خریداران خودروهای وارداتی

خریداران خودروهای وارداتی نقره داغ شدند

با کاهش تعرفه واردات خودروهای با حجم پیشرانه پایین، خریداران قبلی خودروهای وارداتی دچار ضرر چند ده میلیون تومانی شدند.

طبق جدیدترین اخبار خودرو و بر اساس بیانیه‌ای که چند روز پیش از سوی هیئت دولت اعلام شد، تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور پایین‌، کاهش یافته است. این کاهش قیمت در حالی است که بسیاری از خریداران خودروهای وارداتی، مبلغ خودروهای خود را با تعرفه قبلی پرداخت کرده‌اند.

در روز سه‌شنبه مورخ 26 دی ماه، هیئت دولت با تصویب نامه جدید سعی خود در کنترل بازار، انحصارزدایی و ایجاد تنوع در محصولات را نشان داد. این تصویب نامه در خصوص اصلاحاتی در فصل 98 کتاب مقررات صادرات، واردات و کاهش سود بازرگانی انواع خودروهایی بود که دارای پیشرانه با حجم موتور 1000 تا 1500 سی‌سی هستند. بر اساس این تصویب‌نامه، سود بازرگانی واردات این محصولات با کاهش 15 درصدی، از 66 درصد به 51 درصد رسیده است. نکته جالب اینجاست که با مبنای واردات خودروهای اقتصادی، اکثر خودروهای وارداتی در این محدوده قرار می‌گیرند. پس می‌توان نتیجه گرفت که قیمت تمام شده اکثر خودروهای وارداتی به کشور با کاهش 15 درصدی همراه خواهد بود.

کاهش تعرفه واردات خودرو

اما موضوعی که توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده است کاهش قیمت‌ها پس از عرضه کالا است. یعنی متقاضیان این محصولات که فرایند تکیمل وجه را انجام داده‌اند یا خودروی خود را دریافت کرده‌اند مشمول این کاهش قیمت نمی‌شوند و هیچ مابه‌التفاوتی به آن‌ها پرداخت نخواهد شد.

خریداران خودروهای وارداتی ضرر کردند!

کاهش تعرفه واردات خودرو اقدامی مثبت از سوی دولت برای کنترل بازار و افزایش قدرت خرید مردم محسوب می‌شود؛ اما تصویب‌ این کاهش قیمت می‌توانست در ماه‌های گذشته اتفاق بیفتد تا خریداران این محصولات ضرر نکنند. تعرفه واردات خودرو از همان ابتدا به‌طور زیادی چشم‌گیر محسوب می‌شد؛ به‌طوری‌که اکثر کارشناسان حوزه خودرو معتقد بودند که تعرفه واردات خودرو باید کاهش پیدا کند تا محصولات وارداتی بتوانند در تنظیم بازار نقش پیدا کنند. البته به اعتقاد بسیاری از فعالان این حوزه تعرفه‌های جدید هم بسیار بالا بوده و واردات خودروهای خارجی تهدیدی برای محصولات داخلی و ترغیب تولیدکننده داخلی برای ساخت محصول باکیفیت‌تر محسوب نمی‌شود.

همین موضوع سبب شده تا مشتریان خوش‌شانسی که اولویت بالایی در انتخاب خودرو داشتند، از این گلایه کنند که چرا خودروهای خود را با تعرفه بالا دریافت کرده‌اند؟

کاهش تعرفه واردات خودرو، گامی مثبت در راستای تنظیم بازار

اگرچه برخی افراد، پیش‌تر برای دریافت خودروهای داخلی ضرر کردند، اما کاهش تعرفه واردات خودرو را باید گامی مثبت از سوی دولت برای کنترل بازار و حمایت از مصرف‌کننده دانست.

کاهش تعرفه واردات خودروهایی با حجم موتور 1000 تا 1500 سی سی که از سوخت فسیلی استفاده می‌کنند و در نظر گرفتن حداقل تعرفه برای خودروهای برقی می‌تواند در تعدیل بازار، اثر مثبتی از خود بر جای بگذارد. اما یک موضوع مهم‌‌تر از تعرفه واردات خودرو وجود دارد و آن ‌هم حجم واردات است. اگر حجم واردات به‌حدی نباشد که بتواند نیاز بازار را تامین کند، خودروهای وارداتی به بازار سیاه راه پیدا می‌کنند و با قیمت‌های بسیار گزاف معامله خواهند شد.

در نهایت اگر واردات خودرو با تعرفه معقول و در حجم بسیار بالا صورت پذیرد، می‌توان به آینده این بازار امیدوار بود.