تویوتا کرولا GR مدل 2023

تویوتا کرولا GR مدل 2023، یک هات هچ 300 اسب بخاری با قابلیت‌های رالی است

نسخه هاچ بک تویوتا کرولا GR مدل 2023 در کنار تریم‌های مخصوص پیست و رالی، با قدرت 300 اسب بخار معرفی شد. در ادامه به تمام زوایای این خودرو جذاب و قیمت احتمالی آن، نگاهی خواهیم داشت.

خودروهای هاچ بک تویوتا یاریس و تویوتا کرولا، اغلب اوقات در جایگاه‌های اول مسابقات رالی، کار خود را به پایان می‌رسانند. این هات هچ‌های کوچک و جذاب در رقابت‌های زیادی مثل WRC، شاهکارهای چشم نواز و صحنه‌های نفس گیری را خلق کرده‌اند. در ادامه به معرفی جدیدترین خودرو رالی ژاپنی‌ها یعنی تویوتا کرولا GR مدل 2023، خواهیم پرداخت. همچنین ساخت تویوتا یاریس GR مدل 2023 هم به صورت رسمی تایید شده اما هنوز تصاویر آن، به دست ما نرسیده است.

فهرست مطالب:

نگاهی به تویوتا کرولا GR مدل 2023

مشخصات فنی تویوتا CorollaGR 2023

تویوتا کرولا GR مدل 2023

در زیر کاپوت این خودرو، خبری از V4 یا L4 نیست؛ بلکه با یک پیشرانه 3 سیلندر توربو شارژ 1.6 لیتری طرف هستیم که با کد «G16E-GTS» معرفی شده است. سیستم توربو شارژ این پیشرانه، از نوع «single-scroll ball-bearing» است که لگ بسیار کمی خواهد داشت. این پیشرانه می‌تواند حدود 300 اسب بخار قدرت و 370 نیوتن متر گشتاور را به تمامی چرخ‌ها منتقل کند.

تویوتا کرولا GR مدل 2023

سیستم تقسیم قدرت این خودرو، به صورت اختصاصی و توسط تیم رالی GR، طراحی شده. همچنین راننده می‌تواند 4 حالت مختلف برای سیستم تقسیم نیروی محور جلو به عقب را  انتخاب کند. این حالت‌ها با نسبت‌های (نسبت محور جلو به محور عقب) 60 به 40، 50 به 50 (بهترین حالت برای رانندگی روزانه) و 30 به 70 (بهترین حالت برای مسابقه و رقابت‌های پیست)، در اختیار راننده قرار گرفته‌اند.

تویوتا کرولا GR مدل 2023

همچنین بد نیست بدانید که وزن یاریس GR و کرولا GR به ترتیب برابر با 2160 و 1965 کیلوگرم است. هرچند که هر دو از یک پیشرانه بهره می‌برند اما اختلاف وزن آن‌‌ها به 195 کیلوگرم می‌رسد.

تریم‌های مختلف و گیربکس دستی 6 سرعته

تویوتا کرولا GR مدل 2023

این خودرو در دو تریم با نام‌های «Core» و «نسخه محدود مخصوص به پیست» (limited-run Circuit Edition) به بازار خواهد آمد. همچنین گیربکس دستی 6 سرعته هم برای برای هر دو تریم در دسترس است که می‌تواند با قابلیت «rev-matching»، تجربه‌ای نرم و روان از تعویض دنده را در اختیار شما قرار دهد. این گیربکس به صورت اختصاصی و توسط تیم تویوتا گزو ریسینگ (Toyota Gazoo Racing WRC) طراحی شده و در یک خبر بسیار هیجان انگیز، می‌تواند قابلیت AWD را هم داشته باشد.

بهبودهای ظاهری و کیت بدنه عریض‌تر با رنگ جذاب

تویوتا کرولا GR مدل 2023

در ادامه به کیت بدنه‌ی عریض‌تر و دریچه‌های ورودی هوا در تمامی قسمت‌های خودرو می‌رسیم که وظیفه خنک نگه داشتن دیسک‌های ترمز و هوا رسانی به پیشرانه و کاپوت را بر عهده دارند. این کیت بدنه اختصاصی، عرض خودرو را به 1852 میلی متر رسانده است؛ یعنی 64 میلی متر عریض‌تر از نسخه استاندارد کرولا. همچنین فاصله محوری هم به 2640 میلی متر کاهش پیدا کرده که تعادل خودرو را بهبود می‌بخشد. تمام این تغییرات، یک هاچ بک با طول 4407 میلی متری را نوید می‌دهد.

تویوتا کرولا GR مدل 2023

رینگ‌های معمولی هم با رینگ‌های آلومینیومی 18 اینچی 15 پره جایگزین شده‌اند. این رینگ‌ها فقط در رنگ مشکی و با لاستیک‌های میشلن مدل اسپرت 4 (Sport 4 235/40R18) قابل سفارش هستند. همچنین سیستم ترمز در چرخ‌های جلو و عقب به ترتیب، یک سیستم دیسکی 4 پیستونه با ابعاد 14 اینچ و 2 پیستونه با ابعاد 11.7 اینچ خواهد بود. در ادامه می‌توانید کالیپر ترمز با رنگ قرمز و مشکی را داشته باشید. همچنین اگر به عقب خودرو نگاه کنیم، سه اگزوز استیلی را در دیفیوزری پلاستیکی می‌بینیم که ظاهری به شدت اسپرت را به وجود آورده‌اند.

تویوتا کرولا GR مدل 2023

تریمِ نسخه مخصوص به پیست، واقعا هیجان انگیز است. محور جلو و عقب این نسخه، از دیفرانسیل لغزشی محدود تورسن (Torsen limited-slip differentials) بهره می‌برد که تجربه‌ی راندن خودرو در پیچ‌ها را به شدت جذاب می‌کند. ولی نگران نباشید؛ این ویژگی در تریم «Core» هم وجود دارد اما برای لذت بردن از آن، باید پکیج پرفورمنس (Performance Package) را تهیه کنید. اما حتی مدل استاندارد نسخه مخصوص به پیست، دیفرانسیل LSD را دارد.

شاسی بهبود یافته بر اساس پلتفرم GA-C

تویوتا کرولا GR مدل 2023

شاسی تویوتا کرولا GR مدل 2023 نسبت به نسخه استاندارد، محکم‌تر و مقاوم‌تر شده. همچنین اگر به ارتفاع آن نگاهی داشته باشید، متوجه کاهش ارتفاع هم خواهید شد و مرکز ثقل آن هم پایین‌‌تر آمده است.

طبق گزارش‌های تویوتا، هر دو خودرو بر اساس پلتفرم معروف «GA-C» ساخته شده‌اند اما تغییرات زیادی در شاسی آن‌ها دیده می‌شود. این بهبودها بیشتر در سیستم تعلیق مک فرسون در محور جلو و سیستم تعلیق دو جناغی در محور عقب، به چشم می‌آید. تمامی بهبودهای تیم GR، فقط برای هدف افزایش عملکرد خودرو در پیست و پایداری حالت AWD، اعمال شده‌اند.

کابین خودرو با امضایی به ارزش چند هزار دلار

تویوتا کرولا GR مدل 2023

هیجان انگیزترین قسمت هر دو خودرو، به تغییرات رخ داده در کابین مربوط می‌شود. ابتدا باید بگوییم که صندلی‌های ردیف جلو با نسخه‌های اسپرت و تریم قرمز و مشکی، تعویض شده‌اند. اما وقتی که به سردنده آن‌ها نگاه می‌کنید، همه چیز محو خواهد شد. سر دنده هر دو خودرو به امضای موریزو آکا (Morizo aka)، راننده افسانه‌ای تیم تویوتا و شخص آکیو تویودا (Akio Toyoda)، مدیر عامل شرکت ژاپنی تویوتا، مزین شده است.

تویوتا کرولا GR مدل 2023

در ادامه به سیستم مولتی مدیا 8 اینچی، سیستم صوتی ساخت JBL، مسیریاب اختصاصی تویوتا و شارژر بی سیم Qi می‌رسیم. اما تریم «Core» می‌تواند سرویس‌هایی مثل اپل کارپلی یا اندروید اتو را هم داشته باشد. همچنین دستیار صوتی الکسا هم در این نسخه، موجود است. بد نیست بدانید که بر خلاف سنت همیشگی فعال شدن الکسا با گفتن «Hey Alexa»، در این خودرو باید از ورد جادویی «Hey Toyota» استفاده کنید.

در ادامه باید بگوییم هرچند که با یک خودرو اسپرت و به نوعی «مخصوص پیست» طرف هستیم اما دلیل نمی‌شود که امکانات ایمنی را فراموش کنیم.

امکانات و تجهیزات ایمنی تویوتا کرولا GR مدل 2023 و یاریس GR شامل موارد زیر می‌شود:

  • سیستم دستیار کنترل رانندگی «Sense 3.0»
  • دستیار جلوگیری از برخورد
  • سیستم تشخیص خودروهای دیگر، عابرین، دوچرخه و موتورسواران
  • رادار خروج از بین خطوط
  • سیستم کنترل کمکی باقی ماندن بین خطوط
  • نور بالای هوشمند
  • کروز کنترل تطبیقی (با وجود دنده دستی بودن خودرو)

تویوتا کرولا GR مدل 2023

کیت بدنه نسخه مخصوص به پیست، شامل موارد زیر می‌شود:

  • تزئینات آهنی، کروم و آلومینیوم در بدنه با رنگ‌های سفید و قرمزِ سوپرسونیک (Supersonic Red)
  • سقف فیبر کربن
  • دریچه‌های ورود هوا برای کاپوت
  • اسپویلر عقب

نسخه «Core» هم تقریبا همین قطعات را دارد اما می‌توانید آن‌ها را با رنگ مشکی هم سفارش دهید.

تاریخ فروش رسمی و قیمت تویوتا کرولا GR مدل 2023

تویوتا کرولا GR مدل 2023

هر دو خودرو تویوتا یاریس GR و کرولا GR مدل 2023، در کارخانه «GR Performance» شهر موتاماچی (Motomachi) ژاپن ساخته خواهد شد. شرکت تویوتا هنوز در مورد قیمت آن صحبتی نکرده اما می‌توانید عدد 45 هزار دلار را برای خرید آن کنار بگذارید.

تویوتا کرولا GR مدل 2023

هرچند که ممکن است پکیج‌های دیگری هم به زودی برای آن معرفی شود. طبق اعلام رسمی شرکت تویوتا، هر دو این خودروها تا اواخر سال میلادی جاری، برای تحویل به نمایندگان تویوتا در سراسر جهان، آماده خواهند شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*