ترسناک ترین طوفان های تاریخ

10 تا از ترسناک ترین طوفان های تاریخ که انسان‌ها را به کام مرگ فرستاد

طوفان‌ها می‌توانند در عرض چند دقیقه خسارات زیادی را به انسان‌ها و شهرها وارد کنند. در اینجا با ترسناک ترین طوفان های تاریخ آشنا شوید.

تقریبا هر طوفان یا کولاکی توسط رسانه‌ها به عنوان «طوفان قرن» نامگذاری می‌شوند، حتی اگر شدت آن‌ها استاندارد را رد نکرده باشد. حالا برخی از رویدادهای هواشناسی به بررسی ترسناک ترین طوفان های تاریخ که انسان‌ها را به کام مرگ می‌فرستند، پرداخته‌اند.

ترسناک ترین طوفان های تاریخ

شدیدترین طوفان‌های تاریخ آن‌هایی هستند که بیشترین آمار کشته‌شدگان، خرابی‌ها و خسارات را در پی داشته‌اند. در ادامه با ۱۰ طوفان شدید تاریخ آشنا شوید.

۱- طوفان ترسناک Perfect Storm

ترسناک ترین طوفان های تاریخ

طوفان Perfect Storm که با عنوا‌ن «طوفان بی‌نام» و «طوفان هالووین» نیز شناخته می‌شود، در ۲۸ اکتبر سال ۱۹۹۱  از سواحل شمال شرقی کانادا یا کانادای آتلانتیک شکل گرفت. این طوفان قدرتمند طوفان گریس را هم جذب خودش کرد و به یک گردباد مهیب تبدیل شد. این طوفان با موج‌های بلند و سیلاب ساحلی، ساحل شرقی آمریکا را ویران کرد و پس از آن به سمت جنوب غربی برگشت و شدتش کم شد.

این جریان به یک گردباد نیمه استوایی و بعد از آن به یک طوفان گرمسیری تبدیل شد و دور ایالات میانه اقیانوس اطلس حلقه زد و در ۱ نوامبر به یک طوفان ترسناک تبدیل شد. با آنکه این جریان به یک طوفان با بادهای پایدار بالای 75 مایل در ساعت تبدیل شد، اما به دلیل از دست دادن شناسه با طوفان فرا‌گرمسیری پیشین خود، بدون نام ماند.

در نهایت Perfect Storm بیش از 200 میلیون دلار خسارت وارد کرد. در مجموع ۱۳ نفر بر اثر این طوفان جان باختند. طبق‌ آنچه که در کتاب و فیلم “The Perfect Storm” نشان می‌دهد، ۶ نفر از خدمه کشتی آندریا گیل هم جزو آن‌ها بودند. در اثر این طوفان در ساحل از نوا اسکوشیا تا فلوریدا و جنوب شرقی پورتوریکو موج‌هایی به ارتفاع 30 فوت ایجاد شد. در ماساچوست، بیش از 100 خانه نابود یا شدیداً آسیب دیده بودند و خسارت آن از خسارتی که طوفان Bob وارد کرده بود، بیشتر بود.

۲- پیچند سه ایالتی

ترسناک ترین طوفان های تاریخ

یکی از ترسناک ترین طوفان های دیگر تاریخ The Tri-State Tornado Outbreak بود. ایالات متحده در ۱۸ مارس سال ۱۹۲۵ مهیب‌ترین طوفان تاریخ خود را تجربه کرد. این طوفان شدید با دوازده گردباد همراه بود که در عرض چند ساعت کل ایالت‌های غرب و جنوب آمریکا را در برگرفت. این اتفاق وحشتناک دست کم ۷۵۱ کشته داشت و حدود ۲۳۰۰ نفر را هم زخمی کرد. مرکز اصلی این طوفان شدید، ایالت‌های میزوری، ایلینوی و ایندیانا بود. پس از این حادثه، گردبادهای دیگری در همان روز در آلاباما و کانزاس نیز رخ دادند.

The Tri-State Tornado Outbreak یا همان پیچند سه ایالتی، مرگبارترین طوفان در تاریخ آمریکا و دومین گردباد کشنده در سطح جهان است. این گردباد با طول ۲۱۹ مایل، جنوب شرقی میزوری، جنوب ایلینوی و جنوب غربی ایندیانا را در برگرفت و رکورد طولانی‌ترین طوفان تاریخ را از آن خود کرد. تحلیل‌های هواشناسی نشان می‌دهند که طول مسیر این طوفان به دلیل وجود چندین گردباد درون آن است، اما کارشناسان معتقدند که این پیچند سه ایالتی یک طوفان ویرانگر تنها بوده و گردبادی در آن وجود نداشته است.

۳- طوفان اودیشا در سال ۱۹۹۹

ترسناک ترین طوفان های تاریخ

تندباد اودیشا – Odisha cyclone در سال ۱۹۹۹، ترسناک ترین طوفان استوایی ثبت شده در اقیانوس هند شمالی و یکی از ویران‌کننده‌ترین‌ اتفاقات آن منطقه بود. طوفان اودیشا در ۲۵ اکتبر سال ۱۹۹۹ در یک فرورفتگی استوایی در دریای آندامان سازماندهی شد، اگرچه منشأ آن را می‌توان به منطقه‌ای از همرفت در دریای سولو ۴ روز قبل ردیابی کرد. سرانجام در تاریخ ۲۸ اکتبر به طوفان عظیمی به پا شد و روز بعد به گردبادی با شدت ۲۶۰ کیلومتر در ساعت به اوج خود رسید. سپس این تندباد به ساحل رسید و خسارات بسیاری را به بار آورد.

با وجود اینکه منشا اصلی آن در هند بود، اما گریبان دیگر مناطق را هم گرفت و منجر به کشته شدن ۱۰ نفر در میانمار و ۲ نفر در بنگلادش شد. اودیشا که در عرض دو هفته با یک طوفان شدید روبرو شده بود، بیشترین خسارت را از این طوفان را دید و با موج‌های بلند، بادهای قوی و باران سنگین مواجه شد. این موج، همراه با باران‌های شدید، منجر به سیلاب‌های گسترده شد و حدود ۱.۶ میلیون خانه را تخریب کرد. بخش کشاورزی هم خسارت‌های گسترده‌ای دید و محصولاتی مانند نیشکر، برنج و دیگر محصولات برداشت زمستانی همگی تحت تاثیر این حادثه قرار گرفتند. تعداد جان باختگان در ابتدا ۳۰،۰۰۰ نفر تخمین زده شده بود، اما بعدها توسط دولت هند به صورت رسمی ۹،۸۸۷ نفر گزارش شد که بیش از ۸،۰۰۰ نفر از آن‌ها فقط در جاگاتسینگ‌پور جان باختند.

۴- طوفان Tip

ترسناک ترین طوفان های تاریخ

طوفان تیپ که در فیلیپین با نام Typhoon Warling شناخته می‌شود، بزرگترین و شدیدترین طوفان استوایی بود که تاکنون ثبت شده است. این طوفان در اوایل اکتبر ۱۹۷۹ به سرعت گسترش یافت و با بادهای پایداری با سرعت ۳۰۵ کیلومتر در ساعت به اوج خود رسید. این گردباد در تاریخ ۱۲ اکتبر فشار بسیار پایینی را در سطح دریا در سراسر جهان ثبت کرد. طوفان Tip بزرگترین تندباد استوایی ثبت شده با قطر باد ۲۲۲۰ کیلومتر را داشت. با ضعیف شدن تدریجی، این گردباد مسیر خود را به سمت غرب-شمال غربی و سپس شمال شرقی تغییر داد و با نزدیک شدن به پایین تحت تاثیر قرار گرفت. این طوفان در تاریخ ۱۹ اکتبر در جنوب ژاپن به ساحل رسید و بعداً به یک گردباد فرا‌گرمسیری تبدیل شد و در نزدیکی جزایر آلیوتی خاموش شد.

نیروی هوایی آمریکا ۶۰ ماموریت بررسی هواشناسی را در تیپ انجام داد. خوشبختانه Tip بدترین طوفان تاریخ نبود، اما این چیزی از میزان ترسناک بودن آن کم نمی‌کند.

۵- طوفان بهولا (Bhola)

ترسناک ترین طوفان های تاریخ

گردباد بهولا که به عنوان بزرگ‌ترین طوفان سال ۱۹۷۰ شناخته می‌شود، یکی از ترسناک ترین  طوفان های استوایی در تاریخ است که در ۱۲ نوامبر ۱۹۷۰، در پاکستان شرقی (بنگلادش امروزی) و بنگال غربی هند رخ داد. تا به امروز، این گردباد استوایی و موج سونامی ناشی از آن، بیشترین تلفات بشری را در بین طوفان‌های استوایی در پی داشته است. این تندباد یکی از بدترین فاجعه‌های بشردوستانه جهان است که دست کم جان ۳۰۰٬۰۰۰ نفر را گرفت. اما برآوردها نشان می‌دهند که احتمالا تلفات ناشی از این فاجعه به نیم میلیون نفر می‌رسد.

این سیکلون در ۸ نوامبر از بخش مرکزی خلیج بنگال شکل گرفت و با حرکت به سمت شمال گسترش یافت. این گردباد با رسیدن به سرعت ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت در ۱۱ نوامبر به اوج شدت خود رسید در نهایت در بعد از ظهر روز بعد، به سواحل شرقی پاکستان رسید. موج سونامی ناشی از  آن، سواحل نزدیک جزایر را به طور کامل نابود کرد و روستاها و محصولات کشاورزی را از بین برد.

شهرستان تعظیم‌الدین بیشترین خسارت را دید، به طوری که بیش از ۴۵٪ جمعیت آن یعنی حدود ۱۶۷ هزار نفر به دلیل شدت این طوفان جان باختند. دولت پاکستان، به رهبری ژنرال یحیی خان، به دلیل تعلل در کمک رسانی به سیل زدگان، مورد انتقاد قرار گرفت. پس از وقوع این طوفان، ناامنی‌های سیاسی ایجاد شد و جرقه جنگ آزادی بنگلادش زده شد.

۶- طوفان بزرگ 1780

ترسناک ترین طوفان های تاریخ

طوفان بزرگ سال 1780 رکورد تلخی را برجای گذاشت. این طوفان ترسناک هنوز هم شدیدترین تندباد اقیانوس آتلانتیک و شدیدترین گردباد گرمسیری در نیمکره غربی است. این اتفاقات قابل پیش بینی نبود، زیرا هیچ تکنولوژی هشدار پیشرفته‌ای در قرن هجدهم وجود نداشت. به همین دلیل هنگام وقوع چنین حوادثی خسارت زیادی وارد می‌شد.

این طوفان که از ۱۰ اکتبر آغاز و تا ۱۶ اکتبر ادامه داشت، سراسر جزایر کوچک آنتیل را ویران کرد و جان ۲۲ هزار نفر را گرفت. متاسفانه، جزئیاتی در رابطه با مسیر و قدرت این طوفان در دست نیست، زیرا پایگاه داده رسمی طوفان‌های اقیانوس اطلس تنها به سال ۱۸۵۱ برمی‌گردد.

این حادثه در باربادوس آغاز شد. سپس به سمت مارتینیک، سنت لوسیا و سنت اوستاتیوس حرکت کرد و باعث مرگ هزاران نفر در این جزایر شد. در گیر و دار انقلاب آمریکا، این طوفان صدمات سنگینی به نیروی بریتانیایی که برای کنترل منطقه تلاش می‌کرد، وارد کرد و تسلط بریتانیا بر اقیانوس اطلس را به شدت ضعیف کرد. سپس این تندباد از نزدیک پورتوریکو و بالای بخش شرقی هیسپانیولا عبور کرد و باعث آسیب‌های قابل توجهی در امتداد خطوط سواحل شد. در نهایت، به سمت شمال شرقی برگشت و در تاریخ ۲۰ اکتبر در جنوب شرقی کانادای آتلانتیک به پایان رسید.

۷- طوفان The Super Outbreak

ترسناک ترین طوفان های تاریخ

طوفان Super Outbreak سال ۱۹۷۴، بزرگترین طوفانی بود که طی ۲۴ ساعت تندبادهای گرد و خاک به پا کرد و از طوفان شدید سال ۲۰۱۱ پیشی دارد. این حادثه تاریخی، شدید‌ترین و ترسناک‌ ترین طوفان تاریخ بود و حدود ۳۰ تندباد F4/F5 را در پی داشت. این رویداد از ۳ تا ۴ آوریل ۱۹۷۴ ادامه داشت و در ۱۳ ایالت آمریکا و استان انتاریو کانادا، ۱۴۸ تندبادهای گرد و خاک را به همراه داشت.

این حادثه بی‌سابقه حدود ۸۴۳ میلیون دلار به آمریکا خسارت وارد کرد (معادل حدود ۵.۲۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳)، که بیش از ۶۰۰ میلیون دلار (معادل حدود ۳.۷۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳) از آن در ایالات متحده رخ داد. این ویرانی منطقه گسترده‌ای به مساحت حدود ۹۰۰ مایل مربع در طول مسیری به طول ۲۶۰۰ مایل را پوشش داد. طوفان Super outbreak ۱۹۷۴، اولین گردباد ثبت شده در تاریخ بود که طی ۲۴ ساعت بیش از ۱۰۰ طوفان تولید کرد.

۸- طوفان روز کارگر

ترسناک ترین طوفان های تاریخ

طوفان بزرگ Labor Day در سال ۱۹۳۵ رکوردهای بسیاری را شکست. این فاجعه یکی از شدیدترین طوفان‌های اقیانوس اطلس است که به سمت مرکز فلوریدا آمریکا وزید. این گردباد سهمگین‌ترین طوفان قرن ۲۰ آمریکا انتخاب شد. سرعت باد در این تندباد مهیب حدود ۳۲۱ کیلومتر بر ساعت بود.

این گردباد در سپتامبر ۱۹۳۵ شدت گرفت. در نتیجه سیل عظیم ناشی از این طوفان، کانال‌های جدیدی را حفر کرد و باعث موجی با ارتفاع تقریباً ۵.۵ تا ۶.۱ متر در جزایر فلوریدای کیز شد. این موج شهرهای کوچک را در طول مسیر خود تخریب کرد. با توجه به جمعیت کم شهرهای آمریکا در آن زمان، این گردباد حدود ۴۰۰ نفر را کشت. چون این طوفان در روز کارگر به فلوریدا رسید، آن را طوفان روز کارگر نامیدند.

۹- طوفان بزرگ گالستون‌‌

ترسناک ترین طوفان های تاریخ

طوفان گالوستون ۱۹۰۰، که هنوز هم به عنوان بدترین فاجعه طبیعی در تاریخ ایالات متحده شناخته می‌شود، تگزاس را تخریب کرد و باعث ویرانی گسترده شد و بین ۶ هزار تا ۱۲ هزار نفر تلفات داد. این طوفان باعث غرق شدن شهر جزیره‌‌ای شد و حدود ۷ هزار ساختمان را نابود کرد و حدود ۱۰ هزار نفر را بی‌خانمان کرد.

خسارت‌های ناشی از این گردباد بیش از ۳۵.۴ میلیون دلار بود. این مقدار حتی امروز هم بسیار زیاد است. پس از این فاجعه، سرمایه‌گذاران روی هیوستون متمرکز شدند و دیگر به گالوستون توجه‌ای نکردند. بنابراین، این موضوع منجر به این شد که هیوستون یکی از بزرگترین شهرهای ایالات متحده و بزرگترین شهر در ایالت تگزاس باشد.

۱۰- طوفان Daulatpur-Saturia

ترسناک ترین طوفان های تاریخ

در  ۲۶ آوریل سال ۱۹۸۹ گردبادی منطقه مانیکانژ بنگلادش، یکی از پرجمعیت ترین کشورهای جهان با بالاترین میزان تراکم جمعیت، را زیر‌ورو کرد. این گردباد از از منطقه دوالاتپور به منطقه خشکسالی‌زده ساتوریا رفته و منطقه‌ای به طول ۱۶ و به عرض ۱.۶ کیلومتر را درنوردید. این گردباد هر ساختمانی که در شعاع ۶ متر مربعی قرار داشت را نابود کرد. گردباد بیش از ۲۰ روستا را نابود کرده و ساکنان شهر و خانه‌ها را بلعید. تعداد قربانیان این حادثه طبیعی هزار و ۳۰۰ نفر اعلام شد که در آن زمان رکوردی جدید به شمار می‌رفت. با این آمار و ارقام به دست آمده از این فاجعه، این گردباد شدیدترین و ترسناک ترین طوفان تاریخ به شما می‌رود و در بین گردبادهای طول تاریخ رکورد دارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*