فناوری 5G

10 درصد جمعیت شهری تا پایان سال آینده تحت پوشش فناوری 5G قرار می‌گیرند

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد 10 درصد جمعیت شهری تا پایان سال آینده تحت پوشش فناوری 5G قرار می‌گیرند.

صبح روز سه شنبه 3 بهمن 1402 نشست رسانه‌ای سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در خصوص تعدیل تعرفه های ارتباطی و تعهدات اپراتورها در ساختمان رگولاتوری برگزار شد. در این نشست امیر محمدزاده لاجوردی (رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی)، مدیران ارشد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، نمایندگان اپراتورهای تلفن همراه و ثابت و جمعی از خبرنگاران نیز حضور داشتند.

دلایل افزایش تعرفه اینترنت 

حمید بهروزی، قائم مقام مدیرعامل همراه اول در این مراسم با اعلام اینکه توسعه شبکه برای اپراتورهای ارتباطی ضروری است، گفت اگر توسعه مداوم و منظم در شبکه انجام نشود، کیفیت نیز افت خواهد کرد؛ برای مثال مدتی قبل عدم توسعه در صنعت برق باعث شده بود تا با قطعی برق مواجه شویم.

قائم مقام مدیرعامل همراه اول با اعلام اینکه اپراتورهای ارتباطی نیز با وضعیتی مشابه با صنعت برق مواجه بودند، گفت عدم افزایش تعرفه‌های ارتباطی طی سال‌های گذشته به همراه افزایش نرخ دلار باعث شد تا اپراتورهای تلفن همراه که هزینه‌هایشان ارزی و درآمدهایشان ریالی است، قادر به سرمایه‌گذاری لازم برای ایجاد توازن بین بار ترافیکی و توان عملیاتی شبکه نباشند.

بهروزی در ادامه با اعلام اینکه این چالش باعث ایجاد ابهام در آینده صنعت ارتباطات و اقتصاد این بخش شده بود، گفت همین موضوع عاملی برای ورود به تعدیل تعرفه و حمایت‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات شد. کلیه توضیحات و ضروریات تعدیل تعرفه را در نزد مجامع تصمیم‌‌گیر و سیاست‌گذار از جمله وزارت ارتباطات، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و همچنین مجلس شورای اسلامی ارائه و اعلام کردیم حتی اگر در 5 سال اخیر سالی 20 درصد (کمتر از نرخ تورم) تعدیل تعرفه ارتباطی انجام می‌شد، هم‌اکنون تعرفه ارتباطات باید به 2.5 برابر افزایش پیدا می‌کرد.

قائم مقام مدیرعامل همراه اول افزود اما چنین موضوعی رخ نداد و سرانجام دولت فقط با تعدیل 34 درصدی موافقت کرده است. لازم به ذکر است توسعه برای حفظ کیفیت و پاسخگویی شبکه ضروری است و کلیه صنایع که خدمات روزانه به مردم ارائه می‌دهند، با این موضوع روبه‌رو هستند. ضمن اینکه به سازمان تظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تعهد داده‌ایم تا کل درآمد حاصل از افزایش 34 درصدی را برای توسعه اختصاص دهیم که این تخصیص از برنامه توسعه خود اپراتور نیز جدا است.

توسعه فناوری 5G در دستور کار قرار دارد

امیر محمدزاده لاجوردی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز در این نشست عنوان کرد توسعه ارتباطات با هدف ارتقای کیفیت و بر اساس نیاز مردم در دستور کار وزارت ارتباطات قرار دارد. همچنین در بخش اینترنت سیار نیز قصد توسعه فناوری نسل پنجم ارتباطی (5G) را داریم که در همین راستا به‌زودی مزایده واگذاری دو بلوک فرکانسی 3600 تا 3800 مگاهرتز که جزو بلوک‌های محبوب توسعه 5G برای اپراتورهای تلفن همراه محسوب می‌شود را برگزار خواهیم کرد که مراتب آن توسط کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات نیز تصویب شده است.

لاجوری در ادامه تاکید کرد قصد داریم با تنظیم‌گری در هر دو شبکه ثابت و سیار به ارتقای کیفیت برسیم و باید به گونه‌ای مدیریت کنیم تا بخشی از بار ترافیکی شبکه سیار به شبکه ثابت انتقال پیدا کند. آمار سرمایه‌گذاری اپراتورهای تلفن همراه در سال 1396 در مجموع حدود 1 هزار و 300 میلیون دلار بود که در سال 1401 این میزان به 580 میلیون دلار کاهش پیدا کرده است.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی افزود آخرین تعرفه‌گذاری در بخش اینترنت تلفن همراه در سال 1395 انجام شد و همچنین وزارت ارتباطات بر این باور بود که کیفیت باید افزایش پیدا کند که این امر بدون سرمایه‌گذاری محقق نمی‌شود. از این رو با کمک اپراتورها و مردم تصمیم بر آن شد تا تعرفه‌ها تا سقف 34 درصد افزایش پیدا کند و اپراتورها بتوانند سرمایه‌گذاری کنند.

پوشش فناوری 5G تا پایان سال 1403 به 10 درصد جمعیت شهری

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در ادامه بیان کرد با اپراتورها جلسه‌های متعددی را برگزار کردیم و با افزایش تعرفه نیز اپراتورها متعهد به سرمایه‌گذاری برای توسعه شبکه شدند. همچنین الحاقیه‌ای را به پروانه اپراتورها اضافه کردیم تا ضمانت اجرای تعهد آنها باشد. افزایش تعداد سایت‌های 5G تا پایان 1403 و به میزان 10 درصد جمعیت شهری یکی از برجسته‌ترین نکات درج شده در آن محسوب می‌شود. ضمن اینکه اپراتورها موافقیت کردند تا بسته‌های موجود آنها پس از تعدیل تعرفه‌های ارتباطی حذف نشوند و نرخ ترافیک داخلی نیز تغییر پیدا نکند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*