خودرو کادیلاک سی ین

کادیلاک سی ین، تلاش آمریکایی‌ها برای زمینی کردن جنگنده F22 رپتور

خودرو کادیلاک سی ین (Cien)، رویای آمریکایی‌ها برای ساخت یک ابرخودرو با الهام گرفتن از تکنولوژی آینده و جنگنده F22 رپتور بود که به تولید نرسید.

شرکت خودروسازی آمریکایی کادیلاک در سال ۱۹۰۱ میلادی تاسیس شد و به‌عنوان دومین شرکت خودروسازی قدیمی جهان شناخته می‌شود. کادیلاک همیشه مدعی اولین‌ها در این صنعت بوده و تکنولوژی و پیشرفت‌های قابل توجهی از جمله استارت برقی، سیستم‌های پیشرفته موتوری و تعلیق پیشرفته را به این صنعت معرفی کرده است. خودرو سوپر اسپرت سی ین (Cien) نیز یکی از تلاش‌های این کمپانی برای پیشرفت صنعت خودروسازی بود. اما در نهایت چه اتفاقی برای کادیلاک سی ین افتاد؟ در این بخش از اخبار خودرو سایت گجت نیوز به معرفی و بررسی این خودرو می‌پردازیم.

معرفی خودرو کادیلاک سی ین کانسپت

خودرو کادیلاک سی ین

خودرو Cien در ماه ژانویه سال ۲۰۰۲ میلادی و به‌مناسبت صدمین سالگرد تاسیس کمپانی کادیلاک در نمایشگاه دیترویت معرفی شد. این خودرو ۲ درب موتور وسط با عملکردی بالا توسط کادیلاک جنرال موتورز معرفی شد تا نشان‌دهنده ادغام طراحی و فناوری کادیلاک در یک ابرخودروی مدرن دو سرنشینه باشد. با توجه به نقش برند کادیلاک به‌عنوان یک پرچمدار فناوری برای جنرال‌ موتورز، خودرو مفهومی کادیلاک سی ین با پیشرانه V12، نمادی مناسب برای آغاز صدمین سالگرد این برند بود.

سیمون کاکس به‌عنوان مدیر اجرایی استودیوی طراحی پیشرفته جنرال‌ موتورز و طراح اصلی این خودرو معتقد بود مفهوم Cien و پیشرانه V12، نسبت‌های دراماتیک را در یک طراحی مدرن و خیره‌کننده ترکیب می‌کند و این مفهوم مناسب‌ترین طرح برای تجلیل از گذشته، حال و آینده کادیلاک است.

طراحی ظاهری Cadillac Cien

خودرو کادیلاک سی‌ین

طراحی بیرونی این خودرو در استودیو پیشرفته جنرال‌ موتورز در کشور انگلستان صورت گرفت. برای تبدیل این خودرو به یک وسیله نقلیه جاده‌ای کارآمد، طراحی آیرودینامیک آن توسط شرکت مهندسی و موتوراسپرت Pro Drive بریتانیا انجام شد. فلسفه طراحی، هنر و علم کادیلاک با نسبت‌های چشمگیر و سطوح پویا، با توجه به سال ساخت و معرفی، تمام فناوری‌های مورد استفاده این خودرو را به چشم هر بیننده‌ای منعکس می‌کند.

ظاهر خاص و براق کادیلاک سی ین از آخرین نسل هواپیمای جنگنده F22 رپتور الهام گرفته شده است. این ظاهر یک طراحی متفاوت برای سی ین رقم زده است و بیش از پیش نشان‌دهنده گستردگی هویت این برند است.

ورودی هوای ذوزنقه‌ای‌شکل تراشیده شده در قسمت سپر جلو که رادیاتورهای نصب شده در جلو را تغذیه می‌کند، از دو طرف توسط چراغ‎‌های جلوی عمودی احاطه شده‌اند و در کنار هم چهره غیر قابل انکار کادیلاک را ایجاد می‌کنند. بدنه و شاسی این خودرو از کامپوزیت و فیبر کربن ساخته شده است که جزو فناوری‌های مطرح در ساخت اتومبیل های مسابقه‌ای سبک‌وزن و مستحکم است. ورودی‌ها و خروجی‌های هوا نیز با کنترل الکترونیکی در قسمت بدنه Cien یکپارچه شده‌اند. این دریچه‌های فعال در صورت لزوم برای خنک شدن باز و بسته می‌شوند.

در نمای عقب این خودرو میراث طراحی متمایز کادیلاک را با چراغ‌های عقب عمودی باله‌مانند و یک چراغ توقف (Stop) عریض نصب شده، شاهد هستیم. سی‌ین همچنین دارای یک اسپویلر فعال است که بسته به سرعت وسیله نقلیه، به‌طور خودکار تنظیم می‌شود و یک پانل سقفی قابل جابجایی تارگا برای رانندگی در هوای آزاد دارد.

مشخصات فنی کادیلاک سی ین

خودرو کادیلاک سی‌ین

این خودرو از یک پیشرانه ۷.۵ لیتری V12 استفاده می‌کند که یک انجین مفهومی جدید از GM Power train با نام North Star XV12 در سال ۲۰۰۲ میلادی است. همچنین این پیشرانه قادر به تولید قدرت ۷۵۰ اسب بخار و گشتاور ۶۱۰ نیوتن‌متر بود. دلیل نام‌گذاری این پیشرانه با اصطلاح «مفهومی»، تکنولوژی GM Displacement On Demand بود که به موتور خودرو اجازه می‌دهد تا به‌طور یکپارچه به‌جای ۱۲ سیلندر، گاهی روی ۶ سیلندر کار کند تا صرفه‌جویی در مصرف سوخت را به حداکثر برساند. گیربکس قرار گرفته شده روی این خودرو نیز نیمه اتوماتیک بوده است که توسط پدال‌های الکترونیکی ستونی الهام گرفته شده از خودروهای فرمول یک کنترل می‌شود.

امکانات منحصربه‌فرد کادیلاک ‌Cien

خودرو کادیلاک سی ین

با توجه به معرفی این خودرو به‌عنوان یک کانسپت در سال ۲۰۰۲، امکانات بسیار پیشرفته‌ای نیز روی آن قرار گرفته است. در ادامه بهترین امکانات قرار گرفته شده روی این خودرو را نام می‌بریم:

  • سیستم راداری دید در شب حرارتی به‌همراه دوربین نایت ویژن که از طریق نمایشگر هدآپ به راننده نشان داده می‌شد
  • سیستم تله‌ماتیک پیشرفته جنرال‌ موتورز با عنوان ON STAR
  • سیستم کنترل پایداری پیشرفته Stabli Track
  • سیستم کمک و دستیار پارک اولتراسونیک با استفاده از سنسورهای ادغام شده در بدنه خودرو
  • سیستم دسترسی ناوبری و محاسباتی Communiport
  • نمایشگر ابزار دیجیتال راننده و نمایشگر LCD برای سیستم ناوبری و دوربین پارک عقب

سرنوشت کادیلاک سی‌ین چه شد؟

با توجه به امکانات و تکنولوژی‌های خاص این خودرو فراتر از سال ۲۰۰۲، اما کادیلاک برنامه داشت تا بتواند در یک شرکت تخصصی خارج از این کمپانی، حداقل سالانه ۳۰۰ دستگاه سی‌ین تولید کنند. اما در نهایت مدیران ارشد این شرکت به این نتیجه رسیدند که ساخت چنین خودرویی هزینه‌های بسیار زیادی را در پی خواهد داشت. بنابراین با وجود تمام تبلیغات گسترده و رونمایی‌های پی در پی از Cien در آن سال‌ها، جنرال‌ موتورز رسماً اعلام کرد که این خودرو سوپر اسپرت را تولید نخواهد کرد. در نهایت این خودرو با وجود پتانسیل بسیار بالای فروش و طرفداران بی‌شماری که در آن سال پیدا کرده بود مدتی پس از معرفی به یک اثر هنری سوخته تبدیل شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*