ماهواره ایرانی ثریا

ماهواره ایرانی ثریا با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت

صبح امروز مورخ ۳۰ دی ۱۴۰۲ ماهواره ایرانی «ثریا» توسط ماهواره بر قائم ۱۰۰ به فضا پرتاب و با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت.

پس از مدت‌ها امروز شاهد پرتاب غرورآفرین یک ماهواره تمام ایرانی به مدار ۷۵۰ کیلومتری زمین بودیم. این ماهواره مخابراتی و تحقیقاتی قرار است تا ماموریت‌های برنامه‌ریزی و محول شده را به نحو احسن انجام و اطلاعات دقیق مخابراتی را به ایران مخابره کند.

ماهواره ایرانی ثریا

ماهواره ایرانی ثریا

ماهواره ۵۰ کیلوگرمی ثریا، یک ماهواره سنجش از راه دور و از دسته ماهواره‌ های تحقیقاتی SRI است. این ماهواره توسط پژوهشگاه فضایی ایران طراحی و ساخته شده است. وظیفه حمل این ماهواره به مدار نزدیک زمین توسط موشک ماهواره‌بر قائم ۱۰۰، ساخت نیروی هوافضای سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران انجام گرفته است. این ماهواره از نوع سوخت جامد سه مرحله‌ای بوده و برای عملکرد بهتر پرتاب ساخته شده و توانایی حمل ۱۰۰ کیلو ماهواره به‌همراه متعلقات را دارد. این اولین بار است که یک ماهواره ایرانی توانایی صعود به مدار ۷۵۰ کیلومتری زمین را پس از سومین پرتاب آزمایشی کسب می‌کند.

ماهواره ایرانی ثریا

بر اساس داده‌های ماهواره‌ای ارسال شده از ثریا، تزریق و استقرار در مدار به‌خوبی انجام شده و داده‌های تله متری این ماهواره در حال دریافت است.

پرتاب این ماهواره علاوه بر ایجاد یک بستر جدید ارتباطی و تحقیقاتی مابین زمین و فضا برای کشورمان، موجب افزایش توانمندی‌ها و همچنین سطح توقعات در دانش فضایی ایران خواهد شد و باید به‌زودی شاهد پیشرفت روزافزون کشور در این حوزه باشیم.