نصب برنامه خارج از اپ استور یا سایدلودینگ برای کاربران آیفون

خبر خوش برای آیفون بازها: نصب برنامه خارج از اپ استور بالاخره ممکن شد

اپل با نسخه 17.4 سیستم عامل iOS بالاخره نصب برنامه خارج از اپ استور را ممکن می‌کند؛ تغییری که خیلی از کاربران آیفون انتظارش را می‌کشیدند.

اپل همواره به دلایلی از جمله ارائه برنامه‌های iOS به‌صورت انحصاری از اپ استور به انحصارطلبی متهم شده است. کوپرتینویی‌ها حالا اما نشانه‌هایی را از تغییر رویه نشان داده‌اند؛ حتی اگر به اجبار قوانین اتحادیه اروپا باشد. بنا به جدیدترین اخبار تکنولوژی، اولین بتای نسخه 17.4 سیستم عامل iOS به‌تازگی در دسترس قرار گرفت که نشان می‌دهد به‌واسطه این نسخه امکان دانلود و نصب برنامه از پلتفرم‌هایی به غیر از اپ استور اپل فراهم خواهد شد.

فراهم شدن قابلیت نصب برنامه خارج از اپ استور با iOS 17.4

نصب برنامه خارج از اپ استور یا سایدلودینگ برای کاربران آیفون

اپل در پیروی از قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا با عرضه iOS 17.4 اکوسیستم خود را برای اولین بار به روی «فروشگاه‌های اپلیکیشن جایگزین» باز می‌کند. به گفته اپل، توسعه‌دهندگان می‌توانند برنامه‌هایی را که برای سیستم عامل iOS ساخته‌اند بالاخره در پلتفرم‌های دیگر برای دانلود قرار بدهند و با این کار در حفظ ساخته خود تلاش کنند. در واقع اتحادیه اروپا تا 7 مارس مصادف با 17 اسفند به اپل مهلت داده است تا نصب برنامه از منابع خارجی یا به‌اصطلاح سایدلودینگ (Sideloading) را برای کاربران اروپایی امکان‌پذیر کند.

کوپرتینویی‌ها ای‌پی‌آی‌ها و ابزارهایی را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهند تا بتوانند برنامه‌های ساخته خود برای آی او اس را به‌صورت رسمی در پلتفرم‌های شخص ثالث عرضه کنند. کاربران آیفون هم می‌توانند برنامه بقیه پلتفرم‌های توزیع اپلیکیشن را از وب‌سایت آن‌ها دانلود کنند و از طریق تنظیمات گوشی خود اقداماتی مثل تعیین استور پیش‌فرض، حذف استور مشخص و… را انجام بدهند. البته هر پلتفرمی در دسترس قرار نمی‌گیرد، از آنجا که در ابتدا باید مرحله ارزیابی و تایید توسط اپل را با موفقیت پشت سر بگذارد تا در نهایت بتواند به کاربران آیفون خدمات ارائه بدهد.

همچنین هر برنامه، هر جا و به هر شکلی که عرضه بشود، باید با معیارهایی که اپل تعیین کرده است سازگار باشد. برنامه‌ها طی این فرایند در ابتدا به‌صورت خودکار بررسی می‌شوند و سپس ارزیابی آن‌ها به کارشناسان اپل سپرده می‌شود. تشریح دقیق قابلیت‌ها و هزینه‌ها، سازگاری کامل با جدیدترین نسخه iOS، نداشتن نواقص فنی اساسی، حفظ حریم خصوصی و رعایت جوانب امنیتی برخی از معیارهایی‌اند که اپل برای برنامه‌ها در نظر گرفته است.

نصب برنامه خارج از اپ استور یا سایدلودینگ برای کاربران آیفون

اگر توسعه‌دهندگان از معیارهای اپل پیروی کنند، می‌توانند در حالی که برنامه خود را در بقیه پلتفرم‌ها عرضه می‌کنند، با سیستم عامل اپل ادغام شوند. به‌عنوان مثال، توسعه‌دهندگان با استفاده از ابزارهای App Store Connect این امکان را خواهند داشت که به کاربران بابت انتشار آپدیت جدید برای برنامه خود نوتیفیکشن ارسال کنند و قابلیت آپدیت خودکار برنامه را در اختیار کاربران بگذارند.

توسعه‌دهندگان از طریق App Store Connect می‌توانند تعیین کنند که تمایل دارند کدام برنامه آن‌ها در کدام پلتفرم برای دانلود در دسترس قرار بگیرد. جالب است که حتی این قابلیت را دارند تا برنامه خود را فقط در پلتفرم‌های شخص ثالث عرضه کنند؛ این یعنی عملاً اجباری به عرضه برنامه‌ها در اپ استور برای توسعه‌دهندگان وجود نخواهد داشت.

اپل همچنین هیچ کمیسیونی از توسعه‌دهندگان بابت انتشار اپلیکیشن در استورهای دیگر دریافت نمی‌کند. البته توسعه‌دهندگان استورهای شخص ثالث باید از همان ابتدا 0.50 یورو بابت هر نصب سالانه به اپل پرداخت کنند؛ توجه داشته باشید که این مبلغ باید بابت نصب خود استور پرداخت شود، نه برنامه‌هایی که داخل استور منتشر می‌شوند.

در نهایت لازم به ذکر است که انتظار می‌رود نسخه پایدار iOS 17.4 با قابلیت نصب برنامه خارج از اپ استور در ماه مارس پیش رو (اسفند)، درست قبل از مهلت تعیین شده توسط اتحادیه اروپا در دسترس کاربران آیفون قرار بگیرد.

کاربران ایرانی، کماکان بی‌نصیب از سایدلودینگ آیفون

نصب برنامه خارج از اپ استور برای کاربران ایرانی آیفون

با وجود این، به نظر نمی‌رسد نصب برنامه خارج از اپ استور برای کاربران آیفون در ایران ممکن باشد. در ابتدا جزئیات اپل آیدی کاربران از جمله آدرس مربوط به حساب بانکی، موقعیت مکانی کاربران و نوع دستگاه بررسی می‌شود و اگر دستگاه کاربر متعلق به چین باشد، قابلیت سایدلودینگ برای آن در دسترس قرار نمی‌گیرد.

این یعنی کاربران در ایران که بیشتر گوشی‌های آیفون آن پارت‌ نامبر چینی دارند، حداقل در حال حاضر نباید منتظر قابلیت سایدلودینگ باشند؛ از آنجا که گذشته از تغییر منطقه در اپل آیدی، باید بتوانند اپل را در تشخیص موقعیت مکانی فریب بدهند. در نتیجه، تا زمانی که ترفندی برای رفع این مشکل پیدا نشود، نصب برنامه خارج از اپ استور در ایران شدنی نخواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*