سلاح لیزری دراگون فایر

سلاح لیزری جدید انگلیسی‌ها، کابوسی برای پهپادها است

وزارت دفاع بریتانیا برای اولین بار سلاح لیزری دراگون فایر (Dragon Fire) را با سرعت نور به سمت یک هدف هوایی شلیک کرد.

فناوری سلاح‌های لیزری و ذوب کننده که زمانی صرفا یک ایده در حوزه فیلم‌های علمی و تخیلی بود، اکنون توسط وزارت دفاع بریتانیا (LDEW) به واقعیت تبدیل شده است. این سلاح پیشرفته برای انهدام اهداف هوایی خصوصاً پهپادها ساخته شده است. در این بخش از اخبار نظامی به معرفی این سامانه می‌پردازیم.

سلاح لیزری دراگون فایر

  سلاح لیزری دراگون فایر

این سلاح با نام کامل لئوناردو دراگون فایر، حاصل همکاری مشترک وزارت دفاع کشور بریتانیا با آزمایشگاه علوم و فناوری دفاعی بریتانیا (DSTL) است و به‌عنوان قابلیت جدید و مستقل نیروی نظامی بریتانیا برای ارائه دفاع هوایی کوتاه‌برد و حفاظت نزدیک از شناورهای دریایی با استفاده از سناریوهای مختلف تاکتیکی ساخته شده است. این مکانیزم شامل شناسایی، ردیابی و بازدارندگی یک تهدید بالقوه با استفاده حسگرهای هدف‌گیری دراگون فایر و سپس از بین بردن آن تهدید است. این فناوری با ایجاد توانایی درگیری بدون مهمات با دشمن می‌تواند انقلاب عظیمی در میدان نبردهای آینده ایجاد کند.

لئوناردو سیستم پیشرفته هدایت کننده پرتوی سیستم دراگون فایر را هدایت می‌کند. این سیستم در یک برجک ادغام شده تا به هدف‌گیری پیشرفته تهدید ایجاد شده در محدوده‌های مختلف و در شرایط آب و هوایی متفاوت کمک کند. این سیستم لیزری برای اولین بار در منطقه Hebrides اسکاتلند مورد آزمایش قرار گرفت تا به‌زودی شاهد استقرار این سامانه جنگی در دریای سرخ باشیم.

سلاح لیزری دراگون فایر

در آزمایش‌های مخفی صورت گرفته قبل از معرفی این سلاح، دراگون فایر آن‌قدر دقیق بوده که توانسته یک هدف به‌اندازه سکه را در فاصله نزدیک به یک کیلومتر منهدم کند. پرتو شدید لیزری این سیستم می‌تواند به‌راحتی هواپیماهای بدون سرنشین را نابود کند.

ارتش بریتانیا و نیروی سلطنتی این کشور در حال بررسی استفاده از این تسلیحات پیشرفته به‌عنوان بخشی از ماموریت‌های آینده دفاع هوایی در برابر دشمنان هستند. این سیستم تسلیحاتی حاصل یک همکاری ۱۰۰ میلیون پوندی (۱۲۶ میلیون دلاری) میان DSTL و شرکای خصوصی Leonardo و QINETIQ است.

گرانت شاپ وزیر دفاع بریتانیا اظهار داشت:

این نوع تسلیحات پیشرفته با کاهش وابستگی به مهمات گران‌قیمت، می‌تواند فضای نبرد را متحول کند و در عین حال خطر آسیب‌های جانبی را نیز کاهش دهد. سرمایه‌گذاری با شرکای صنعتی در فناوری‌های پیشرفته مانند Dragon Fire در دنیای ناامن امروز بسیار مهم است و به ما کمک می‌کند تا لبه نبرد را حفظ کنیم و کشور را ایمن نگه داریم.

سلاح لیزری دراگون فایر

طبق اعلام پل هولینزلد مدیر اجرایی DSTL این آزمایش‌ها باعث شده تا بریتانیا زودتر از حد تصور گام بزرگی در تحقق فرصت‌های بالقوه و درک تهدیدات ناشی از سلاح‌های هدایت شونده بردارد. همچنین وی خاطرنشان کرد:

در دنیای تهدیدات در حال تحول، می‌دانیم که تمرکز ما باید بر رساندن توانایی از انهدام پهپادی به انهدام جنگنده‌های پیشرفته باشد و ما به‌دنبال تسریع رسیدن به این هدف فعالیت خواهیم کرد.