پوتین استفاده از نرم افزارهای خارجی را برای سازمان های دولتی در روسیه ممنوع کرد

پوتین استفاده از نرم افزارهای خارجی برای سازمان های دولتی در روسیه را ممنوع کرد

به‌دستور پوتین، به منظور حفظ امنیت مراکز مهم روسیه، استفاده از نرم‌ افزارهای خارجی برای سازمان‌های دولتی در این کشور ممنوع اعلام شد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه با امضای فرمانی، استفاده از نرم‌ افزارهای خارجی در تاسیسات زیرساخت حیاتی توسط سازمان‌های دولتی را ممنوع اعلام کرده است. علاوه بر آن، مشتریان دولتی نیز از استفاده این سرویس‌ها منع شده‌اند. این حکم در وب‌سایت رسمی اطلاعات حقوقی این کشور قابل مشاهده است.

به‌نظر می‌رسد این اقدام روسیه با هدف مقابله با شرکت‌های فناوری خارجی پس از اعمال تعدادی تحریم علیه این کشور صورت گرفته باشد. هم‌چنین، رئیس جمهور روسیه از مذاکرات خارجی در مورد اقدام خود در ارتباط با درگیری با اوکراین راضی نیست.

از تاریخ 31 مارس بنابر دستور پوتین، خریداران دیگر نمی‌توانند بدون تایید، به خرید نرم‌ افزارهای خارجی بپرداند. ممنوعیت کلی استفاده از اپلیکیشن‌های خارجی نیز قرار است از تاریخ 1 ژانویه 2025 آغاز شود. همان‌طور که انتظار می‌رود، حرکت بزرگی در 31 مارس افتاق خواهد افتاد که خریداران را از خرید نرم‌افزارهای خارجی بدون تایید بازمی‌دارد.

با این‌حال، برنامه کاهش استفاده از برنامه‌های غیربومی روس تا سال 2025 به اجرا کامل خواهد رسید و هنوز دو سال تا وقوع این اقدام زمان باقی مانده است. بنابراین زیرساخت‌های دولتی، زمان زیادی را برای تطبیق و ایجاد سازگاری با برنامه‌های روس در اختیار خواهند داشت. تا آن زمان، انتظار می‌رود که روسیه به توسعه راه‌حل‌های نرم‌افزاری خود بپردازد.

روسیه، در مسیر انزوا

این اقدام، تنها یکی از گام‌های موجود در تبدیل روسیه به‌ یک کشور منزوی و مقابله با تحریم‌های اعمال شده از جانب شرکت‌های غربی است. از آغاز حمله روسیه به اوکراین، شاهد تبعیت شرکت‌های بسیاری در حوزه فناوری از تحریم‌ها علیه روسیه بودیم. در پاسخ به این اقدام، دولت پوتین، استفاده از فناوری‌های بزرگی مانند فیس‌بوک، اینستاگرام و غیره را ممنوع اعلام کرده است.

گوگل نیز یکی دیگر از غول‌های تکنولوژی است که تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال کرده است، از جمله آن می‌توان به جلوگیری از خرید برنامه‌های این شرکت یا ورود روس‌ها به سرویس‌ها از حساب گوگل اشاره کرد. هم‌چنین، این شرکت دیگر به سازندگان روسی اجازه نخواهد داد تا برای گوشی‌های هوشمند اندرویدی خود تاییدیه بگیرند.

در حال حاضر، تنها راه چاره پیش‌روی سازندگان، استفاده از پلتفرم HarmonyOS هواوی به‌عنوان سیستم‌عامل محصولات خود است. در این میان، حتی شایعاتی وجود دارند که حاکی از منع احتمالی گوگل توسط روسیه است. این کشور پیش‌تر به استفاده از اپ‌های مشکوک به سرقت در گوگل پلی محکوم شده است.

جنگ روسیه علیه اوکراین، این کشور را به‌آهستگی به سمت انزوا و عدم وجود فناوری خارجی پیش می‌برد. در این میان، شرکت‌هایی نظیر سامسونگ، ارسال هرگونه کالا یا خدمات را به روسیه ممنوع اعلام کرده‌اند. علاوه براین، انتظار داریم که فهرست تحریم‌کنندگان، در آینده گسترده‌تر شود. با این‌حال، با کاهش تحرکات علیه کیف و حرکت نیروها به سمت مناطق جدایی‌طلب، بارقه‌‌ای از امید به صلح ایجاد شده است.

اما با احتمال وجود صلح نیز، پوتین هم‌چنان در صدد است تا الزامات نرم‌افزاری مورد نظر خود را در زیر ساخت‌های حیاتی مورد استفاده، تصویب کند. او هم‌چنین به‌ دولت دستور داده تا قوانین سخت‌گیرانه‌ای را برای نرم‌افزارهای خارجی موجود در تاسیساتی که زیرساحت‌های حیاتی محسوب نمی‌شود، تدوین کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*