دوام باتری لپ تاپ

باتری های لپ تاپ واقعا چقدر دوام می آورند؟

چه عواملی بر دوام باتری لپ تاپ ها موثر هستند و چگونه می‌توان سلامت باتری لپ تاپ‌ها را افزایش داد؟ در اینجا به بررسی این عوامل و ترفندهای جلوگیری از استهلاک باتری لپ تاپ می‌پردازیم.

لپ تاپ هایی مانند مک بوک پرو M3 در بازار هستند که قادرند شارژدهی در حدود 22 ساعت ارائه کنند! علاوه بر این، برخی لپ تاپ های دیگر مثل Panasonic Toughbook 40 هم شارژدهی خیره‌کننده 27 ساعته ارائه می‌کنند. از سوی دیگر محصولات دیگری هم هستند که حتی نمی‌توان بدون وصل کردن به شارژ برای چند دقیقه روشن نگهشان داشت! اما چه چیزی این تفاوت‌ها را میان لپ تاپ های مختلف رقم می‌زند؟

به‌طور کلی دو فاکتور اصلی می‌توانند عملکرد باتری یک لپ تاپ را تحت تاثیر قرار دهند: عمر باتری و سلامت آن.

«عمر باتری» تعداد ساعاتی است می‌توانید پس از هر بار شارژ کامل از باتری یک لپ تاپ انتظار شارژدهی داشته باشید. زمانی که لپ تاپ خود را شارژ کرده و درون کوله پشتی خود قرار می‌دهید، بسته به میزان فشاری که به آن وارد کرده‌اید، در پایان روز میزانی از شارژ آن کم شده و بخشی از شارژ باقی خواهد ماند. طبیعتا اگر لپ تاپ خود را تحت بارگذاری شدید قرار داده و اپلیکیشن‌های سنگین و بازی‌های پرگرافیک را روی آن اجرا کنید، احتمالا باید انتظار شارژدهی بسیار کمتری در مقایسه با عمر باتری اسمی را داشته باشید. این میزان افت می‌تواند به حدود نصف عمر باتری هم برسد.

شارژدهی باتری

از سوی دیگر باتری‌ها نیز مثل بسیاری دستگاه‌ها و اجزای کامپیوتر در گذر زمان دچار استهلاک شده و توانایی نگهداری شارژ خود را از دست می‌دهند. حتما برای شما هم پیش آمده که مشاهده کنید لپ تاپ های قدیمی‌ترتان توانایی نگهداری شارژ خود را از دست داده و زودتر از قبل شارژ خالی می‌کنند! به این توانایی نگهداری شارژ توسط باتری «سلامت باتری» گفته می‌شود. سلامت باتری یک لپ تاپ تاثیری مستقیم روی توانایی نگهداری شارژ آن دارد و استهلاک باتری بخشی غیرقابل انکاری از آن به شمار می رود. هر چه باتری بیشتر مستهلک شود، تعداد ساعات شارژی که می‌توانید با هر بار شارژ کردن از آن انتظار داشته باشید کاهش می‌یابد. در این شرایط تنها کاری که از دست شما بر می‌آید، نگهداری صحیح و اصولی از باتری لپ تاپ است تا استهلاک آن با نرخ پایین‌تری انجام شود.

در گجت نیوز بخوانید:

چگونه طول عمر باتری لپ تاپ را افزایش دهیم؟

چگونه عمر باتری یک لپ تاپ را افزایش دهیم؟

دوام باتری لپ تاپ

روش‌های مختلفی برای افزایش دوام و عمر باتری لپ تاپ ها وجود دارد. با این وجود اگر بخواهیم به‌طور مختصر به چکیده این روش‌ها اشاره کنیم، می‌توانیم موارد زیر را در این خصوص برشمریم:

  • بیشترین مصرف باتری در لپ تاپ شما توسط نور (صفحه نمایش و پس‌زمینه کیبورد)، پردازنده و کارت گرافیک، سیستم خنک‌کننده (اگر لپ تاپ شما فن داشته باشد)، اکسسوری‌ها و دستگاه‌های جانبی و صدای تولید شده توسط اسپیکر داخلی انجام می‌شود. بنابراین کاهش مصرف هریک از این موارد می‌تواند تاثیر بسزایی در افزایش شارژدهی گوشی شما داشته باشد.
  • بسیاری لپ تاپ ها از صفحه نمایش ال سی دی استفاده می‌کنند که مصرف انرژی فوق‌العاده بالایی دارند. بنابراین یکی از مهم‌ترین راه‌هایی که می‌توانید برای کاهش مصرف شارژ در گوشی خود انجام دهید، تاریک‌تر کردن صفحه نمایش گوشی است.
  • کاهش میزان استفاده از نرم افزارهای سنگین و پرمصرف هم روش دیگری است که می‌توانید از طریق آن مصرف دستگاه را به‌طور قابل ملاحظه‌ای کاهش دهید. بازی‌های ویدیویی، ابزارهای ویرایش ویدیو و سایر نرم افزارها از جمله مواردی هستند که می‌توانند مصرف دستگاه شما را به‌طور قابل ملاحظه‌ای بالاتر ببرند.
  • تماشای محتوای ویدیویی و استفاده طولانی‌مدت از وبکم هم از جمله مواردی هستند که مصرف باتری گوشی شما را بسیار افزایش می‌دهند. حتما توجه کرده‌اید که اکثر تست‌ها و بنچمارک‌های سنجش عملکرد باتری مصرف شارژ هنگام پخش ویدیو را مورد ارزیابی قرار می‌دهند. دلیل این مساله آن است که تماشای ویدیو مصرف باتری را به‌طور جدی افزایش می‌دهد. به‌عنوان مثال نرم افزاری مثل زوم (Zoom) به‌طور همزمان هم به پخش دائمی محتوای ویدیویی می پردازد و هم دوربین دستگاه را درگیر می‌کند. بنابراین مصرف باتری اپلیکیشنی مثل Zoom بسیار بیشتر از چیزی است که انتظار دارید!
  • از باتری لپ تاپ خود تا زمانی که واقعا مجبور نشده‌اید برای شارژ گوشی موبایلتان استفاده نکنید. به‌طور خاص اگر مک بوک در اختیار دارید، سعی کنید هرگز باتری گوشی خود را با لپ تاپ شارژ نکنید؛ چراکه مک بوک‌ها علیرغم شارژدهی بسیار خوبی که دارند، صاحب باتری چندان قدرتمندی نبوده و صرفا با بهینه‌سازی مصرف قادر به دستیابی به شارژدهی بالا هستند. به همین جهت شارژ کردن گوشی موبایل به کمک باتری لپ تاپ خیلی زود باعث خالی شدن آن می‌شود. این فلسفه را می‌توانید برای سایر دستگاه‌های غیر اپل هم به کار ببرید.
  • سرمای بیش از حد همانند گرمای بسیار زیاد دشمن شارژدهی لپ تاپ شما به شمار می‌رود. بنابراین مطمئن شوید که محل نگهداری و کار کردن با لپ تاپ بیش از اندازه سرد نیست.

چگونه دوام باتری لپ تاپ و عمر آن را افزایش دهیم؟

افزایش عمر باتری لپتاپ

بخشی از نگهداری از باتری لپ تاپ که واقعا از شما برمی‌آید، محافظت از سلامت آن است. واقعیت این است که راهی برای ترمیم یک باتری ضعیف وجود ندارد و معمولا چاره‌ای جز تعویض آن نیست. اکثر لپ تاپ های حال حاضر دنیا از باتری‌های یون لیتیم (Li-on) استفاده می‌کنند که با هر چرخه شارژ بخشی از توانایی‌شان را از دست می‌دهند. به این ترتیب هر زمان که شما باتری لپ تاپ خود را از صفر تا صد درصد شارژ می‌نمایید در واقع آن را یک قدم به استهلاک نزدیک‌تر می‌کنید.

باتری لپ تاپ ها به‌طور متوسط دو تا پنج سال یا 300 تا 500 چرخه شارژ کامل دوام می‌آورند. با نزدیک شدن به انتهای عمر باتری، لپ تاپ توانایی ذخیره شارژ را از دست داده و با هر بار شارژ کردن آن مدت کوتاه‌تری قادر به استفاده از آن خواهید بود. این روند تا جایی ادامه پیدا می‌کند که باتری دیگر قادر به ارائه عملکرد معمولی نبوده و دستگاه بلافاصله پس از روشن شدن، خاموش می‌شود!

خوشبختانه روش‌هایی وجود دارد که می‌توانید از طریق آن‌ها مدت زمان بیشتری باتری گوشی‌تان را سالم نگه دارید. برخی از این روش‌ها به شرح زیر هستند:

  • اجازه ندهید باتری لپ تاپ شما تا 100 درصد شارژ شده یا تا صفر درصد خالی شود. انجام هریک از این دو کار مواد شیمیایی درون باتری را تحریک کرده و باعث استهلاک سریعتر آن خواهند شد.
  • هر از گاهی سلامت باتری لپ تاپ خود را چک کنید تا از روش استفاده از آن و میزان استهلاکش مطلع شوید و در صورت لزوم، الگوی مصرف خود را عوض کنید.
  • هرگز باتری لپ تاپ خود را پس از شارژ شدن کامل به برق متصل نگه ندارید. این کار می‌تواند باعث وارد شدن فشار اضافی به باتری شده و داغ کردن و استهلاک بیش از اندازه آن را در پی داشته باشد.
  • از قرار دادن باتری لپ تاپ خود در معرض حرارت خودداری کنید.‌ علیرغم این که سرما می‌تواند به‌طور موقت باعث تضعیف شارژدهی باتری شود، حرارت تاثیری بازگشت‌ناپذیر روی باتری داشته و توانایی نگهداری شارژ آن را برای همیشه دستخوش تغییر خواهد کرد.

همچنین بخوانید:

عمر مفید باتری لپ تاپ چقدر است؟

همچنین همواره دقت داشته باشید که نحوه استفاده شما از لپ تاپتان می‌تواند سلامت باتری آن را به طور جدی تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین با استفاده از روش‌های مختلف کاهش مصرف باتری می‌توانید به افزایش شارژدهی آن کمک بسیاری کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*