گلکسی اس 24 اولترا اس 23

گلکسی اس 24 اولترا در برابر گلکسی اس 23 اولترا؛ چه چیزی تغییر کرده است؟

گلکسی اس 24 اولترا – Galaxy S24 Ultra سرانجام با قابلیت‌های جدید و جذابش معرفی شد. اما آیا این گوشی آن‌قدر از گلکسی اس 23 اولترا بهتر است که ارزش ارتقا داشته باشد؟

پس از مدت‌ها شایعه و حرف و حدیث پیرامون پرچمداران سال 2024 سامسونگ، این کمپانی بالاخره از سری گوشی های گلکسی S24 خود به‌طور رسمی رونمایی کرد. گل سرسبد محصولات این کمپانی، گلکسی اس 24 اولترا است که همان ظاهر آشنا را این بار در قالب تیتانیومی به علاقمندان عرضه می‌کند. این گوشی دنباله‌روی مسیر موفقی به شمار می‌رود که گلکسی اس 23 اولترا پیموده بود و در مقایسه با نسل قبلی خود از قابلیت‌های پیشرفته هوش مصنوعی، پردازنده سریع‌تر، صفحه نمایش تخت و روشن‌تر استفاده کرده و دوربین بهتری را ارائه می‌کند. البته در ازای تمامی این قابلیت‌های جدید، قیمت Galaxy S24 Ultra نسبت به نسل قبل افزایش یافته است.

در گجت نیوز بخوانید:

قیمت گلکسی S24 ، اس 24 پلاس و اس 24 اولترا در ایران چقدر خواهد بود؟

در عین حال سوال مهمی که ذهن صاحبان کنونی گلکسی اس 23 اولترا را به خود اشغال کرده این است که آیا پرچمدار جدید سامسونگ ارزش ارتقا دادن را دارد یا خیر؟ مشخصا گلکسی اس 24 اولترا پیشرفتی چندان انقلابی در مقایسه با اس 23 اولترا نیست. با این وجود برخی قابلیت‌های جذاب و پیشرفته آن باعث می‌شوند بسیاری افراد به فکر ارتقا بیفتند. در ادامه این بحث سعی داریم به مقایسه پرچمداران 2024 و 2023 سامسونگ پرداخته و قابلیت‌ها و مشخصات هریک را با دیگری مقایسه کنیم.

مقایسه سریع مشخصات گلکسی اس 24 اولترا و گلکسی اس 23 اولترا

پیش از بررسی دقیق‌تر پرچمداران سامسونگ، در گام نخست قابلیت‌ها و مشخصات آن‌ها را به‌طور سریع با یکدیگر مقایسه می‌کنیم. جدول زیر مشخصات این دو گوشی پرچمدار را با یکدیگر مقایسه می‌کند:

گلکسی اس 24 اولتراگلکسی اس 23 اولترا
از قاب تیتانیومی بهره‌مند بوده و گوشه‌هایی تخت داردطراحی اندکی خمیده‌تر آلومینیومی با خمیدگی‌هایی در گوشه‌ها، ابعاد و اندازه یکسان با S24 Ultra
روشنایی بیشتر 2600 نیت نمایشگرمشخصات یکسان صفحه نمایش با روشنایی پایین‌تر 1750 نیت
تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 کوالکامتراشه اسنپدراگون 8 نسل 2 کوالکام
مجهز به اندروید 14 و رابط کاربری جدید وان یو آی 6.1مجهز به اندروید 14 و رابط کاربری وان یو آی 6
12 گیگابایت رم در تمام نسخه‌ها12 گیگ رم به همراه حافظه 256 گیگ، 512 گیگ و یک ترابایت
چهار دوربین در پشت متشکل از دوربین زوم 3X و دوربین تله فوتو جدید 5Xچهار دوربین در پشت متشکل از دوربین 10X پریسکوپ و 3X تله فوتو
مجهز به قلم S Penمجهز به قلم S Pen
باتری 5000 میلی آمپر ساعتیباتری 5000 میلی آمپر ساعتی با شارژدهی مشابه با اس 24 اولترا
هفت سال پشتیبانی سیستم عامل و امنیتیچهار سال پشتیبانی سیستم عامل و امنیتی
شارژ سریع 45 واتی و شارژ بیسیم 15 واتیشارژ سریع حداکثر 45 واتی و شارژ بیسیم 15 واتی
شروع قیمت از 1300 دلارشروع قیمت از 1200 دلار

ابعاد، اندازه و طراحی گلکسی اس 24 اولترا در برابر اس 23 اولترا

سامسونگ در طراحی گلکسی S24 اولترا از همان ظاهر آشنا و مطمئن نسل گذشته استفاده کرده؛ اما قاب تیتانیومی را جایگزین آلومینیوم کرده تا بر قطار استفاده‌کنندگان از تیتیانیوم در طراحی سوار شود و محصولش را به‌عنوان یک گوشی سوپر پریمیوم معرفی کند. علاوه بر این، صفحه نمایش اس 24 اولترا اکنون به‌طور کامل تخت طراحی شده؛ درحالیکه اس 23 اولترا در لبه‌ها اندکی خمیده است. به همین جهت نسل جدید پرچمداران سامسونگ اندکی کاربردی‌تر از نسل قبل ارزیابی می‌شود.

هر دو گوشی البته به‌خوبی در دست قرار می‌گیرند. با این وجود حس منتقل شده توسط S24 Ultra به دلیل استفاده از قاب تیتانیومی برس‌خورده اندکی بهتر است. با این وجود احتمالا بسیاری از ما این گوشی گران‌قیمت را با قاب استفاده خواهیم کرد. بنابراین استفاده یا عدم استفاده از تیتانیوم تفاوت خاصی در کاربری آن ایجاد نخواهد کرد!

اس 24 اولترا همچنین دقیقا مثل سال گذشته از قلم S Pen نیز برخوردار بوده و از قابلیت‌های جذاب آن به‌طور کامل پشتیبانی می‌کند. البته قلم اس پن هیچگونه قابلیت جدیدی نسبت به سال گذشته ندارد. از طرف دیگر، استاندارد IP68 نیز به‌طور تمام و کمال از سال گذشته به اس 24 اولترا منتقل شده است. بنابراین می‌توان با خیال راحت از این گوشی پرچمدار در شرایط مختلف آب و هوا و گرد و خاک استفاده کرد.

سامسونگ، گلکسی S24 اولترا را در رنگ‌های زرد تیتانیومی، بنفش تیتانیومی، مشکی تیتانیومی و خاکستری تیتانیومی روانه بازار خواهد کرد. از سوی دیگر، رنگ‌های نارنجی تیتانیومی، سبز تیتانیومی و آبی تیتانیومی هم مخصوص کسانی خواهد بود که از فروشگاه خود سامسونگ اقدام به خرید گوشی Galaxy S24 Ultra کنند. از سوی دیگر، S23 اولترا هم در رنگ‌های بنفش، کرمی، مشکی و سبز روانه بازار شده بود؛ درحالیکه چندین رنگ این گوشی نیز به‌طور اختصاصی از فروشگاه سامسونگ قابل خرید بودند.

تفاوت‌های صفحه نمایش

گلکسی اس 24 اولترا شاکله صفحه نمایش را تغییر نداده و از همان نمایشگر 6.8 اینچی مجهز به پانل‌های اولد LTPO استفاده می‌کند که نرخ نوسازی متغیر یک تا 120 هرتزی را ارائه می‌کند.‌ این مساله باعث می‌شود با باکیفیت‌ترین، روان‌ترین و خوش‌رنگ‌ترین صفحه نمایش در تاریخ گوشی‌های موبایل طرف باشیم که از هر نظر بهترین است. البته صفحه نمایش گلکسی S23 اولترا هم به همین اندازه جذاب و باکیفیت است. با این وجود یک تفاوت عمده، نمایشگر نسل جدید کهکشانی‌های سامسونگ را در سطح بالاتری نسبت به قبل قرار می‌دهد.

اس 24 اولترا با دستیابی به میزان روشنایی 2600 نیت، پس از یکی دو سال که از این حیث، پشت سر دیگر پرچمداران بازار در حرکت بود، اکنون بار دیگر روشن‌ترین تجربه صنعت گوشی‌های موبایل را ارائه کرده است. این مساله باعث می‌شود که Galaxy S24 Ultra حتی زیر تابش مستقیم نور خورشید هم خوانایی بسیار مناسبی داشته باشد. با دستیابی به این میزان روشنایی، پرچمدار 2024 سامسونگ بالاتر از پیکسل 8 پرو گوگل با میزان روشنایی 2400 نیتی قرار خواهد گرفت. البته از سوی دیگر اپل هم چندین سال است که در باشگاه دستگاه‌های با روشنایی بالاتر از 2000 نیت قرار داشته و محصولاتی شگفت‌انگیز را روانه بازار کرده است.

سامسونگ در بخش احراز هویت فیزیکی پرچمدارانش هم تغییری ایجاد نکرده است. بنابراین حسگر اثر انگشت اولتراسونیک زیر صفحه نمایش همچنان روش اصلی ورود به این گوشی سامسونگ به شمار می‌رود و فیس آنلاک نیز همچنان در این گوشی حضور دارد. به این ترتیب در این بخش شاهد هیچ‌گونه تغییراتی در S24 Ultra نیستیم.

عملکرد سخت افزاری و نرم افزاری

بر خلاف گلکسی اس 24 و اس 24 پلاس که در برخی بازارها به تراشه اگزینوس سامسونگ مجهز می‌شوند، تمامی مدل‌های اس 24 اولترا در سرتاسر دنیا از نسخه‌ای اختصاصی از تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 بهره خواهد برد. تراشه Snapdragon 8 Gen. 3 for Galaxy نسبت به مدل معمولی این تراشه اندکی قدرتمندتر است. بنابراین اس 24 اولترا را باید از نظر قدرت خام، برترین محصول حال حاضر دنیای گوشی‌های اندرویدی دانست. سامسونگ البته سال گذشته هم همین کار را با چیپست اسنپدراگون 8 نسل 2 انجام داده و نسخه ویژه‌ای از آن را در سری گلکسی اس 23 به کار گرفته بود.

تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 مخصوص گلکسی هشت هسته‌ای بوده و از یک هسته اصلی Cortex-X4 با سرعت 3.3 گیگاهرتز، سه هسته قدرتمند Cortex-A720 با سرعت 3.15 گیگاهرتز، دو هسته Cortex-A720 با سرعت 2.96 گیگاهرتز و دو هسته بهینه Cortex-A520 با سرعت 2.27 گیگاهرتز بهره می‌برد. این چیپست همچنین از واحد پردازش گرافیکی Adreno 750 بهره می‌برد که به‌طور قابل ملاحظه‌ای سریعتر و قدرتمندتر از نمونه به کار رفته در نسل‌های پیشین تراشه‌های اسنپدراگون است. به این ترتیب گیمرهای موبایل در سرتاسر دنیا می‌توانند امیدوار باشند که گلکسی اس 24 اولترا در بخش‌های مختلف گرافیکی مثل رهگیری پرتو عملکرد بسیار بهتری داشته باشد و در نمایش جزئیات گرافیکی و بصری هم عملکرد بهینه‌تری ارائه کند.

 

بعلاوه، در بخش رم و حافظه داخلی، گلکسی اس 24 اولترا به 12 گیگ رم مجهز شده و در ظرفیت‌های 256 گیگ، 512 گیگ و یک ترابایتی روانه بازار خواهد شد. از طرف دیگر، گلکسی اس 23 اولترا نیز در مدل پایه به 8 گیگ رم مجهز بوده و در مدل‌های مختلف، 256 گیگ، 512 گیگ و یک ترابایت حافظه خواهد داشت.

در بخش نرم افزاری، گلکسی اس 24 اولترا به‌طور پیش‌فرض به سیستم عامل اندروید 14 مجهز بوده و رابط کاربری وان یو آی 6.1 را به علاقمندان ارائه خواهد داد. در این بین، مهم‌ترین قابلیت گلکسی اس 24 اولترا که آن را حتی از آیفون‌های اپل هم بالاتر قرار می‌دهد، دریافت پشتیبانی نرم افزاری 7 ساله است. به این ترتیب خریداران این گوشی می‌توانند مطمئن باشند که تا سال 2030 میلادی جدیدترین نسخه‌های اندروید و رابط کاربری One UI را دریافت خواهند کرد!

عملکرد دوربین گلکسی اس 24 اولترا در برابر اس 23 اولترا

سامسونگ تغییرات نسبتا زیادی را در ماژول دوربین گلکسی اس 24 اولترا اعمال کرده است. در این گوشی، دوربین پریسکوپ 10X با یک دوربین تله فوتو 5X با رزولوشن بسیار بالاتر جایگزین شده که قابلیت بزرگنمایی نوری تا سقف ده برابری را حین عکاسی می‌دهد. این سیستم دوربین متفاوت از ماژول دوربین به کار رفته در اس 23 اولترا بود که در آن دوربین پریسکوپ ده برابری در محوریت توجه قرار داشت و بزرگنمایی فضایی (Space Zoom) به‌عنوان بارزترین قابلیت آن شناخته می‌شد! البته به نظر می‌رسد دوربین تله فوتو 50 مگاپیکسلی S24 اولترا نیز قادر به دستیابی به بزرگنمایی فضایی صد برابری خواهد بود و حداقل از این حیث شاهد عقب‌گرد چندان بزرگی در پرچمدار 2024 سامسونگ نیستیم!

دوربین اصلی گلکسی S24 اولترا همچنان 200 مگاپیکسلی است. با این وجود استفاده گسترده از هوش مصنوعی باعث شده که توان پساپردازشی (post-processing) این دوربین به‌طور قابل ملاحظه‌ای بهبود یافته و عملکرد دوربین آن در نور شب ارتقا یابد.‌ علاوه بر این، مجموعه گسترده‌ای از قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی هم باعث شده که تجربه کار با سیستم دوربین گلکسی اس 24 اولترا نسبت به قبل بسیار پیشرفته‌تر شود. برخی از این پیشرفت‌ها عبارتند از قابلیت پاک‌کن جادویی، ویرایش‌های مولد و بازسازی پیشرفته تصاویر به کمک AI. هوش مصنوعی Galaxy AI همچنین امکان حذف برخی جزئیات تصویر مانند بازتاب‌ها یا سایه‌ها را نیز در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

همچنین بخوانید:

سامسونگ با هوش مصنوعی دوربین گوشی های سری گلکسی S24 را دگرگون کرده است

برای مقایسه بد نیست بدانید که Galaxy S23 Ultra به یک دوربین اصلی 200 مگاپیکسلی f/1.7، یک دوربین تله فوتو 10 مگاپیکسلی f/2.4 با بزرگنمایی نوری سه برابری، یک دوربین 10 مگاپیکسلی 10X و f/4.9 در کنار دوربین فوق عریض 12 مگاپیکسلی بهره برده و رزولوشن دوربین سلفی آن 12 مگاپیکسل بود.

تصاویر زیر نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده توسط دو گوشی گلکسی اس 24 اولترا و اس 23 اولترا را با یکدیگر مقایسه می‌کند. این تصاویر دید بسیار خوبی از مقایسه عملکرد دوربین این دو دستگاه ارائه می‌کنند. در ابتدا تصاویر ثبت شده توسط Galaxy S24 Ultra را بررسی می‌کنیم:

در گام بعدی نوبت به تصاویر ثبت شده توسط گلکسی اس 23 اولترا می‌رسد.

کیفیت صوتی و ویبره

دقیقا مثل اس 23 اولترا، در اس 24 اولترا هم شاهد استفاده از اسپیکرهای دوگانه هستیم که عملکردی بسیار خوب دارند. خوشبختانه سال گذشته S23 Ultra عملکرد بسیار خوبی از منظر صوتی داشته و به یکی از پرچمداران برتر بازار از حیث عملکرد صوتی تبدیل شد. به همین جهت انتظارات از نسل جدید پرچمداران سامسونگ بسیار بالاست.

گلکسی اس 24 اولترا اس 23

این مساله به‌طور کامل در خصوص سیستم ویبره و ارتعاشات هم صادق است؛ چراکه سامسونگ سال‌هاست در بخش ارتعاشات گوشی و پاسخ‌های هپتیک یکی از بهترین‌های دنیاست و عملکردی مثال‌زدنی را ارائه می‌کند. Galaxy S24 Ultra نیز البته از این قضیه مستثنی نبوده و همان کاربری کم‌نقص را چه در بخش صوتی و چه ارتعاشی ارائه می‌کند.

عمر باتری و شارژدهی

اگر انتظار داشتید سامسونگ در گلکسی اس 24 اولتر پیشرفتی انقلابی در زمینه باتری رقم بزند و محصولی با شارژدهی بسیار بالا را روانه بازار نماید، احتمالا این گوشی شما را ناامید خواهد کرد! باتری این گوشی ظرفیتی 5000 میلی آمپر ساعتی دارد که البته در حد و اندازه‌های اکثر پرچمداران بازار است. در عین حال با مقایسه ظرفیت و شارژدهی باتری Galaxy S24 Ultra با S23 Ultra می‌توان نتیجه گرفت که عملکرد کلی باتری این دو گوشی تقریبا یکسان خواهد بود. بنابراین نباید انتظار داشته باشید اس 24 اولترا در این بخش معجزه کند!

در بخش سرعت شارژ نیز همانند سال گذشته با شارژ سیمی 45 واتی و شارژ بیسیم 15 واتی در هر دو دستگاه طرف خواهیم بود. اس 24 اولترا همچنین همانند سال گذشته از شارژ بیسیم معکوس هم پشتیبانی کرده و قادر است گجت‌های دیگری مثل گلکسی واچ یا ایربادهای سامسونگ را شارژ کند.

مقایسه مشخصات فنی Galaxy S24 Ultra با Galaxy S23 Ultra

پس از مطالعه مشخصات فنی و مقایسه دو گوشی پرچمدار گلکسی اس 24 اولترا و گلکسی اس 23 اولترا اکنون نوبت به مقایسه تیتروار این دو گوشی رسیده است. جدول زیر مشخصات فنی این دو گوشی را با یکدیگر مقایسه می‌کند:

مشخصاتگلکسی اس 24 اولتراگلکسی اس 23 اولترا
ابعاد و واندازه و وزن
  • 162.3 در 79 در 8.6 میلیمتر
  • وزن 233 گرم
  • 163.3 در 78 در 8.9
  • وزن 234 گرم
صفحه نمایش
  • 6.8 اینچی امولد
  • نرخ رفرش متغیر 1 تا 120 هرتز
  • حداکثر روشنایی 2600 نیت
  • 6.8 اینچی اولد
  • نرخ رفرش متغیر 1 تا 120 هرتز
  • حداکثر روشنایی 1750 نیت
پردازندهاسنپدراگون 8 نسل 3 مخصوص گلکسیاسنپدراگون 8 نسل 2 مخصوص گلکسی
رم و حافظه داخلی
  • 12/256 گیگ
  • 12/512 گیگ
  • 12/ یک ترابایت
  • LPDDR5X
  • 8/256 گیگ
  • 12/256 گیگ
  • 12/512 گیگ
  • 12/یک ترابایت
  • LPDDR5
دوربین
  • دوربین اصلی 200 مگاپیکسلی
  • دوربین فوق عریض 12 مگاپیکسلی
  • دوربین 10 مگاپیکسلی 3X تله فوتو
  • دوربین 50 مگاپیکسلی 5X پریسکوپ
  • دوربین سلفی 12 مگاپیکسلی
  • دوربین اصلی 200 مگاپیکسلی
  • دوربین فوق عریض 12 مگاپیکسلی
  • دوربین تله فوتو 10 مگاپیکسلی 3X
  • دوربین پریسکوپ 10 مگاپیکسلی 10X
  • دوربین سلفی 12 مگاپیکسلی
باتری5000 میلی آمپر ساعتی5000 میلی آمپر ساعتی
شارژ
  • 45 وات سیمی
  • 15 وات بیسیم
  • شارژ بیسیم معکوس
  • 45 وات سیمی
  • 15 وات بیسیم
  • شارژ بیسیم معکوس

جمع‌بندی

گلکسی اس 24 اولترا اس 23

اگر دنبال یک گوشی انقلابی جدید در بازار اندروید هستید، گلکسی اس 24 اولترا آن دستگاهی نیست که انتظار دارید! سامسونگ در این گوشی سعی کرده تجربه کاربری فوق‌العاده اس 23 اولترا را با افزودن برخی قابلیت‌های نرم افزاری و سخت افزاری جدید ارتقا داده و محصول بهتری خلق کند. گلکسی S24 اولترا نسبت به نسل قبلی خود سریع‌تر و قدرتمندتر بوده و صفحه نمایش روشن‌تری دارد. علاوه بر این، قابلیت‌های منحصربفرد هوش مصنوعی نیز بخش‌های مختلف آن را به‌طور قابل ملاحظه‌ای بهبود بخشیده و تجربه کاربری بهتری خلق کرده‌اند. در عین حال برخی از قسمت‌های طراحی این گوشی مثل S Pen نسبت به قبل همچنان بدون تغییر باقی مانده است.

این مساله اتفاق بسیار خوبی‌ست؛ چرا که گلکسی اس 23 اولترا محصولی شگفت‌انگیز از سامسونگ بود که واقعا نمی‌شد از عملکرد آن ایراد چندانی گرفت. در عین حال شباهت بیش از اندازه گلکسی اس 24 اولترا به نسل قبلی و نبود ویژگی‌های جدید ممکن است باعث شود این گوشی نتواند همانند S23 موفق و پرفروش عمل کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*