کشنده ترین سویه کرونا

شاهکار چینی‌ها در آزمایشگاه: ساخت کشنده ترین سویه کرونا!

محققین چینی از تولید کشنده ترین سویه ویروس کرونا در آزمایشگاه‌های خود خبر داده‌اند! این سویه جهش‌یافته COVID-19 در موش‌ها نرخ مرگ و میر صد درصدی داشته است!

محققان چینی در آزمایش‌هایی نظیر آنچه پیشتر در ووهان انجام شده بود، سویه‌ای جهش‌یافته از COVID-19 را امتحان کردند که به‌طور صد درصدی موش‌های تحت آزمایش را از بین برد! این ویروس کشنده که با نام GX_P2V شناخته می‌شود به‌طور مستقیم به مغز موش‌های مورد آزمایش حمله می‌کرد. این موش‌ها با دستکاری‌های متعدد ژنتیکی، ساختاری شبیه به انسان را ارائه می‌کردند.

پاندمی کووید 19

محققین فعال روی این پروژه، هدف خود از این آزمایش را شناسایی ریسک‌های انتقال ویروس کرونا به بدن انسان و درک بهتر مکانیزم‌های پاتوژنی ویروس‌های مرتبط با SARS-CoV-2 عنوان کردند. کشنده ترین سویه کرونا در واقع نمونه‌ای جهش‌یافته از ویروس GX/2017 به شمار می‌رود که هم‌خانواده ویروس کرونا بوده و در سال 2017، سه سال پیش از آغاز پاندمی در مالزی کشف شد. ظاهرا نمونه اولیه این ویروس در «پنگولین» یا «مورچه‌خوار پولک‌دار»، پستانداری که در نواحی گرم کره زمین زندگی می‌کند، یافت شده است. همچنین تمامی موش‌هایی که به این ویروس جدید مبتلا شده بودند ظرف تنها هشت روز از بین رفتند. این سرعت پیشروی، دانشمندان را نیز متحیر کرده است!

در گجت نیوز بخوانید:

کرونا می‌تواند شما را فلج کند و حتی اولین قربانی خودش را هم گرفته است

کشنده ترین سویه کرونا؛ هدیه جدیدی چینی‌ها به دنیا!

بر اساس گزارش‌های رسیده، ویروس GX_P2V ریه، استخوان، نای و مغز موش‌های مرده را آلوده کرده است. خطرناک‌ترین نوع آلودگی مربوط به مغز گزارش شده که باعث از بین رفتن آنی جانور شده است. در روزهای منتهی به مرگ موش‌های مبتلا به این ویروس، موش‌ها به‌شدت وزن کم کرده، ظاهری خمیده پیدا کرده و به‌سختی حرکت می‌کردند. علاوه بر این، چشم‌های موش پیش از مرگ به‌طور کامل به رنگ سفید تغییر رنگ داده بود!

کشنده ترین سویه کرونا

محققین گزارش می‌دهند که آزمایش‌های اخیر علیرغم این که بسیار ترسناک به شمار می‌روند، نخستین دسته آزمایشاتی هستند که نرخ مرگ و میر 100 درصدی برای یکی از ویروس‌های خانواده کرونا را نشان می‌دهند و از این حیث، فرسنگ‌ها جلوتر از نمونه‌های قبلی قرار می‌گیرند. البته نکته ناامیدکننده در خصوص نتایج این آزمایش آن است که تخقیقات انجام شده قادر به نمایش نحوه تاثیرگذاری این ویروس بر بدن انسان نیست! همین مساله باعث شده که بسیاری دانشمندان دیگر در دنیا اهمیت این آزمایشات را به‌طور کلی زیر سوال ببرند.‌ یکی از این افراد، فرانسوا بالو، یک اپیدمولوژیست از یونیورسیتی کالج لندن است این آزمایشات را افتضاح و بی‌نتیجه توصیف کرده است.

او در این خصوص در شبکه اجتماعی X نوشت:

من هیچ‌گونه اهمیتی در آلوده کردن موش‌های آزمایشگاهی دستکاری‌شده با این ویروس تصادفی نمی‌بینم و برعکس، تنها متوجه ایرادات متعدد و خطرات بیشمار این آزمایش شده‌ام! مقاله منتشر شده از نتایج این تحقیق به هیچ وجه در خصوص سطوح ایمنی و شرایط امن محیط انجام این آزمایش‌ها سخنی نگفته است. نبود این اطلاعات باعث ایجاد نگرانی‌هایی در خصوص رخ دادن بی‌احتیاطی‌هایی نظیر آنچه بین سال‌های 2016 تا 2019 در ووهان اتفاق افتاد می‌شود.

کووید 19

در همین زمینه همچنین دانشمندانی از موسسات تحقیقاتی دیگر دنیا نیز نارضایتی خود از این دسته آزمایشات روی کشنده ترین سویه کرونا را ابراز کرده و درخواست توقف فوری آن‌ها را داشته‌اند. البته تحقیقات جدید سال 2024 هیچ‌گونه ارتباطی با انستیتو ویروس‌شناسی ووهان در چین که به عقیده بسیاری افراد خاستگاه پاندمی کرونا در دنیا بود ندارد. البته این مساله نیز هنوز در سطح جهانی ثابت نشده و حتی آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا نیز هرگونه ارتباط بین پاندمی کرونا و آزمایشگاه ویروس‌شناسی ووهان را رد کرده‌اند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*