استعمار مریخ

یک دانشمند 70 سال پیش استعمار مریخ توسط شخصی به نام ایلان را پیش‌بینی کرد

یک دانشمند آلمانی در کتابی که 70 سال پیش منتشر کرد، پیش‌بینی کرده بود که بشر با رهبری شخصی به نام ایلان، سیاره مریخ را به استعمار خود درمی‌آورد.

ورنر فون براون (Wernher von Braun)، یک دانشمند آلمانی-آمریکایی بود که به‌عنوان یک نابغه و دانشمند پیشرو در عرصه فناوری‌های موشکی شناخته می‌شود. وی تقریبا هفتاد سال پیش، کتابی منتشر کرد که در آن استعمار سیاره مریخ توسط بشر را پیش‌بینی کرده بود و نکته جالب اینجاست که در این داستان، شخصی به نام ایلان رهبری انسان‌ها را در مریخ بر عهده داشت. در این مطلب قصد داریم ورنر فون براون را معرفی کنیم و سپس به بررسی کتاب منتشر شده توسط او و پیش‌بینی عجیبی که از تصرف مریخ داشت می‌پردازیم.

ورنر فون براون که بود؟

ورنر فون براون

ورنر فون براون در ماه مارس سال 1912 میلادی در ویرسیتس آلمان متولد شد. وی از همان دوران نوجوانی و جوانی علاقه زیادی به علم و فناوری و به‌خصوص ایده سفر فضایی داشت و به همین دلیل در رشته فیزیک و مهندسی مشغول به تحصیل شد. او سپس کار روی طراحی و توسعه موشک‌ها را آغاز کرد و در جریان جنگ جهانی دوم نیز با رهبری تیمی از مهندسان، موشک V-2 را برای ارتش آلمان طراحی و تولید کرد.

ورنر فون براون و تیم مهندسان او پس از پایان جنگ جهانی دوم، تسلیم نیروهای آمریکایی شدند. عملیات Paperclip، برنامه‌ای بود که آمریکایی‌ها برای انتقال دانشمندان آلمانی به خاک آمریکا در پیش گرفتند و در همین راستا، فون براون نیز به ایالات متحده آمریکا برده شد. وی سپس مسئولیت توسعه موشک برای ارتش آمریکا را بر عهده گرفت و بعدها به ناسا پیوست و کار خود را در زمینه فناوری فضایی دنبال کرد. فعالیت‌های او باعث شده به‌عنوان یکی از مهم‌ترین افراد تاریخ در زمینه اکتشافات فضایی و فناوری‌های موشکی شناخته شود.

ورنر فون براون معمار اصلی موشک Saturn V بود که از این موشک برای پرتاب ماموریت آپولو به ماه استفاده شد. او که در سال 1977 و در سن 65 سالگی درگذشت، نام خود را به‌عنوان پیشگام موشک‌های مدرن و فضانوردی ثبت کرد و یکی از نخستین مدافعان اکتشافات فضایی بود. این دانشمند آلمانی در توسعه نخستین ماهواره آمریکایی موفق یعنی اکسپلورر 1 که در سال 1958 به فضا پرتاب شد نیز نقش کلیدی داشت و تاثیر زیادی در توسعه ماژول قمری گذاشت که برای فرود فضانوردان مامولیت‌های آپولو روی سطح ماه مورد استفاده قرار گرفت.

ورنر فون براون

فون براون همواره از پروازهای فضایی انسان دفاع می‌کرد و می‌گفت اکتشافات فضایی منجر به درک بهتر جهان و جایگاه ما در آن می‌شود. با توجه به ساخت موشک V-2 برای ارتش نازی که منجر به کشته شدن هزاران انسان شد، همواره حمله‌های زیادی به فون براون شد؛ اما او همیشه عنوان می‌کرد که یک شخصیت سیاسی نیست و به کار علمی در زمینه فناوری‌های موشکی می‌پردازد.

علاوه بر فعالیت‌های علمی، ورنر فون براون کتاب‌ها و مقاله‌های زیادی نیز در خصوص سفرهای فضایی نوشته است. یکی از این کتاب‌ها، رمان پروژه مریخ یا Project Mars بود که وی در سال 1952 میلادی، آن را منتشر کرد. شاید بیشتر افراد هیچوقت نام این کتاب را نشنیده باشند، اما حالا این کتاب به‌خاطر یک پیش‌بینی جالب، بر سر زبان‌ها افتاده است.

پیش بینی استعمار مریخ توسط ایلان در کتاب پروژه مریخ

استعمار مریخ

ورنر فون براون آلمانی در دهه 50 میلادی و تقریبا 70 سال پیش، کتاب «پروژه مریخ: یک روایت فنی» را منتشر کرد. وی در این کتاب، یک داستان فانتزی را مطرح می‌کند که به چگونگی سفر به مریخ پرداخته است و نکته جالب این است که وی در این کتاب پیش بینی کرد که شخصی به نام «ایلان» رهبری انسان‌ها در تصرف مریخ را بر عهده دارد. در بخشی از این کتاب نوشته شده است:

دولت مریخ توسط ده مرد هدایت می‌شود. رهبر آنها با نام ایلان با رای عمومی به‌مدت پنج سال انتخاب شد. دو مجلس پارلمانی قوانینی را تصویب کردند که توسط ایلان و کابینه او اجرایی می‌شود.

با این که سال‌ها از انتشار این کتاب می‌گذرد، اما در این روزها این پیش‌بینی سروصدای زیادی در شبکه های اجتماعی ایجاد کرده است. کاربران، این شخص را همان ایلان ماسک، موسس اسپیس ایکس می‌دانند که به‌طور جدی در تلاش برای قابل سکونت کردن مریخ است. ایلان ماسک قصد دارد به‌زودی پای بشر را به سیاره سرخ باز کند. وی در این رابطه گفته است:

اگر زندگی را چند سیاره‌ای کنیم، ممکن است روزی فرا برسد که برخی از گیاهان و حیوانات روی زمین از بین بروند، اما در مریخ هنوز زنده باشند.

او در سال گذشته پیش‌بینی کرده بود که انسان در سال 2029 روی سیاره مریخ قدم می‌گذارد و البته تاکید کرد که این تاریخ، ممکن است خیلی خوش‌بینانه باشد. ایلان ماسک اظهار کرد سفر به مریخ، خطرناک و دشوار خواهد بود و ممکن است هیچوقت از آن برنگردید. وی همچنین در اظهانظری جنجالی گفته بود استعمار مریخ برای افراد ضعیف و ترسو نیست.

استعمار مریخ

ورنر فون براون، دانشمند مطرح آلمانی علاوه بر کتابی که ذکر شد، در اظهارات و مصاحبه‌های خود تاریخ احتمالی سفر انسان به مریخ را نیز پیش‌بینی کرده بود. او در سال 1954 در مجله Collier’s گفته بود قدم گذاشتن انسان روی سیاره سرخ، یک قرن یا شاید هم بیشتر طول بکشد. با این اوصاف طبق پیش‌بینی فون براون، انسان تا قبل از سال 2054 میلادی به سیاره مریخ نخواهد رسید. وی در پاسخ به این سوال که انسان هرگز به مریخ خواهد رسید یا خیر، گفته بود:

من مطمئن هستم که بشر این کار را خواهد کرد؛ اما یک قرن یا بیشتر طول می‌کشد تا انسان‌ها آماده شوند. در آن زمان، دانشمندان و مهندسان در مورد سختی‌های فیزیکی و ذهنی پرواز بین سیاره‌ای و خطرهای ناشناخته حیات در سیاره‌ای دیگر، بیشتر می‌آموزند. برخی از این اطلاعات ممکن است طی 25 سال آینده یا بشتر از طریق برپایی یک ایستگاه فضایی در بالای زمین و از طریق اکتشاف ماه، به‌دست بیاید.

نظر شما در این رابطه چیست؟ آیا در سال‌های آینده، ایلان ماسک انسان‌ها را در سفر به سیاره مریخ رهبری می‌کند و پیش‌بینی ورن فون براون به واقعیت تبدیل می‌شود؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*