بهترین خودروهای اسپرت تویوتا

بهترین خودروهای اسپرت تویوتا که تا به حال ساخته شده‌اند

تویوتا سابقه‌ای طولانی در ساخت اتومبیل‌های اسپرت شگفت‌انگیز دارد. در اینجا به معرفی ده مورد از بهترین خودروهای اسپرت تویوتا می‌پردازیم که تا کنون ساخته شده‌اند.

سال گذشته، تویوتا همانند چند سال قبل از آن در صدر جدول بزرگترین خودروسازان جهان جای گرفت و فروشی چشمگیر را تجربه کرد. بی دلیل نیست که این خودروساز ژاپنی مدت‌هاست که تاج پادشاهی دنیای اتومبیل‌ها را بر سر قرار داده است. این کمپانی سال‌هاست که به ساخت خودروهای مطمئن اقتصادی که بدون کوچکترین ایرادی سال‌ها مثل ساعت کار می‌کنند شهرت دارد. تنوع محصولات تویوتا فوق‌العاده گسترده بوده و محصولاتی در کلاس‌های مختلف از اتومبیل‌های اقتصادی گرفته تا خودروهای اسپرت با عملکرد بالا را در بر می‌گیرد. در عین حال محصولات اسپرت این کمپانی هستند که بیش از همه توجه علاقمندان به تویوتا را به خود جلب کرده‌اند. تویوتا در طول تاریخ تعدادی از جذاب‌ترین خودروهای اسپرت را تولید کرده که در برخی از آن‌ها در ویترین صنعت خودروسازی ماندگار شده و تعدادی هم به فراموشی سپرده شده‌اند!

بهترین خودروهای اسپرت تاریخ تویوتا

به دنبال تلاش‌های فراوان مدیر عامل پیشین تویوتا، آکیو تویودا، سبد اتومبیل‌های اسپرت تویوتا شلوغ تر و پربارتر از همیشه شده و این کمپانی حتی از ساخت محصولات اسپرت جدیدی در آینده نیز خبر داده است. تویودا البته در حال حاضر از مدیرعاملی کمپانی کنار کشیده اما همچنان مدیریت شاخه Gazoo Racing که بخش خودروهای با عملکرد بالای تویوتا به شمار می‌رود را بر عهده دارد. بر اساس گزارش‌ها در میان انقلابی که خودروهای الکتریکی در بین محصولات تویوتا ایجاد کرده‌اند، شاخه Gazoo Racing همچنان در حال تکاپو برای گرفتن چراغ سبز تولید خودروهای اسپرت هیجان‌انگیز و جدید است تا همچنان در این بخش از بازار حضور پررنگی داشته باشد. بنابراین می‌توان انتظار خودروهایی جذاب از تویوتا را در آینده صنعت اتومبیل‌سازی داشت.

در گجت نیوز بخوانید:

۱۰ مورد از سریع ترین خودروهای تویوتا در طول تاریخ

به همین بهانه امروز به معرفی تعدادی از بهترین خودروهای اسپرت که تویوتا تا کنون تولید کرده خواهیم پرداخت.

Toyota GR Yaris

خودروی GR Yaris

دوره طلایی رقابت‌های رالی WRC عرصه معرفی تعدادی از جذاب‌ترین خودروهای اسپرت دنیا بود که نام برخی از آن‌ها به‌عنوان اتومبیل‌هایی کلاسیک در تاریخ صنعت خودروسازی ثبت شده است. البته رقابت‌های جدید WRC به شکوه و تاثیرگذاری گذشته نیست؛ اما همچنان به‌عنوان سکوی پرتاب تعدادی از جذاب‌ترین خودروهای هاچ بک اسپرت در دنیا به شمار می‌رود. یکی از این خودروهای جذاب تویوتا جی آر یاریس است که در نسخه‌های خیابانی و رالی تفاوت‌های بسیار اندکی داشته و با بهره‌گیری از موتور 1.6 لیتری و شاسی منحصربفرد یکی از بهترین خودروهای اسپرت تویوتا به شمار می‌رود.

سقف این خودرو به‌صورت خمیده و منحنی طراحی شده تا عملکرد آیرودینامیکی این خودرو به حداکثر میزان ممکن برسد. علاوه بر این، سیستم تعلیق این خودرو هم فارغ از این که در چه شرایط محیطی به رانندگی مشغولید عملکردی ایده‌آل ارائه می‌کند. علاقمندان به این خودرو تنها قادر بودند آن را در مدل دنده دستی شش سرعته و چهار چرخ متحرک تهیه کنند.

تویوتا GR Yaris همچنین یک ترمزدستی واقعی را ارائه کرده و در آن خبری از سوییچ‌های الکترونیکی نیست. این دسته قابلیت‌های هوشمندانه باعث شده‌اند که هاچبک جمع و جور تویوتا به محصولی بسیار ایده‌آل برای رقابت‌های رالی و مسابقه‌ای تبدیل شود. جالب اینجاست که جی آر یاریس در برخی بازارهای بزرگ دنیا مثل ایالات متحده اصلا عرضه نشده است! بنابراین رانندگان علاقمند در این مناطق باید با مدل GR Corolla که اندکی بزرگتر، اما به همین اندازه جذاب است سر کنند!

Toyota GR86

بهترین خودروهای اسپرت تویوتا

تویوتا جی آر 86 در کنار برادر دوقلویش Subaru BRZ جایگاهی منحصربفرد در میان خودروهای اسپرت مدرن دارند. خودروهای اسپرت اقتصادی محصولات چندان پرتعدادی نیستند. بنابراین تویوتا GR86 در کنار مزدا میاتا رقبایی هستند که در این کلاس قیمتی به‌طور جدی به رقابت مشغولند. GR86 در سال 2022 به‌عنوان نسل جدیدی از سری 86 روانه بازار شد و همان فرمول همیشگی این سری اتومبیل‌های اسپرت را ارائه نمود. البته نیازی هم به تغییر این فرمول نبود؛ چرا که 86 برای بیش از ده سال یکی از موفق‌ترین خودروهای بازار در میان علاقمندان و جوانان بوده و به محبوبیت فراوانی رسیده بود.

همچنین بخوانید:

10 ویژگی جالب تویوتا GR86 مدل 2022

GR86 بسیاری ایرادات نسل نخست 86 را برطرف کرد. این خودرو از یک موتور بزرگتر و قدرتمندتر 2.4 لیتری بهره می‌برد و سیستم تعلیق و فرمان آن در مقایسه با قبل دستخوش تغییراتی مثبت شده بود. بسیاری خودروسازان امروزی ناغافل درگیر جنگ اسب بخار شده و تمام تلاش خود را وقف ارتقای قدرت فنی بالاتر در خودروی‌شان می‌کنند. با این وجود تویوتا با هوشمندی روی ارتقای کیفیت رانندگی تمرکز نموده و تلاش کرد که رانندگی با GR86 را تا جای ممکن به تجربه‌ای لذت‌بخش تبدیل کند. به این ترتیب رانندگان این خودرو می‌توانند بدون نگرانی از این که سرعت خودرو بیش از اندازه بالا رود و گواهینامه‌شان باطل شود به لذت بردن از تجربه رانندگی از این اتومبیل که یکی از بهترین خودروهای اسپرت تویوتا به شمار می‌رود لذت ببرند.

Toyota Corolla GT-S AE86

کرولا جی تی Toyota

علاقمندان به مانگاهای ژاپنی احتمالا با مانگای Initial D آشنا هستند. ستاره این مانگا خودروی AE89 کرولا بود که اکنون تبدیل به سمبل خودروسازی اسپرت در ژاپن و جهان شده است. البته این اتومبیل چیزی بیش از یک خودروی مورد استفاده در مانگاست؛ چرا که سال‌های سال به‌عنوان گزینه‌ای خوش‌قیمت برای علاقمندان به رقابت در پیست و دریفترهای ژاپنی شناخته می‌شد و محال بود رقابتی خیابانی یا در پیست برگزار شود که حداقل یک مدل از این خودرو در آن حضور نداشته باشد! البته قدرت این خودرو حتی با استانداردهای آن زمان نیز چندان بالا نبود. با این وجود ماهیت دیفرانسیل عقب AE89 در کنار وزن کم آن باعث شده بود که علاقمندان به رانندگی نمایشی در ژاپن علاقه شدیدی به این اتومبیل نشان دهند.

AE86 یکی از چندین نمونه خودروهای تویوتا کرولا بود که در آن زمان به بازار عرضه شد. اکثر این مدل‌ها البته سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل جلو داشتند. با این وجود مدل GT-S این خودرو بالاترین و قدرتمندترین مدل آن بود که با توان 112 اسب بخاری بالاتر از سایر مدل‌ها ایستاده بود. این قدرت البته اصلا قابل قیاس با استانداردهای خودروهای عضلانی آمریکایی نیست؛ اما برای جاده‌های کوهستانی و عموما پر پیچ و خم ژاپن کاملا کافی بود.

امروز البته اکثر مدل‌های موجود از این خودرو یا تصادف کرده‌اند و یا آن‌قدر دستکاری شده‌اند که به محصولی بسیار متفاوت از سری اولیه Toyota Corolla GT-S AE86 تبدیل شده‌اند. در عین حال این مساله هرگز از ارزش این خودرو به‌عنوان یکی از خاطره‌انگیزترین خودروهای اسپرت تویوتا کم نمی‌کند.

Toyota Celica MkI

بهترین خودروهای اسپرت تویوتا

نسل‌های اول خودروهای اسپرت تویوتا عموما محصولاتی کوچک و سبک‌وزن بودند که بیشتر روی ارائه بهترین عملکرد ممکن متمرکز بودند تا کاربری روزانه. به همین جهت رونمایی از نسل نخست تویوتا سلیکا توجهات بسیاری را به خود جلب کرد. این خودرو با هدف رقابت با اتومبیل‌های آمریکایی ساخته شده بود و فضای مناسبی برای نشستن سرنشینان قدبلند داشت. علاوه بر این، موتورهای به کار رفته در این خودرو نیز قدرتمند بوده و توانایی تولید توانی 145 اسب بخاری داشتند. این اتومبیل بلافاصله پس از عرضه به بازار در ژاپن و دیگر بازارهای جهانی از جمله آمریکا و اروپا به موفقیت خیره‌کننده‌ای رسید.

یکی از عمده دلایل موفقیت نسل نخست تویوتا سلیکا توانمندی آن در رقابت‌های مسابقه‌ای مختلف مثل رالی‌ها بود. همین موفقیت‌های اولیه باعث شد تویوتا سرمایه‌گذاری خود روی Celica را افزایش داده و خودروهایی مسابقه‌ای از این برند را روانه بازار کند که جوایز مختلفی را در مسابقات و رالی‌های اوایل دهه 90 کسب کردند.

نسل اول Toyota Celica در سال 1977 پس از فروش حدودا یک میلیون دستگاهی سرانجام بازنشسته شد. با این وجود نام آن همواره به‌عنوان یکی از بهترین خودروهای اسپرت تویوتا در آلبوم این کمپانی می‌درخشد. این خودرو در حال حاضر به‌شدت مورد توجه کلکسیونرها و علاقمندان به خودروهای اسپرت است و البته در کمال تعجب قیمتش نیز در گذر زمان ثابت مانده است.

Toyota GR Supra

اتومبیل GR Supra

استانداردهای فوق‌العاده قوی که توسط نسل‌های پیشین تویوتا جی آر سوپرا پایه‌ریزی شده‌اند قرار دادن مدل‌های جدید آن در لیست بهترین خودروهای اسپرت تاریخ را اندکی سخت می‌کنند. با این وجود از ریشه‌های آلمانی این خودرو که بگذریم، با یکی از بهترین خودروهای اسپرت تویوتا طرف هستیم که خصوصا در مدل دنده دستی یکی از هیجان‌انگیزترین رانندگی‌ها را در کلاس قیمتی خود ارائه می‌کند. به این ترتیب Supra به یک خودروی اسپرت دوست‌داشتنی تبدیل می‌شود که ضمن استفاده‌های فراوانی که می‌تواند به عنوان خودروی روزمره داشته باشد، قیمت مناسبی هم خواهد داشت.

البته مدل 2023 این خودرو به هیچ وجه محصول بی‌نقصی نیست و در برخی بخش‌ها از رقبایش عقب می‌افتد. به‌عنوان مثال برخی رقبا با قیمتی پایین‌تر موفق به ارائه قدرت بالاتر، رانندگی بهتر و یا پرستیژ بیشتر شده‌اند. با این وجود نام GR Supra 2023 همچنان به‌عنوان یکی از اتومبیل‌های اسپرت تاثیرگذار بازار شناخته می‌شود. البته این که GR Supra را می‌توان جایگزینی مناسب برای MkIV Supra دانست یا خیر جای بحث دارد؛ اما این اتومبیل در حال حاضر قطعا یکی از جذاب‌ترین گزینه‌های تویوتا برای علاقمندان خودروهای اسپرت به شمار می‌رود.

Toyota Supra MkIV

بهترین خودروهای اسپرت تویوتا

سری چهارم تویوتا سوپرا یکی از تحسین‌شده‌ترین خودروهای اسپرت تاریخ به شمار می‌رود. موتور افسانه‌ای 2JZ به کار رفته در این اتومبیل قوانین حاکم بر طراحی خودروهای اسپرت را برای همیشه دستخوش تغییر کرد و حد و مرزهای عملکرد این اتومبیل‌ها را در هم شکست. در نتیجه این عملکرد خیره‌کننده، Supra MkIV برای چند دهه یکی از محبوب‌ترین خودروهای ژاپنی دنیا بود و علاقمندان دوآتشه آن حاضر به پرداخت رقم‌هایی عجیب برای خرید آن بودند! به‌عنوان مثال در سال 2022 نمونه‌ای بسیار تمیز از این خودرو با کارکرد نزدیک به 21 هزار کیلومتر با قیمت 232 هزار دلار به فروش رسید و رکوردی جدید برای خودروهای اسپرت دست دوم را ثبت کرد.

یکی از درخشان‌ترین حضورهای تویوتا سوپرا در فرنچایز سریع و خشن (Fast and Furious) بوده و نمونه‌ای از این خودرو که در فیلم ظاهر شده، رکورددار بیشترین قیمت در تاریخ برند Supra است. این خودرو در سال 2021 با قیمت 555 هزار دلار به فروش رسیده و به نخستین و تنها مدلی از سوپرا تبدیل شد که به قیمت نیم میلیون دلار می‌رسد! البته مشخص نیست که در آینده رکورد قیمت نیم میلیون دلاری این خودرو شکسته خواهد شد یا خیر. در هر صورت اما نسل چهارم سوپرا یکی از بهترین خودروهای اسپرت تویوتا در تاریخ است که الهام‌بخش بسیاری محصولات موفق و تاثیرگذار کنونی است.

Toyota MR2 SW20

خودروی MR2 تویوتا

تویوتا با نسل اول خودروی MR2 سعی داشت خلاء بزرگ خودروهای رودستر اقتصادی در بازار که تا امروز هم شاهدش هستیم را پر کند. سری دوم این اتومبیل‌ها که به اختصای SW20 خوانده می‌شد، از تمامی المان‌های جذابی که باعث موفقیت نسل اول شدند استفاده کرده و با ارتقای اکثر آن‌ها به محصولی سریعتر، راحت‌تر و زیباتر تبدیل شد.

این خودرو در طول دهه 90 میلادی یعنی زمان اوج درخشش اتومبیل‌های مخصوص بازار ژاپن (JDM) روانه بازار شد و به همین دلیل ممکن است از دید برخی افراد مخفی بماند! در عین حال این اتومبیل یکی از کم‌نقص‌ترین خودروهای اسپرتی است که تویوتا تا کنون تولید کرده و با ارائه قدرت بیش از 200 اسب بخار و وزن پایین، ارزش بسیار زیادی در برابر قیمت پرداختی داشت.

در کنار توانایی‌های فنی، نسل دوم تویوتا ام آر 2 همچنین بسیاری عناصر طراحی خود را از برخی ابرخودروهای شناخته شده زمان خود قرض گرفته و طراحی بسیار زیبایی دارد. البته در حال حاضر قیمت این خودرو در مقایسه با چند سال پیش بسیار افزایش یافته است. با این وجود Toyota MR2 SW20 همچنان یکی از خوش‌قیمت‌ترین و بهترین خودروهای اسپرت تویوتا به شمار می‌رود که ارزش خرید فوق‌العاده‌ای دارد.

Toyota Sports 800

بهترین خودروهای اسپرت تویوتا

آغازگر مسیر پربار خودروهای اسپرت تویوتا، مدل Sports 800 است که در زمان عرضه یک قمار بزرگ برای این کمپانی به شمار می‌رفت! در آن زمان اقتصاد کشور ژاپن با سرعت بالایی در حال پیشرفت بود و خریداران بیشتر به محصولات قدرتمند و سریع که قیمت بالایی هم داشتند تمایل نشان می‌دادند. Sports 800 در آن زمان یک خودروی اقتصادی بود که در نمایشگاه خودرو توکیو در سال 1962 همراه با هوندا اس 500 که ابعاد و مشخصاتی مشابه داشت به معرض نمایش گذاشته شد.

البته فیدبک اولیه به این خودرو در نمایشگاه توکیو بسیار مثبت بود. با این وجود وضعیت فروش آن چندان چنگی به دل نمی‌زد و تنها چند هزار دستگاه از این خودرو ساخته شده و به فروش رسید. اکثر مدل‌های این خودرو راست‌دست طراحی شده بودند. با این وجود 300 دستگاه از مدل چپ‌دست آن برای بازار آمریکا طراحی و ساخته شده تا پتانسیل‌های آن برای عرضه گسترده‌تر بررسی شود.

تیراژ پایین مدل Sports 800 باعث شده که پیدا کردن این خودرو امروز در بازار بسیار سخت باشد. در عین حال این مدل به یکی از مهم‌ترین اتومبیل‌های تویوتا تبدیل شده که نقش مهمی در ورود این کمپانی به عرصه خودروهای اسپرت داشته؛ دسته‌ای که تعدادی از محبوب‌ترین خودروهای این کمپانی متعلق به آن هستند.

Toyota 2000GT

خودرو Toyota 2000GT

تویوتا 2000 جی تی به هیچ وجه نخستین خودروی اسپرت تویوتا نیست؛ اما اولین اتومبیل در تیراژ محدود و حرفه‌ای (halo) این کمپانی به شمار می‌رود که در واکنش به علاقه شدیدی که در دهه 60 میلادی به خودروهای با عملکرد بالا ایجاد شده بود، تولید شد. در آن زمان البته خط تولید تویوتا قادر به تولید چنین خودرویی نبود؛ بنابراین ساخت آن به دیگر کمپانی خوشنام ژاپنی، یاماها، سپرده شد. این خودرو به‌طور کامل دست‌ساز بود و همین مساله باعث افزایش قیمت سرسام‌آور آن در بازار شد.

همین قیمت فوق‌العاده بالا باعث شد که Toyota 2000GT در تیراژ بسیار محدود 351 دستگاه روانه بازار شود. به این کمیاب بودن 2000 جی تی از بین رفتن یا گم شدن تعدادی از نمونه‌های آن در طول سال‌های گذشته را نیز اضافه کنید تا متوجه شوید این اتومبیل یکی از گرانترین و ارزشمندترین محصولات اسپرت تویوتاست!

قیمت متوسط مدل‌های سالم این خودرو درحال حاضر بین 800 هزار تا 900 هزار دلار متغیر است و یکی از خاص‌ترین نسخه‌های آن که توسط کارول شلبی سرشناس دستکاری و بهینه‌سازی شده نیز در سال 2022 حدود 2.5 میلیون دلار قیمت خورد! تویوتا در طول سال‌های فعالیتش خودروهای اسپرت فراوانی روانه بازار کرده است. با این وجود اکثر آن‌ها وامدار مدل 2000GT هستند.

Toyota Celica GT-Four (ST185)

تویوتا سلیکا جی تی-4

سلیکا جی تی-4 اتومبیلی بود که تویوتا را به یک برند برنده در رقابت‌های رالی قهرمانی جهان (WRC) تبدیل کرد. به‌طور خاص، نسل نخست این خودرو، ST165، نخستین عنوان قهرمانی رالی جهانی را برای تویوتا به ارمغان آورد. مدل ST185 این خودرو برای نخستین بار برای فصل 1992 عرضه شد و خیلی زود نشان داد که بسیار توانمندتر از نسل پیشین خود است. در آن سال کارلوس ساینز سوار بر این خودرو دومین عنوان قهرمانی رانندگان در مسابقات رالی را به دست آورد و سال بعد از آن، تویوتا عنوان قهرمانی برند را از آن خود کرد. همچنین در سال 1994، یعنی آخرین سال رقابت  Celica GT-Four (ST185)، این خودرو دست‌نیافتنی ظاهر شد و هم عنوان قهرمانی رانندگان و هم برند را کسب کرد.

همانند بسیاری خودروهای شرکت‌کننده در رالی WRC، مدل خیابانی ST185 نیز مشخصاتی بسیار شبیه به مدل مسابقه‌ای آن داشت. این خودرو از یک موتور دو لیتری توربوشارژ چهار سیلندر بهره می‌برد که قدرتی 200 اسب بخاری تولید می‌کرد. بعلاوه، ST185 همچنین از سیستم انتقال قدرت چهار چرخ متحرک نیز بهره می‌برد. امروزه پیدا کردن یک نمونه سالم از  Toyota Celica GT-Four (ST185) کار چندان ساده‌ای نیست. با این وجود قیمت نمونه‌های موجود از آن ارزان‌تر از بسیاری اتومبیل‌های کلاسیک ژاپنی متعلق به آن دوران است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*