌شماری از خودروهای به‌روز و تنوع زیاد این نوع خودروها خواهد بود و این محصولات با قیمت عادلانه‌تری در اختیار مشتریان قرار خواهد گرفت.