آمیکو آسنا توربو

پیکاپ آمیکو آسنا توربو، بخریم یا نخریم؟

آمیکو آسنا توربو سومین عضو خانواده آمیکو آسنا است که بعد از نسخه‌ معمولی و اتوماتیک تولید و عرضه شده است. در این مطلب به بررسی ارزش خرید این خودرو و مزایا و معایب آن می‌پردازیم.

کلاس پیکاپ‌ها بین اتومبیل‌های آفرودی از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. این خودروها به دلایل مختلفی مانند فضای بیشتر و قدرت بالا بسیار مورد پسند مشتریان قرار گرفته‌اند. در ایران نیز پیکاپ‌ها خواهان زیادی دارند و از سال‌های قبل مورد پسند مردم قرار بوده‌اند. به‌عنوان مثال می‌توانیم به تعداد انبوه تویوتا هایلوکس در داخل کشور اشاره کنیم. اما با ممنوعیت واردات خودرو، فروش پیکاپ‌ها با کاهش زیادی مواجه شدند. اکنون نیز صرفا پیکاپ‌های تولید کشور چین، در ایران به‌صورت صفر کیلومتر به فروش می‌رسند.

شرکت ارس خودرو دیزل یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های صنعتی کشور می‌باشد و سال‌ها مشغول به تولید اتومبیل‌های سنگین کاری و تجاری با نام آمیکو است. شرکت آمیکو در اواخر سال 1396 با معرفی کردن یک پیکاپ وارد بازار خودروی ایران شد. این پیکاپ با نام آسنا شناخته می‌شود.

در واقع طراحی آمیکو آسنا متعلق به شرکت (Huanghai) چین است. شرکت ارس خودرو‌ دیزل این خودرو را نخست در نسخه دنده‌ای و در نهایت نسخه‌ی اتوماتیک، البته با تعداد محدود (حدود 100 عدد دستگاه) وارد بازار خودروی کشور ایران کرد. در نهایت در سال 1401 نسخه توربو دنده‌ای این اتومبیل نیز به بازار راه پیدا کرد. آمیکو آسنا توربو در حال حاضر یکی از انتخاب‌های اصلی مردم در میان پیکاپ‌های کار نکرده و به اصطلاح صفر کیلومتر در بازار می‌باشد. وجود این خودرو در بازار ایران موجب افزایش رقابت میان پیکاپ‌های داخلی و چینی شده است.

طراحی ظاهری آمکیو آسنا توربو

طراحی آمیکو آسنا توربو

آمیکو آسنا توربو از لحاظ طراحی بدنه تفاوت قابل توجهی با نسخه‌های قبل از خود ندارد. این خودرو ظاهر ساده‌، اما باشکوهی دارد. از طراحی قسمت جلوی اتومبیل می‌توانیم به چراغ‌های اصلی مربعی‌شکل و بزرگ مشکی‌رنگ که به جلو‌پنجره وصل می‌شوند، اشاره کنیم.

در قسمت جلوپنجره شاهد یک تغییر کوچک هستیم. در نسخه‌های قبلی شاهد عبارت AMICO روی جلوپنجره این خودرو بودیم، اما اکنون عبارت ASENA روی آن نقش بسته است. همچنین برای شبیه‌تر شدن این اتومبیل به پیکاپ‌های بزرگ آمریکایی، نورپردازی به جلوپنجره اضافه شده است. روی سپر جلوی این اتومبیل نیز شاهد یک عدد دیفیوزر کروم ساده، ورودی جریان هوا و دو عدد چراغ مه‌شکن به‌همراه چراغ‌های دی‌لایت (چراغ روشنایی در روز) هستیم.

نمای کناری اتومبیل نیز طراحی کشیده و بلندی دارد که در نگاه اول می‌توان متوجه این نکته شد. کشیده‌تر بودن این پیکاپ سبب می‌شود تا این خودرو فضای بیشتری نسبت به برخی رقبای خود داشته باشد. در طراحی عقب اتومبیل نیز شاهد همان ظاهر قبلی آمیکو آسنا با چراغ‌های اصلی که به‌صورت مستطیل عمودی و یک تکه، آرم AMICO که با اندازه‌های بزرگ زیر دستگیره نوشته شده، سپر هم‌رنگ با بدنه اتومبیل‌ به‌همراه دو عدد شب‌نما، محل قرار دادن پلاک و سنسور‌های دنده عقب می‌باشیم.

در نگاه کلی این خودرو شباهت‌های زیرساختی زیادی با تویوتا هایلوکس و وانت‌بارهای چینی و ژاپنی دارد. به‌طور کلی این خودرو از لحاظ ظاهری، طراحی ساده‌ای دارد؛ اما با توجه به فضای بار و سرنشین بیشتر می‌تواند انتخاب بهتری نسبت به رقبای خود باشد.

کابین و فضای داخلی

آمیکو آسنا توربو

در نسخه‌های پیشین آسنا اصلی‌ترین انتقاد از سوی خریداران، داشبورد بی‌روح آن بود. اما حالا در کابین اتومبیل آمیکو آسنا توربو دنده‌ای شاهد یک داشبورد مدرن‌تر هستیم که موجب زیبایی بیشتر این خودرو در بخش کابین شده است. این داشبورد به یک مانیتور لمسی بزرگ نیز مجهز شده است.

داشبورد و فضای داخلی این خودرو به رنگ مشکی است که در برخی نقاط شاهد قطعاتی با آرایش کروم نیز هستیم. همچنین در برخی از قسمت‌های داشبورد نیز چرم مصنوعی به‌کار رفته است. غربیلک فرمان Dکات سه‌شاخه به‌همراه کلیدهای کنترل نیز از امکانات دیگر این خودرو هستند. صفحه کیلومتر هم به‌صورت دیجیتال – آنالوگ طراحی شده و در قسمت رودری هم نیز شاهد ارتقا و افزایش کیفیت نسبت به نسخه‌های قبل هستیم.

فضای داخل کابین آسنا توربو مانند بقیه نسخه‌های آن جادار و راحت است و هر دو ردیف جلو و عقب فضای مناسبی دارند. فضای بار این خودرو نیز جادار ‌و بزرگ‌تر از بقیه‌ی پیکاپ‌های هم‌رده و هم‌قیمت می‌باشد. نکته قابل توجه این است که متریال به‌کار رفته در داشبورد این خودرو مانند نسخه‌ی تنفس طبیعی نیست و دارای وضعیت بهتر و کیفیت بالاتری است.

مشخصات فنی

آمیکو آسنا توربو

زیر کاپوت این خودرو با یک موتور 4 سیلندر 2.4 لیتری توربوشارژ با کد 4K22 که در ساخت میتسوبیشی نیز به‌کار رفته مواجه هستیم. این موتور توانایی تولید قدرت 218 اسب بخار و گشتاور 320 نیوتن‌متر برای به حرکت در آوردن خودرو و جابه‌جایی بار را دارد. جعبه دنده 6 سرعته‌ی دستی، سیستم انتقال قدرت به چهار چرخ و استفاده از پیشرانه‌ای که در خودروهای میتسوبیشی به‌کار رفته شده، موجب بالا رفتن قدرت و افزایش عمر مفید این خودرو می‌شود.

همچنین لازم به ذکر است این خودرو از آپشن قفل دیفرانسیل عقب به‌صورت اتوماتیک بهره‌مند شده که بسیار کاربردی است. سیستم تعلیق این اتومبیل برای چرخ‌های جلویی از نوع جناغی دوبل و در چرخ‌های عقب از نوع فنر تخت می‌باشد. این سیستم تعلیق موجب سواری خشک مانند سایر پیکاپ‌ها می‌شود. اگرچه که در صورت بارگیری در فضای عقب این اتومبیل، شاهد نرم‌تر شدن سواری خواهیم بود. مصرف سوخت ترکیبی آسنا توربو نیز حدود 10.4 لیتر و ظرفیت باک آن 70 لیتر تعیین شده است.

سایر آپشن‌های آمیکو آسنا توربو

این خودرو در قسمت امکانات رفاهی و ایمنی نسبت به نسخه قبل خود کامل‌تر می‌باشد. برای مثال سیستم کنترل پایداری، دو عدد کیسه هوا، سیستم کنترل کشش، دکمه‌های قرار گرفته روی فرمان، چراغ‌های دی‌لایت، مه‌شکن عقب و جلو، قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو، رینگ‌های آلومینیومی، آینه‌های جانبی برقی دارای راهنما، مانیتور لمسی با صفحه مات، سیستم ناوبری، سوئیچ کنترل گشتاور کلاچ، تریم چرمی، تنظیم صندلی 6 حالته، دو محفظه داشبورد، پورت USB، دوربین دنده عقب و… می‌باشد.

سخن پایانی

آمیکو آسنا توربو دنده‌ای نسبت به نسخه تنفس طبیعی‌اش خودروی قدرتمندتری شده است. از مزایای این خودرو می‌توان به قدرت بالای موتور، امکانات رفاهی و ایمنی برای راحتی سرنشینان و طراحی داخلی به‌روز اشاره کرد. اما همان‌طور که گفته شد، این خودرو دارای طول زیادی می‌باشد؛ بنابراین، رانندگی با این خودرو در شهرها و به‌خصوص شهرهای بزرگ، کاری دشوار است. اما در عین حال برای جاده‌های طولانی یا حتی مسیرهای آفرود خودروی بسیار راحتی محسوب می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*