اتوبوس کیا Granbird

اتوبوس کیا Granbird به جاده های ایران می‌آید + عکس و مشخصات

طبق اخبار واصله، اتوبوس بین شهری کیا Granbird وارد ایران شده است و به‌زودی شاهد این خودروی مسافربری در جاده‌ها خواهیم بود.

وسایل نقلیه عمومی یکی از اساسی‌ترین و با اهمیت‌ترین خودروها به‌شمار می‌روند. این وسایل با دارا بودن استاندارد و استحکام مناسب باید همواره از جان تعداد زیادی مسافر حمایت و محافظت کنند. با توجه به محدودیت واردات خودرو در چند این سال اخیر تعداد خیلی کمی از اتوبوس‌های بین شهری وارد ایران شده بود. حال شنیده‌ها حاکی از آن است که یکی از جدیدترین اتوبوس‌های بین شهری کمپانی کیا موتورز وارد ایران شده است و این می‌تواند نوید به‌روزرسانی ناوگان حمل و نقل ایران باشد.

اتوبوس بین شهری کیا Granbird

اتوبوس کیا Granbird

این اتوبوس از لاین جدید و پیشرفته خودروهای عمومی کیا محسوب می‌شود و در سال ۲۰۲۱ ابتدا به بازار کره جنوبی و سپس جهان لانچ شد و تا به امروز بدون تغییر در ظاهر و امکانات ساخته می‌شود. اتوبوس کیا Granbird با طول ۱۱۶۵۰ میلی‌متر، عرض ۶۶۴۰ میلی‌متر و ارتفاع ۶۱۵۰ میلی‌متر تولید شده است که در مقایسه با سایر اتوبوس‌های مسافربری داخل ایران مانند اسکانیا از ابعاد مشابهی برخوردار است.

مشخصات اتوبوس کیا Granbird

اتوبوس کیا Granbird

 اتوبوس کیا در دو نسخه متفاوت با استاندارد یورو ۳ و یورو ۴ عرضه شده است و معلوم نیست کدام نسخه از این اتوبوس در داخل ایران عرضه خواهد شد. در مجموع یک پیشرانه با توان‌های متفاوت روی Granbird قرار گرفته شده است و در ۴ مدل مختلف راهی بازار شده است.

نسخه‌های یورو ۳ (EURO 3)

مدل D6CB38 از یک پیشرانه ۶ سیلندر In-Line TCI با حجم موتور ۱۲.۳ لیتر ساخته شده است که قادر به تولید قدرت ۳۷۵ اسب بخار خواهد بود. گیربکس قرار داده شده روی این اتوبوس از نوع M12s5-R و دستی ۵ سرعته است.

مدل D6CB41 نیز از یک پیشرانه ۶ سیلندر In-Line TCI با حجم موتور یکسان با نسخه قبلی بهره می‌برد که توانی معادل با ۴۰۴ اسب بخار تولید می‌کند. گیربکس این مدل نیز ۶ سرعته دستی و از نوع ZF 6S 1900 است.

نسخه‌های یورو ۴ (EURO 4)

مدل D6CC38 از یک پیشرانه ۶ سیلندر In-Line TCI با حجم موتور ۱۲.۳ لیتر و با حداکثر توان ۳۷۵ اسب بخار بهره می‌برد. در این مدل نیز با یک گیربکس دستی ۵ سرعته M12s5-R مواجه هستیم.

مدل D6CC42 که گران‌ترین نسخه این اتوبوس شناخته می‌شود نیز با پیشرانه مشابه با مدل‌های قبلی ارائه شده است که حداکثر قدرتی معادل با ۴۱۹ اسب بخار تولید می‌کند. گیربکس این مدل نیز از نوع دستی ۶ سرعته ZF 6S 1900 است.

سیستم کمک تمام مدل‌های عرضه شده از نوع بادی است. همچین این اتوبوس از امکانات معقولی همچون نمایشگر مالتی‌مدیا بر روی کنسول راننده، دوربین دنده عقب، سنسور نقطه کور، سنسور پارک جلو، کامپیوتر سفری، سیستم ورود بدون کلید به‌همراه استارت دکمه ای، سیستم تهویه مطبوع جداگانه برای مسافران، صندلی‌های راحتی برای مسافران و نورپردازی کابین و سقف بهره می‌برد.

هنوز اطلاعات دقیقی از قیمت و مدل‌های عرضه شده در بازار ایران موجود نیست؛ اما پیش‌بینی می‌شود به‌زودی خبرهای جدیدی از نحوه عرضه این اتوبوس منتشر شود.