هارمونی او اس NEXT

هارمونی او اس NEXT معرفی شد؛ سیستم عامل موبایل هواوی بدون یک خط کد اندرویدی

هواوی از سیستم عامل هارمونی او اس NEXT رونمایی کرد. ظاهرا در توسعه این پلتفرم کاملا سیستم عامل اندروید و هسته آن حذف شده است.

هواوی در کنفرانس خبری مهمی که امروز در چین برگزار شد، سیستم عامل جدید خود را با نام HarmonyOS NEXT معرفی کرد. نسخه جدید هارمونی او اس، با بنیاد Android AOSP متمایز است و با اندروید و برنامه‌های آن سازگار نیست. هواوی می‌گوید این سیستم عامل، نسخه خالص هارمونی او اس و بر پایه هسته Harmony ساخته شده است و فقط از برنامه‌هایی استفاده می‌کند که برای معماری منحصربه‌فرد آن طراحی شده‌اند.

HarmonyOS NEXT، سیستم‌عاملی مجزا از اندروید

در طول کنفرانس خبری، یو چنگدونگ، مدیر بخش نرم افزار هارمونی او اس هواوی از برتری‌های هسته HarmonyOS نسبت به هسته‌های سنتی مانند لینوکس صحبت کرد و ادعا می‌کند که با طیف وسیعی از دستگاه‌ها سازگار است. هارمونی او اس یک سیستم‌عامل جامع است که اجزای آن از زبان برنامه‌نویسی گرفته تا کامپایلر، همگی توسط خود هواوی توسعه پیدا کرده‌اند.

هارمونی او اس NEXT

ساختار سیستم عامل جدید هواوی شامل یک مدل هوش مصنوعی یکپارچه به‌نام “Pangu” می‌شود که با مشارکت فریمورک MindSpore ساخته شده است. محیط‌های برنامه‌نویسی و توسعه، یک کامپایلر (Ark Compiler) و زبان‌های برنامه‌نویسی ArkTS/Cangjie روی کرنل و فایل سیستمی اختصاصی نیز دیگر اجزای آن را تشکیل می‌دهند.

همچنین هواوی اعلام کرده که بیش از ٢٠٠ برنامه در حال حاضر برای HarmonyOS NEXT در دست توسعه قرار دارد. علاوه بر ابن با همکارب بیش از ۶٠ تیم توسعه‌دهنده بازی، ٧٠ بازی نیز در حال تولید است. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد  تا پایان سال، بیش از ۵،٠٠٠ برنامه برای HarmonyOS NEXT در دسترس خواهد بود.

هارمونی او اس NEXT

هارمونی او اس NEXT با تمرکز روی بازار چین طراحی شده است؛ جایی که هواوی موقعیت قدرتمندی دارد. با توجه به موفقیت گوشی‌های پرچمدار مانند خانواده Mate 60 و nova 12، شرکای هواوی فعالانه در فرآیند توسعه این سیستم‌عامل شرکت خواهند کرد. این شرکت با سیستم‌عامل جدیدش تصمیم گرفته به‌طور کامل اندروید را کنار بگذارد. تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که تا پایان سال، HarmonyOS می‌تواند iOS را پشت سر بگذارد و به‌عنوان دومین سیستم‌عامل موبایل پرطرفدار در چین پس از اندروید ظاهر قرار بگیرد.

در حال حاضر نسخه آزمایشی هارمونی او اس نکست برای گوشی‌های هواوی میت ۶۰، میت ۶۰ پرو و میت XS در دسترس است. انتظار می‌رود نسخه نهایی آن هم تا سه ماهه سوم سال ۲۰۲۴ منتشر شود.