پلاک ملی خودرو مناطق آزاد

بیش از 50 هزار دستگاه خودرو مناطق آزاد، پلاک ملی می‌شود

با پیشنهاد یکی از اعضای کمیسیون صنایع مجلس، طرح پلاک گذاری ملی ۵۰ هزار خودرو مناطق آزاد در صحن مجلس مطرح شد.

با توجه به گذشت حدود دو سال از تصویب آیین نامه و مجوزهای واردات خودرو، اما این روند تا به امروز بسیار کند بوده و پس گذشت مدت زیادی همچنان این واردات با محدودیت‌های شدید روبه‌‌رو بوده است. از طرفی به‌دلیل واردات کنترل شده بدون علت، شاهد ثبات قیمت در بازار خودرو و همچنین کاهش قیمت‌ها نیستیم و خودروهای وارد شده صفرکیلومتر با حداقل آپشن‌ها و رقم های سرسام‌آور میلیاردی به خریداران فروخته می‌شوند.

پلاک ملی برای خودروهای مناطق آزاد

پلاک گذاری ملی خودرو مناطق آزاد

علی جدی به‌عنوان نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره آیین نامه اصلاحی و جدید واردات خودروهای صفر کیلومتر گفت:

در واردات خودرو مهم‌ترین موضوع اراده راسخ دولت است و آن‌طور که مجلس رصد کرده دولت تمایل چندانی به این موضوع از خود نشان نداده است. در طرح واردات خودروها دولت وظیفه دارد تا با دستور به بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و دارایی و وزارت صمت، تمامی بسترهای مورد نیاز برای این موضوع را فراهم کند. واردات به‌هیچ‌عنوان نباید صرفا به‌واسطه قانون بودن و به‌صورت محدود و قطره‌چکانی صورت بگیرد؛ بلکه باید موانع پیش روی آن به‌صورت کامل رفع شود و تمام منابع ارزی تعیین شده به‌صورت شفاف برای این امور صرف شود.

همچنین نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس به این موضوع نیز اشاره کرد که یکی از عوامل موثر برای تزریق هر چه سریع‌تر خودروها به بازار، طرح پلاک گذاری ملی خودرو از مناطق آزاد است. وی خاطر نشان کرد با این اقدام حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار دستگاه خودرو وارد مناطق مختلف کشور می‌شود و با این تفاسیر، عرضه و تقاضا تا حدودی متناسب خواهد شد.

علی جدی با توجه به ضرورت ابلاغ آیین نامه واردات خودروهای کارکرده اظهار داشت که این ابلاغ بر اساس لایحه دولت و پیشنهاد وزارت صمت مطرح شد و اکنون که به یک قانون لازم‌الاجرا تبدیل شده، دولت باید هر چه سریع‌تر بستر تحقق این ابلاغیه را نهایی و عملی کند تا به‌زودی شاهد ثبات در بازار خودرو باشیم.